Right to take care of common goods as school of democracy

Journal title SOCIOLOGIA URBANA E RURALE
Author/s Daniela Ciaffi, Emanuela Saporito
Publishing Year 2022 Issue 2022/127 Language Italian
Pages 13 P. 39-51 File size 253 KB
DOI 10.3280/SUR2022-127004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The intersection between law and urban sociology opens up scenarios for experimenting with new democratic models, allowing us to redefine public services, urban spaces, territories as common goods. According to the proposed perspective, the increasingly widespread prac-tices of active citizenship, which takes care of common goods, transform citizens / inhabitants from users / consumers of services and spaces to "prosumers", suggesting that we are in a phase of paradigm change in representation and definition of public institutions. The school is proposed as a concrete field of reflection, in its passage from public service to common good, when it becomes territorialized, as the object of care of the whole "educating community", able to draw on the socio-spatial characteristics of the educational need.

Keywords: prosumers, common goods, administrative law, spatial sociology, caring soci-ety, school

  1. Arena G. (2020). I custodi della bellezza. Milano: TCI.
  2. Arnstein S.R. (1969). A Ladder of Citizen Participation. JAIP, 55(4): 216-224. DOI: 10.1080/01944366908977225
  3. Albano R., Mela A., Saporito E. (a cura di) (2020). La città agìta. Nuovi spazi sociali tra cultura e condivisione. Milano: FrancoAngeli.
  4. Benasayag M. (2019). Funzionare o esistere? Milano: Vita e Pensiero.
  5. Bobbio L. (2007). Amministrare con i cittadini. Viaggio tra le pratiche di partecipazione in Italia. Napoli: ESI.
  6. Bruns A. (2008). Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage. New York: Peter Lang.
  7. Cantisani G. (2015). Quaderno Movi, Strada n. 2 - Cura dei beni comuni, Riappropriarsi degli spazi comuni. -- Testo disponibile al link: http://www.agevillaguardia.it/wp-content/uploads/2015/12/Quaderno-Movi-n-2-Riappropriarsi-degli-spazi.pdf (consultato il 2 febbraio 2021).
  8. Ciaffi D. (2020). Servizi ibridi e condivisi per prendersi cura dei beni comuni. L’imprenscindibile dimensione dello stare bene insieme per prendersi cura della distanza. Labsus. 9 giugno 2020. -- Testo disponibile al link: https://www.labsus.org/2020/06/servizi-ibridi-e-condivisi-per-prendersi-cura-dei-beni-comuni/ (consultato il 2 febbraio 2021).
  9. Ciaffi D., Giglioni F. (a cura di) (2020). Rapporto 2019 sull’amministrazione condivisa dei beni comuni. Roma: Labsus. -- Testo disponibile al link: https://www.labsus.org/2020/02/rapporto-labsus-2019-dietro-i-numeri-storie-di-energie-liberate/ (consultato il 2 febbraio 2021).
  10. Ciaffi D., Crivello S., Mela A. (2020). Le città contemporanee. Prospettive sociologiche. Roma: Carocci.
  11. Ciaffi D., Mela A. (2011). Urbanistica partecipata. Roma: Carocci.
  12. Cotturri G. (2001). Potere sussidiario. Sussidiarietà e federalismo in Europa e in Italia. Roma: Carocci.
  13. Fondazione Agnelli (2019). Rapporto sull’edilizia scolastica. Torino: Laterza Ed.
  14. Giddens A. (1998). La terza via Manifesto per la rifondazione della socialdemocrazia. Milano: Il Saggiatore.
  15. Hardin G. (1968). The Tragedy of the Commons. Science, 162(3859): 1243-1248.
  16. Lefebvre H. (1968). Le Droit à la ville. Parigi: Editions du Seuil.
  17. Locatelli R. (2016). Dall’istruzione come bene pubblico all’educazione come bene comune. Labsus. Marzo 2016. -- Testo disponibile al link: https://www.labsus.org/2016/03/istruzione-come-bene-pubblico-educazione-come-bene-comune/ (consultato il 2 febbraio 2021).
  18. Manzini E. (2018). Politiche del quotidiano. Roma: Edizioni di Comunità.
  19. Miller V. (2011). Understanding Digital Culture. Londra: SAGE.
  20. Sclavi M., Susskind L. (2011). Confronto creativo. Dal diritto alla parola al diritto ad essere ascoltati. Milano: Ed. et al.
  21. Toffler A. (1980). The third wave: The classic study of tomorrow. New York: Bantam.
  22. Zamagni S. (2016). L’evoluzione dell’idea di welfare: verso il welfare civile. Milano: Ubiminor.

  • From social infrastructure to civic center. The school as laboratory of collaborative governance models Daniela Ciaffi, Emanuela Saporito, Ianira Vassallo, in Cahiers de la recherche architecturale, urbaine et paysagère /2022
    DOI: 10.4000/craup.11754
  • Post Un-Lock Daniela Ciaffi, Carolina Giaimo, Emanuela Saporito, Valeria Vitulano, pp.141 (ISBN:978-3-031-33893-9)

Daniela Ciaffi, Emanuela Saporito, Il diritto alla cura dei beni comuni come palestra di democrazia in "SOCIOLOGIA URBANA E RURALE" 127/2022, pp 39-51, DOI: 10.3280/SUR2022-127004