Inclusion as a prism: Meanings and perspectives of a foray into the SBN OPAC catalogue

Journal title EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY
Author/s Enrico Miatto
Publishing Year 2020 Issue 2020/2 Language Italian
Pages 11 P. 285-295 File size 0 KB
DOI 10.3280/ess2-2020oa9468
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The term "inclusion" on the interpretative and descriptive level of social phenomena is offered with a plurality of meanings and characteristics that identify it, distinguishing it from other descriptive phenomena of the human being. In order to produce a state of the art and to identify the macro areas in which the term is used, the article proposes an analysis of its presence in Italian publishing through the interrogation of the On-line Public Access Catalog tool of the National Library Service. The focus of the analysis is the period from 1999 to 2019. From the analysis of the occurrences, macrocatergories can be inferred to which the titles of the works considered have been traced. It emerges a clear shift on the educational side that certainly feeds pedagogical disciplinary knowledge.

Keywords: Inclusion, occurrences analysis, pedagogy, special education

  1. Arendt H. (1958). The human condition. Chicago: The University of Chicago (trad. It.: Vita Activa. La condizione umana. Milano: Bompiani, 1997).
  2. Atkinson A.B. (2015). Inequality. What Can Be Done? Cambridge: HUP (trad. it.: Disuguaglianza. Che cosa si può fare? Milano: Raffaello Cortina, 2015).
  3. Bobbio N. (2014). L’età dei diritti. Torino: Einaudi.
  4. Booth T., Ainscow M. a cura di (1998). From them to us. An International study of inclusion in education. London: Routledge.
  5. Canevaro A. (2013). Scuola inclusiva e mondo più giusto. Trento: Erickson.
  6. Canevaro A. (2015). Nascere fragile. Processi educativi e pratiche di cura. Bologna: EDB.
  7. Caldin R. (2019). Perché la pedagogia speciale? Elementi fondativi, percorsi identitari. In: Besio S. e Caldin R., a cura di, La pedagogia speciale in dialogo con altre discipline. Intersezioni, ibridazioni e alfabeti possibili. Milano: Guerini.
  8. Cecchi S. (2007). Modernità e inclusione sociale. Padova: CEDAM.
  9. Chiosso G. (2001). Storia della pedagogia e storia dell’educazione. Alcuni itinerari di ricerca. Studium Educationis, 2: 259-267.
  10. Cottini L. (2018). Pedagogia speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
  11. de Anna L. (2014). Pedagogia speciale. Integrazione e inclusione. Roma: Carocci.
  12. Dovigo F. (2017). Integrare e/o includere. L’esperienza italiana alla luce della letteratura internazionale. Formazione, lavoro, persona, 20: 100-108.
  13. Honneth A. (1992). Kampf um Anerkennung. Grammatik sozialer Konflikte. Frankfurt a.M., Suhrkamp Verlag (trad. It.: Lotta per il riconoscimento. Proposte per un’etica del conflitto. Milano: il Saggiatore, 2002).
  14. Gaspari P. (2011). Sotto il segno dell’inclusione. Roma: Anicia.
  15. Iacono A. (2013). Verso un nuovo modello di OPAC. Dal recupero dell’informazione alla creazione di conoscenza. Italian Journal of Library, Archives, and Information Science, 4: 85-107. DOI: 10.4403/jlis.it-8903
  16. Goussot A. (2007). Epistemologia, tappe costitutive e metodi della pedagogia speciale. Roma: Anicia.
  17. Ianes D. (2018). Universalità ed equità nell’approccio Flipnet (flipped classroom aumentata) per una didattica inclusiva. Difficoltà di apprendimento e didattica inclusiva, 5: 243-246.
  18. Mari G. (2014). Scuola e sfida educativa. Brescia: La Scuola.
  19. Medeghini R., D’Alessio S., Marra A.D., Vadalà G., Valtellina E. (2013). Disability studies. Emancipazione, inclusione scolastica e sociale, cittadinanza. Trento: Erickson.
  20. Miatto E. (2019). Emanciparsi dalla diagnosi: sguardi umanizzanti come premessa per l’agire educativo. In: Benvenuti L., a cura di, Fare i conti con l’educazione. Tra io diviso e il più di noi. Padova: libreriauniversitaria.it.
  21. Mitchell D. (2015). Inclusive Education is a Multi-Faceted Concept. Center for Educational Policy Studies Journal, 5: 9-30.
  22. Musaio M. (2010). Pedagogia della persona educabile. L’educazione tra interiorità e relazione. Milano: Vita e Pensiero.
  23. Nussbaum M. (2001). Giustizia sociale e dignità umana. Bologna: il Mulino.
  24. Orlando Cian D. (1997). Metodologia della ricerca pedagogica. Brescia: La Scuola.
  25. Palmieri C., Prada G., a cura di (2005). La diagnosi educativa. La questione della conoscenza del soggetto nelle pratiche pedagogiche. Milano: FrancoAngeli.
  26. Peragine V., a cura di (2014). Povertà e politiche di inclusione sociale. Differenze e confronti territoriali. Roma: Carocci.
  27. Paugam S., sous la direction de (1996). L’exclusion l’état des savoirs. Paris: Éditions La Découverte.
  28. Pavone M. (2014). L’inclusione educative. Indicazioni pedagogiche per la disabilità. Torino: Mondadori.
  29. Planchard E. (1963). Introduction à la pédagogie. Lauvain: Editions Nauwelaerts (trad. it.: Introduzione alla pedagogia. Brescia: La Scuola, 1966).
  30. Ricoeur P. (2004). Parcours de la reconnaissance. Paris: Èditions (trad. it.: Percorsi del riconoscimento. Milano: Raffaello Cortina, 2005).
  31. Rousseau N., sous la direction de (2015). La pédagogie de l’inclusion scolaire. Un défi ambitieux et stimulant. Québec: Presse de l’Université de Québec.
  32. Rodotà S. (2013). Il diritto di avere diritti. Roma-Bari: Laterza.
  33. Tranfield D., Denyer D. e Smart P. (2003). Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management. 14: 207-222.
  34. Tuorto D. (2017). Esclusione sociale. Uno sguardo sociologico. Milano-Torino: Pearson.
  35. Valerio P., Striano M., Oliverio S., a cura di (2013). Nessuno escluso. Formazione, inclusione sociale e cittadinanza attiva. Napoli: Liguori.
  36. Xodo C. (2003). Capitani di sé stessi. L’educazione come costruzione di identità personale. Brescia: La Scuola.

  • Las cantatas de Francesco Antonio Pistocchi en Nápoles: el caso de “Dal grand’occhio del cielo” Alejandra Bejar Bartolo, in Cuadernos de investigación musical /2022 pp.5
    DOI: 10.18239/invesmusic.2022.16.01

Enrico Miatto, L’inclusione come un prisma: significati e prospettive di una incursione nel catalogo OPAC del SBN in "EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY" 2/2020, pp 285-295, DOI: 10.3280/ess2-2020oa9468