Il contrasto della povertà educativa nel progetto L’appetito vien studiando: i primi esiti della valutazione di impatto

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Sabina Licursi, Stefania Chimenti
Publishing Year 2022 Issue 2020/78
Language Italian Pages 18 P. 79-96 File size 279 KB
DOI 10.3280/RIV2020-078005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

  1. Besozzi E., Colombo M., a cura di (1998). Metodologia della ricerca sociale nei contesti socioeducativi. Milano: Guerini.
  2. Cirigliano S., Marino A. (2020). L’Appetito viene studiando, in Vita del 14 dicembre, -- http://www.vita.it/it/article/2020/12/14/lappetito-vien-studiando/157713/.
  3. Corsaro W. (2020). Sociologia dell’infanzia. Milano: Franco Angeli.
  4. Ferrera M. (2006). Le politiche sociali. Bologna: il Mulino.
  5. Istat (2019). Le statistiche dell’Istat sulla povertà. Anno 2019, -- https://www.istat.it/it/files/2020/06/REPORT_POVERTA_2019.pdf.
  6. Istat (2021). Rapporto Bes 2020: il benessere equo e sostenibile in Italia (istat.it).
  7. Melloni E. (2017). ​​La valutazione di impatto sociale: obiettivi, metodi ed evoluzioni. Rassegna Italiana di Valutazione, XXI, 67: 101-123.
  8. Milani P. (2018). Educazione e famiglie. Bologna: il Mulino.
  9. Nussbaum M.C. (2011). Creating Capabilities. The Human Development Approach. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
  10. Openpolis (2021). Scelte compromesse. Gli adolescenti in Italia, tra diritto alla scelta e impatto della povertà educativa, -- https://www.openpolis.it/gli–adolescenti–e–le–scelte–compromesse/.
  11. Rossi P. H., Freeman H., Lipsey M. W. (1999). Evaluation, a Systematic Approach. Thousand Oaks, California: Sage.
  12. Satta C. (2012). Bambini e adulti: la nuova sociologia dell’infanzia. Roma: Carocci.
  13. Save The Children (2014). La Lampada di Aladino, -- https://s3.savethechildren.it/public/files/uploads/pubblicazioni/la–lampada–di–aladino.pdf.
  14. Save The Children (2020). Riscriviamo il futuro. L’impatto del coronavirus sulla povertà educativa, -- https://s3.savethechildren.it/public/files/uploads/pubblicazioni/limpatto–del–coronavirus–sulla–poverta–educativa_0.pdf.
  15. Sen A.K. (1999). Development as Freedom. Oxford: Oxford University Press.
  16. Stern E., Stame N., Mayne J., Forss K., Davies R., Befani B. (2012). Broadening the range of designs and methods for impact evaluations. Report of a study commissioned by the Department for International Development. DFID, Working Paper n.38.
  17. Stern E. (2015). Impact Evaluation. A Guide for Commissioners and Managers. London, UK: Bond.
  18. Tendler J. (1992). Progetti ed effetti. Napoli: Liguori.
  19. Theron L., Mitchell C., Smith A., Stuart J. (2011). Picturing Research. Drawing as Visual Methodology. Rotterdam: Sense Publishers.
  20. Tomei G. (2006). Valutazione partecipata della qualità: il cittadino-utente nel giudizio sugli interventi di politica e servizio sociale, Milano: FrancoAngeli.
  21. Torrigiani C. (2010). Valutare per apprendere. Capitale sociale e teoria del programma. Milano: FrancoAngeli.
  22. Yin R. K. (2014). Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks, California: Sage.

Sabina Licursi, Stefania Chimenti, Il contrasto della povertà educativa nel progetto L’appetito vien studiando: i primi esiti della valutazione di impatto in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 78/2020, pp 79-96, DOI: 10.3280/RIV2020-078005