Diritto allo studio e spazio pubblico: un nuovo framework per l’innovazione sociale

Journal title ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE
Author/s Fiammetta Fanizza, Fiorella Spallone
Publishing Year 2022 Issue 2021/3
Language Italian Pages 14 P. 77-90 File size 273 KB
DOI 10.3280/ES2021-003006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Thanks to a different interpretation of the relationship between the urban system and the uni-versity one, the aim of this paper is the deepening of the meaning of social well-being for stu-dents. Better to say, this paper discusses the conditions by which the status of student allows every kind of social rights. For this reason, it adopts a mixed methodology that combines a regional survey with Grounded Theory research. So that, with the involvement of Urban@it (National Centre for Studies on Urban Policies) and all the universities of the Apulia Region the final aim is the definition of new urban policies.

Keywords: Urban Social Rights, Right to Study as Common Welfare, Innovation of Urban Sustainability

Jel codes: O35, I23

  1. Barbera F., Parisi T. (2019). Innovatori sociali. La sindrome di Prometeo nell’Italia che cambia. Bologna: il Mulino.
  2. Bourdieu P. (2015). Forme di capitale. Roma: Armando Editore.
  3. Charreire Petit S., Huault I. (2008). From Practice-based knowledge to the Practice of Research: revisiting constructivist research works on knowledge. Management Learning, 39(1): 73-91. DOI: 10.1177/1350507607085173
  4. Fanizza F. (2016). Urbanesimo e agire comunicativo dotato di senso politico: raccontare la città per esercitare i diritti sociali urbani. MeTis, Mondi educativi. Temi, indagini, suggestioni, 6(1): 162-166 -- <http://www.metisjournal.it/ metis/anno-vi-numero-1-062016-biografie-dellesistenza/167-saggi/806-urbanesimo-e-agire-comunicativo-dotato-di-senso-politico-raccontare-la-citta-per-esercitare-i-diritti-sociali-urbani.html>.
  5. Fanizza F. (2019). Sistemi di welfare per nuovi stili di vita. Innovazione sociale, diritti e competenze. Milano: FrancoAngeli.
  6. Farnsworth V., Kleanthous I., Wenger-Trayner E. (2016). Communities of practice as a social theory of learning: A conversation with Etienne Wenger. British Journal of Educational Studies, 64: 139-160. DOI: 10.1080/00071005.2015.1133799
  7. Genta E., a cura di (2014). Il diritto allo studio universitario: radici e prospettive. Savignano: L’Artistica Editrice.
  8. Glaser B. G., Strauss A. L. (2009). La scoperta della Grounded Theory. Strategie per la ricerca qualitativa. Roma: Armando Editore.
  9. Lazzeroni M. (2014). L’interazione tra Università e contesto territoriale: prospettive di analisi ed esperienze europee. Annali del Dipartimento di Metodo e Modelli per l’Economia, il Territorio e la Finanza, Sapienza – Università di Roma. Bologna. Pàtron Editore: 193-214.
  10. Lefebvre H. (2014). Il diritto alla città. Verona: Ombre Corte.
  11. Lefebvre H. (2018). Spazio e politica. Il diritto alla città II. Verona: Ombre Corte.
  12. Martinelli N. (2012). Spazi della Conoscenza. Università, città e territori. Bari: Adda Editore.
  13. Martinelli N., Simone M. (2011). Città universitarie tra competitività e diritti di cittadinanza studentesca. Paper per la XIV Conferenza della Società Italiana degli Urbanisti (Siu) - Abitare l’Italia. Territori, economie, disuguaglianze. Torino, 24-26 marzo.
  14. Martines T. (2017). Diritto costituzionale. Milano: Giuffrè Editore.
  15. Parsons T. (2014). Sistema politico e struttura sociale. Roma: Pgreco.
  16. Ramella F. (2015). Sociology of Economic Innovation. London: Routledge.
  17. Rosati M. (1994). Consenso e razionalità. Riflessioni sulla teoria dell’agire comunicativo. Roma: Armando Editore.
  18. Weber M. (2015). L’avalutatività nelle scienze sociologiche ed economiche. Milano: Mimesis.
  19. Zamagni S. (2015). L’evoluzione dell’idea di welfare: verso il welfare civile. Quaderni di economia del lavoro, 103: 336-360. DOI: 10.3280/QUA2015-103015

Fiammetta Fanizza, Fiorella Spallone, Diritto allo studio e spazio pubblico: un nuovo framework per l’innovazione sociale in "ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE " 3/2021, pp 77-90, DOI: 10.3280/ES2021-003006