The costs of reopening schools at all costs. A pedagogical reflection

Journal title CADMO
Author/s Cristiano Corsini
Publishing Year 2020 Issue 2020/2
Language Italian Pages 12 P. 82-93 File size 201 KB
DOI 10.3280/CAD2020-002007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In order to analyze the Italian educational policy since the school lockdown of March 2020, the paper uses as a lens the Dewey’s vision of the continuum between means and ends. The article examines the reopening policy of in-presence activities wondering if public opinion and educational policy have conceived the return in-presence as ends-in-view or as an absolute end-in-itself.

Keywords: Distance learning, Covid, lockdown.

  1. AUMIRE – Autovalutazione Miglioramento Rendicontazione (2020), Didattica a distanza: rilevazione per il monitoraggio 2019-2020, -- www.centrostudiaumire.it; ultima consultazione 1/11/2020.
  2. Battiston, R. (2020), “Per le scuole riaperte 30 milioni di contatti. L’ondata di ottobre spiegata dai numeri”, la Repubblica, 2 novembre.
  3. Cappa, C. (2020), “Una vicinanza di carta e parole: l’educazione paterna per ‘avoir du monde’”, I problemi della pedagogia, LXVI, n. 1, pp. 5-26.
  4. Ceccherelli, A. (2020), “La scuola nei media: come le questioni educative e didattiche sono state raccontate durante i primi 40 giorni di pandemia”, I problemi della pedagogia, LXVI, n. 1, pp. 27-56.
  5. Ciurnelli, B., Izzo, D. (2020), “L’impatto della pandemia sulla didattica: percezioni, azioni e reazioni dal mondo della scuola”, Lifelong Lifewide Learning, XVII, 36, pp. 26-43.
  6. Clark, R.C. (2000), “Four Architectures of Instructions”, Performance Improvement, IXL, 10, pp. 31-38.
  7. Corsini, C. (2020), “Ridurre la distanza”, Gli Asini, XI, maggio-giugno, pp. 140-143.
  8. Dewey, J. (1939), Theory of Valuation, Chicago: The University of Chicago Press.
  9. Horowitz, J. (2020), “How Italy Turned Around Its Coronavirus Calamity”, The New York Times, July, 31.
  10. Li, Y., Campbell, H., Kulkarni, D., Harpur, A., Nundy, M., Wang, X., Nair H., “The Temporal Association of Introducing and Lifting Non-pharmaceutical Interventions with the Time-varying Reproduction Number (R) of SARS-CoV-2: A Modelling Study across 131 Countries”, The Lancet, October, 22.
  11. Lucchesini, F. (2020), “La scuola è nuda. Appunti sulla DAD”, Gli Asini, XI, maggio-giugno, pp. 122-127. Lucisano, P. (2020), “Fare ricerca con gli insegnanti. I primi risultati dell’indagine nazionale SIRD ‘Per un confronto sulle modalità di didattica a distanza adottate nelle scuole italiane nel periodo di emergenza COVID-19’”, Lifelong Lifewide Learning, XVII, 36, pp. 3-25.
  12. Luppi, E., Freo, M., Ricci, A., Gueglio, N. (2020), “L’innovazione della didattica all’Università di Bologna durante la pandemia: un percorso basato sulla ricerca valutativa”, Lifelong Lifewide Learning, XVII, 36, pp. 44-57.
  13. Mangione, G.R., Mughini, E., Sagri, M.T., Rosetti, L., Storai, F. (2020), “La rete come strategia di sistema nel supporto alla scuola italiana in epoca di pandemia: la buona pratica coordinata da INDIRE”, Lifelong Lifewide Learning, XVII, 36, pp. 58-75.
  14. Ordine, N. (2020). “Soltanto dubbi, per l’istruzione non c’è certezza”, Corriere della Sera, 24 maggio.
  15. Panovska-Griffiths, J., Kerr, C.C., Stuart, R.M., Mistry, M., Klein, D.J., Viner, R.M., Bonell, C. (2020), “Determining the Optimal Strategy for Reopening Schools, the Impact of Test and Trace Interventions, and the Risk of Occurrence of a Second COVID-19 Epidemic Wave in the UK: A Modelling Study”, The Lancet, 4, November, pp. 817-826.
  16. Rosa, A. (2020), “Elogio della classe, il luogo del sapere che non può essere cancellato dal Web”, La Repubblica, 7 maggio.
  17. Save the Children (2020), Secondo rapporto “Non da soli. Cosa dicono le famiglie”, Save the Children Italia Onlus, -- https://s3.savethechildren.it/public/.
  18. Setti, L., Passarini, F., De Gennaro, G., Barbieri, P., Perrone, M.G., Borelli, M., Palmisani, J., Di Gilio, A., Piscitelli, P., Miani, A. (2020), “Airborne Transmission Route of COVID-19: Why 2 Meters/6 Feet of Inter-Personal Distance could not be enough”, International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 2932.
  19. Slee, R. (2013), “How do we make Inclusive Education happen when Exclusion is a Political Predisposition?”, International Journal of Inclusive Education, XVII, 8, pp. 895-907.
  20. Spinelli, A. (2020), “La scuola e il cigno nero: vivere la distanza; ripensare la presenza”, I problemi della pedagogia, LXVI, n. 1, pp. 57-76.
  21. Storai, F. (2014), La qualità della scuola. Modelli di riferimento nel contesto nazionale. In M. Faggioli, Migliorare la scuola. Autovalutazione, valutazione e miglioramento per lo sviluppo della qualità. Parma: Junior, pp. 44-59.
  22. Tosi, D., Campi, A. (2020), “How Data Analytics and Big Data Can Help Scientists in Managing COVID-19 Diffusion: Modeling Study to Predict the COVID-19 Diffusion in Italy and the Lombardy Region”, Journal of Medical Internet Research, 22, 10.
  23. Vertecchi, B. (2020a), “Siamo certi che sia istruzione a distanza?”, Tuttoscuola, XLV, 602, pp. 14-15.
  24. Vertecchi, B. (2020b), “La ricerca educativa. Ieri, oggi, domani”, Cadmo, 1, pp. 1-8.
  25. Visalberghi, A. (1960), La concezione deweyana del valore. In J. Dewey, La teoria della valutazione. Firenze: La Nuova Italia

  • Il Tirocinio Diretto Digitale Integrato (TDDI) Stefano Oliviero, pp.61 (ISBN:978-88-5518-586-8)

Cristiano Corsini, I costi della scuola in presenza a tutti i costi: una riflessione pedagogica in "CADMO" 2/2020, pp 82-93, DOI: 10.3280/CAD2020-002007