Education to prevent gender violence and promote women’s agency: the state of public policies in Italy

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Daniela Belliti, Giorgia Serughetti
Publishing Year 2020 Issue 2019/3
Language Italian Pages 16 P. 33-48 File size 184 KB
DOI 10.3280/SISS2019-003004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This article analyses the state of Italian public policies for the implementation of the Istanbul Convention (2011), with regard to the chapter on Prevention, mov-ing from the assumption that education and training are fundamental for the fight against gender-based violence and the promotion of women’s agency. We will dis-cuss the main national policies addressed to schools and the experience gained in universities, highlighting the major obstacles and outlining prospects for progress.

Keywords: Education, training, gender, Istanbul Convention, gender-based vio-lence, GREVIO.

  1. Giomi E., & Magaraggia S. (2017). Relazioni Brutali. Genere e violenza nella cultura mediale. Bologna: il Mulino.
  2. Garbagnoli S., & Prearo M. (2018). La crociata “anti-gender”. Dal Vaticano alle manif pour tous. Torino: Kaplan.
  3. Bagattini D., Calzone S., Pedani V. (2019). Il ruolo della scuola nel contrasto alla violenza di genere e le opportunità offerte dal programma operativo nazionale. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 22: 11-30. DOI 107346/SIRD-012019-P11.
  4. Bernini L. (2014). Uno spettro s’aggira per l’Europa... Sugli usi e gli abusi del concetto di “gender”. Cambio. Rivista sulle Trasformazioni Sociali, 4.8: 81-90. DOI: 10.1400/228743
  5. Betti L. (2013). Femminicidio: Italia tra Convenzione di Istanbul e raccomandazioni CEDAW. -- www.articolo21.org.
  6. Biemmi I. (2017). Educazione sessista: stereotipi di genere nei libri delle elementari. Torino: Lexis.
  7. Bourdieu P. (1998). Il dominio maschile. Milano: Feltrinelli.
  8. Burgio G. (2015). Pedagogical Lexicon. Education Sciences & Society, 6.2: 181-190.
  9. Calloni M. (2014). Il lupo immaginato e gli immaginari rimossi. La narrazione della violenza tra filosofia, politica e quotidianità. Politica & Società, 1: 9-36. DOI: 10.4476/75790
  10. Calloni M. (2016). La verità di miti e di racconti. Sulle radici familiari della violenza politica. In: Vaccaro S., a cura di, Violenza di genere. Saperi contro. Milano: Mimesis.
  11. Garbagnoli S. (2014). ‘L’ideologia del genere’: l’irresistibile ascesa di un’invenzione retorica vaticana contro la denaturalizzazione dell’ordine sessuale. About Gender, 3(6): 250-263.
  12. Goffman E. (2009). Il rapporto tra i sessi. Roma: Armando editore.
  13. Lavizzari A., & Prearo M. (2019). The anti-gender movement in Italy: Catholic participation between electoral and protest politics. European Societies, 21(3): 422-442. DOI: 10.1080/14616696.2018.1536801
  14. Leccardi C. (2016). Genere e società. In: Cipriani R., a cura di, Nuovo manuale di sociologia. Santarcangelo di Romagna (RN): Maggioli Editore.
  15. Pascale G. (2014). L’entrata in vigore della Convenzione di Istanbul sulla prevenzione e la lotta contro la violenza nei confronti delle donne e la violenza domestica. Osservatorio AIC, 3(14): 1-12.
  16. Poggi F. (2017). Violenza di genere e Convenzione di Istanbul: un’analisi concettuale. Diritti umani e diritto internazionale, 1: 51-76. DOI: 10.12829/86203
  17. Rubin, G. (1975). The Traffic in Women: Notes on the ‘Political Economy’ of Sex. In Reiter R. (ed.), Toward an Anthropology of Women. New York: Monthly Review Press.
  18. Ruspini, E. (2009). Le identità di genere. Roma: Carocci.
  19. Scott, J.W. (1986). Gender: a useful category of historical analysis. The American Historical Review, 91(5): 1053-1075. DOI: 10.2307/186437
  20. Ulivieri S. (1995). Educare al femminile. Pisa: Edizioni ETS.
  21. Virgilio M. (2013). Una lettura critica del decreto-legge n. 93-2013 convertito nella legge 15 ottobre 2013, n. 119. In: Bozzoli A., Merelli M., Ruggerini M.G. Il lato oscuro degli uomini. Roma: Ediesse.

Daniela Belliti, Giorgia Serughetti, L’educazione per prevenire la violenza di genere e promuovere l’agency delle donne: lo stato delle politiche pubbliche in Italia in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 3/2019, pp 33-48, DOI: 10.3280/SISS2019-003004