Comunicare la pandemia tra relazioni sociali, norme e vita familiare: un’analisi quali-quantitativa degli articoli Ansa durante il lockdown

Journal title SALUTE E SOCIETÀ
Author/s Pietro Paolo Guzzo, Cristina Martini, Giovanni Frazzica
Publishing Year 2021 Issue 2021/suppl. 2
Language Italian Pages 16 P. 52-67 File size 826 KB
DOI 10.3280/SES2021-002-S1004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This paper presents the results of a double computer-assisted analysis of selected Ansa news agency texts during the domestic quarantine period (lockdown: 10 March 2020 - May 18 2020). More specifically, the research focuses on lexicon, concepts and interpretative sequences in the construction of three media metaphors: 1) "war-like and post-apocalyptic" (CBPA); 2) "segregationist and normative" (SN), 3) "reactive and participatory" (RP). Some aspects of the new social and family relations in the Covid Age thus emerge - also on the basis of the concept of ‘interactional anomie’.

Keywords: Covid-19; social relations; norms; family life; metaphors; media contentanalysis.

  1. Amaturo E., Marino R., Mezza M. (2021). L’impatto del Covid-19 sul giornalismo. Uno Studio esplorativo in Italia. In: Favretto A., Maturo A., Tomelleri S., a cura di, L’impatto sociale del Covid-19. Milano: FrancoAngeli.
  2. Barbano A. (2003). L’Italia dei giornali fotocopia. Milano: FrancoAngeli.
  3. Battistelli F. (2020). Coronavirus metafore di guerra e confusione di concetti. – Testo disponibile al sito: http://temi.repubblica.it/micromega-online/coronavirusmetafore-di-guerra-e-confusione-di-concetti/ (11/05/2021).
  4. Battistelli F., Galantino M.G. (2020) Sociologia e politica del coronavirus. Tra opinioni e paure. Milano: FrancoAngeli Bentivegna S., Boccia Artieri G. (2019). Le teorie della comunicazione di massa e la sfida digitale. Roma-Bari: Laterza.
  5. Berelson B. (1952). Content Analysis in Communication. Glencoe, Ill.: The Free Press. DOI: 10.1177/00027162522830013
  6. Best J. (2010). Spector, Malcolm, and John I. kitsuse: constructing social problems.
  7. In: Cullen F.T., Wilcox P., Eds., Encyclopedia of criminological theory. Thousand Oaks, CA: Sage.
  8. Boccia Artieri (2012). Stati di connessione: pubblici, cittadini e consumatori nella (social) network society. Milano: FrancoAngeli.
  9. Bonini T. (2020). L’immaginazione sociologica e le conseguenze sociali del Covid-19. MediscapesJournal, 15: 14-23.
  10. Bosco N. (2020). Who Shall Live? Discorsi pubblici e criteri di razionamento ai tempi del Covid-19. In: Favretto A., Maturo A., Tomelleri S., a cura di,
  11. L’impatto sociale del Covid-19. Milano: FrancoAngeli.
  12. Buffardi A., Sansò S., Savonardo L. (2021). Esseri analogici intrappolati in un mondo digitale. La percezione della realtà ai tempi del Covid-19. In: Favretto M.R., Maturo A., Tomelleri S., a cura di, L’impatto sociale del Covid-19. Milano: FrancoAngeli.
  13. Cohen B.C. (1963). The press and forcing policy. Princeton: Princeton University Press.
  14. Corposanto C. (2020). Ma quale distanza? (Perché le parole sono importanti). In: Corposanto C., Fotino M., a cura di, Covid 19. Le parole diagonali della sociologia. Catanzaro: The diagonales.
  15. Corposanto C. Echevarria J., Fotino M., a cura di (2021). Covid19. Sociological Scenarios. Catanzaro: The diagonales.
  16. Corte M. (2006). Comunicazione e giornalismo interculturale. Pedagogia e ruolo dei mass media in una società pluralistica. Padova: Cedam.
  17. Couldry, N. (2015). Sociologia dei nuovi media. London: Pearson.
  18. De Fleur M., Ball Rokeach S. (1995). Teorie della comunicazione di massa. Bologna: Il Mulino.
  19. Dean M. (2017). Governmentality. The Wiley‐Blackwell Encyclopedia of Social Theory, 1-2.
  20. Favretto A., Maturo A., Tomelleri S. (2021). Introduzione. In: L’impatto sociale del Covid-19. Milano: FrancoAngeli.
  21. Foucault M. (1975). Surveiller et punir: Naissance de la prison. Paris: Gallimard (trad.it. 1976).
  22. Foucault M. (2009). Security, Territory, Population: Lectures at the Collège de France 1977–78. Basingstoke: Palgrave.
  23. Guzzo P.P. (2021). Sociologie e sociologi nella pandemia. Teoria, analisi e confronti nel SSN. Faenza: Homelessbook.
  24. La Spina A. (2020). Politiche pubbliche. Analisi e valutazione., Bologna: Il Mulino.
  25. Lancia F. (2004). Strumenti per l’analisi dei testi. Introduzione all’uso di T-Lab. Milano: FrancoAngeli. Lasswell H. (1942). The Politically Significant Content of the Press: Coding Procedures. Journalism Quarterly, 19(1): 12-23. DOI: 10.1177/10776990420190010
