Experiences of educational innovation: the perspectives of teachers

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Cristina Sofia, Barbara Mazza, Milena Cassella
Publishing Year 2019 Issue 2019/1
Language Italian Pages 16 P. 239-254 File size 252 KB
DOI 10.3280/SISS2019-001019
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper illustrates the first results of an exploratory research on educational innovation. In the field of research, in-depth interviews were carried out with uni-versity professors, which enabled the reconstruction of a definition of didactic in-novation which, although partial and provisional, is based on the experience gained in the professional field and takes into account the potential and limits of Italian academic context.

Keywords: Didactics; innovation; academic teachers’ training; teaching prac-tices; didactic experimentation; learning; evaluation.

  1. Calvani A. (2000). Elementi di didattica. Problemi e strategie. Roma: Carocci.
  2. Calvani A. (2006). Rete, comunità e conoscenza. Costruire e gestire dinamiche collaborative. Trento: Erikcson.
  3. Falcinelli F., Ghislandi P., Leo T. e Maragliano R., a cura di (2009). Digital collaboration: some issues about teachers’ functions. Napoli: ScriptaWeb.
  4. Felisatti E. e Serbati A. (2014). Professionalità docente e innovazione didattica. Una proposta dell’Università di Padova per lo sviluppo professionale dei docenti universitari, in Formazione & insegnamento. Rivista internazionale di scienze dell’educazione e della formazione, V. 12, n. 1.
  5. Ghiglione R. (1989). La comunicazione: teoria, approccio metodologico e strumenti di analisi. In: G. Bellelli, a cura di, Il metodo del discorso. Napoli: Liguori.
  6. Glaser B.G. and Strauss A.L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Londra: Weidenfeld & Nicolson.
  7. Losito G. (1996). L’analisi del contenuto nella ricerca sociale. Milano: FrancoAngeli.
  8. Mazza B. (2014). Coordinate professionali. Una ricognizione storico-concettuale. In: Morcellini M., Faccioli F. e Mazza B., a cura di, Il progetto comunicazione alla sfida del mercato. Itinerari e prospettive dei laureati nel sud Europa. Milano: FrancoAngeli: 38-50.
  9. Montesperelli P. (2016). Essere insegnante. Educare l’altro, educare se stessi. In: Cicchelli V., Pendenza M. e Tognonato C., a cura di, Vivere il sociale, pensare globale. Perugia: Morlacchi U.P.
  10. Pollitt C. and Bouckaert G. (2000). Public Management Reform: A Comparative Analysis. New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. Oxford: Oxford University Press.
  11. Richards L. (2005). Handling qualitative data: A practical guide. London: Sage.
  12. Valentini E. (2008). Università nella rete-mondo. Modelli teorici e casi di e-learning nelle università straniere. Milano: FrancoAngeli.
  13. Vardanega A. (2008). L’analisi dei dati qualitativi con Atlas.it. Fare ricerca sociale con i dati testuali. Roma: Aracne

Cristina Sofia, Barbara Mazza, Milena Cassella, Esperienze di innovazione didattica: le prospettive dei docenti in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2019, pp 239-254, DOI: 10.3280/SISS2019-001019