  26. Lepri S. (2020). Dentro le notizie. Cinquant’anni di cronaca, e storie e personaggi. Milano: Mondadori Education.
  27. Lombardo C., Mauceri S. (2020). La società catastrofica. Vita e relazioni sociali ai tempi del Covid-19. Milano: FrancoAngeli.
  28. Matteucci M.C., Tomasetto C. (2002). Alceste: un software per l’analisi dei dati testuali. In: Mazzara B., a cura di, Metodi qualitativi in psicologia sociale. Prospettive teoriche e strumenti operativi. Roma: Carocci.
  29. Maturo A. (2020). Endoptikon. Il covid19 tra metafore e sorveglianza. In: Corposanto C., Fotino M., a cura di, Covid 19. Le parole diagonali della sociologia. Catanzaro: The diagonales.
  30. Mazzoli L., a cura di (2009). Network effect: Quando la rete diventa pop. Torino: Codice.
  31. Mazzoli L., Giglietto F., Orefice M., Bellafiore A. (2011). Lʼinformazione da rito a puzzle. Le news e gli italiani: dalla carta stampata, alla rete al mobile. – Testo disponibile al sito: http://larica.uniurb.it/wpmu/news/news-consumer-italia/(05/06/2021).
  32. Mc Combs M.E., Shaw D.L. (1972). The Agenda-Setting Function of Mass Media. The Public Opinion Quarterly, 36(2):176-187. DOI: 10.1086/26799
  33. Melchiorri G. (2007). Gli anni dell’ANSA. Belfagor, 62(4):471-461.
  34. Migliorati L. (2020). Un sociologo nella zona rossa. Rischio, paura, morte e creatività ai tempi di covid-19. Milano: FrancoAngeli.
  35. Miller D., Costa E., Haynes N., McDonald T., Nicolescu R., Sinananis J., Spyer J., Vencatraman S., X.Wang (2019). Why we post. London: University College.
  36. Moretti V. (2020). Lockdown.Vita quotidiana tra de-coincidenza e digitalizzazione. In: Corposanto C., Fotino M., a cura di, Covid 19. Le parole diagonali della sociologia. Catanzaro: The diagonales.
  37. Morgan G. (1986). Images of Organization. London: Sage.
  38. Murialdi P. (1975). Come si legge un giornale. Roma-Bari: Laterza.
  39. Papuzzi A. (2003). Professione giornalista. Roma: Donzelli.
  40. Pattuglia S. (2020). Pandemia e comunicazione: l’analisi del caso dell’emergenza Covid-19. Mecosan, 113:89-98. DOI: 10.3280/MESA2020-11301
  41. Pedroni M. (2020). Narrazioni virali. Decostruire (e ricostruire) il racconto dell’emergenza coronavirus. MediscapesJournal, 15: 24-43.
  42. Pellegrino G. (2021). Paradossi pandemici: la comunicazione patologica nel Covid-19 tra rottura e rimescolamento. In: Favretto A., Maturo A., Tomelleri S., a cura di, L’impatto sociale del Covid-19. Milano: FrancoAngeli.
  43. Reinert M. (1986). Un logiciel d’analyse lexicale: Alceste. Cahiers de l’Analyse des Données, 4:471-484.
  44. Reinert M. (1997). Les “mondes lexicaux” et leur “logique” à travers l’analyse statistique de divers corpus. Lexicometrica. -- Testo disponibile al sito: http://www.cavi.univ- paris3.fr/lexicometrica/article/numero0/mrmondlex.html (11/05/21).
  45. Reinert M. (1998). Mondes lexicaux et topoi dans l’approche Alceste. In: Mellet S., Vuillaume M., a cura di, Mots chiffrés et déchiffrés. Paris: Honoré Champion Éditeur.
  46. Romania F. (2020). Interactional Anomie? Imaging Social Distance after Covid-19: a Goffmanian Perspective. Sociologica, 14(1):51-66.
  47. Rössler P. (2016). The Agenda-Setting Function of Mass Media. In: Potthoff M., eds, Schlüsselwerke der Medienwirkungsforschung. Wiesbaden: Springer VS. DOI: 10.1007/978-3-658-09923-7_1
  48. Sala M., Scaglioni M., a cura di (2020). L’altro virus. Vita & Pensiero, Milano.
  49. Sanfelici M., Gui L., Mordeglia S. (2020). Il servizio sociale nell’emergenza Covid-19. Milano: FrancoAngeli.
  50. Sontag S. (1978). Illness as Metaphor. New York: Farrar, Strauss & Giroux.
  51. Spector M. e Kitsuse J.I. (1977). Constructing Social Problems. Menlo Park, California: Cummings Publishing Company.
  52. Stefanini M. (2020). Storia dell’ANSA, che domani compie 75 anni. L’Inkiesta, 14 gennaio. Testo disponibile al sito: https://www.linkiesta.it/2020/01/ansaagenzia-stampa-storia/ (05/06/2021).
  53. Stocking, G.A.T. (2014). A new Agenda-Setting: Hybrid agendas and new media. Paper presented to the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Seattle, 24. May.
  54. Trobia A. (2005). La ricerca sociale quali-quantitativa. Milano: FrancoAngeli.
  55. Vicarelli G., Giarelli G., a cura di (2020). Libro bianco. Il servizio sanitario nazionale e la pandemia da Covid19. Problemi e proposte. Milano: FrancoAngeli.

Pietro Paolo Guzzo, Cristina Martini, Giovanni Frazzica, Comunicare la pandemia tra relazioni sociali, norme e vita familiare: un’analisi quali-quantitativa degli articoli Ansa durante il lockdown in "SALUTE E SOCIETÀ" suppl. 2/2021, pp 52-67, DOI: 10.3280/SES2021-002-S1004