Labour flexibility in the National Health Service before and during the Covid-19 pandemic

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Giovanna Vicarelli
Publishing Year 2022 Issue 2022/162
Language Italian Pages 23 P. 7-29 File size 253 KB
DOI 10.3280/SL2022-162001
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The first thesis of the article is that the public health sector experiences, after the financial crisis of 2007 and until 2019, a process of increasing labour flexibility. This is a numerical flexibility (in the number of employees and in the type of em-ployment contracts), rather than a functional flexibility. Indeed, the latter is diffi-cult to implement in a sector based on high proportion of professional work, with corporatist forms of self-regulation. The second thesis, relating to the pandemic period, argues that between 2020 and 2021 even more flexible labour policies in the NHS were produced, with further deregulation dictated by the emergency. The concluding question concerns to what extent the Recovery and Resilience Plan (PNRR) issued in 2021 and the new Budget Law for 2022 may be able to reverse the long cycle of labour flexibilisation that entered the public health sector more and more.

Keywords: National Health Service, Labour market, Flexibility, Doctors, Nurses

  1. Di Silverio P., Cosentini V., Cappiello M. et al. (2020). Ospedali. L’inesorabile declino del pubblico. Confronto 2010/2017. QS, 4 febbraio 2020. -- www.quotidianosanità.it.
  2. FIASO (2021). Sono circa 54mila gli operatori sanitari assunti in pandemia da stabilizzare. Ecco dove sono, per qualifica e regione per regione le questioni irrisolte nel nuovo contratto. QS, 3 novembre 2021. -- www.quotidianosanita.it/lavoro-e-professioni/articolo.php?articolo_id=99633.
  3. Giorgi C., Pavan I. (2021). Storia dello Stato sociale in Italia. Bologna: Il Mulino.
  4. Mef (2021). NADEF 2021. -- www.dt.mef.gov.it/modules/documenti_it/analisi_progammazione/documenti_programmatici/nadef_2021/NADEF_2021.pdf.
  5. Mef/Rgs (2019). Commento ai principali dati del conto annuale del periodo 2009-2018. Dati aggiornati al 29 novembre 2019. -- www.contoannuale.mef.gov.it.
  6. Melis G. (2020). Storia dell’amministrazione italiana. Bologna: Il Mulino.
  7. Ministero della Salute (2016). Personale delle Asl e degli istituti di cura pubblici. -- www.salute.gov.it.
  8. Ministero della Salute (2010 2017). Annuario Statistico del Servizio Sanitario Nazionale. -- www.salute.gov.it/portale/temi/p2_6.jsp?lingua=italiano&id=3835&area=statisticheSSN&menu=annuario.
  9. Oecd (2009). Economic Policy Reforms 2009. Going for Growth. Paris: OECD Publishing.
  10. Oecd/Eu (2018). Health at a Glance: Europe 2018. State of Health in the Eu Cycle. Parigi: OECD Publishing.
  11. Oecd/European Observatory on Health Systems and Policies (2019). Italy: Country Health Profile 2019, State of Health in the Eu, Oecd Publishing: Parigi/European Observatory on Health Systems and Policies: Bruxelles.
  12. Palermo C. (2020). Lo dice anche la Ue: il Ssn va rafforzato, a partire dal personale. QS, 22 maggio 2020. -- www.quotidianosanita.it.
  13. QS 20 ottobre (2021). Asse tra Ordini e Aziende sanitarie per stabilizzazione di 53mila medici, infermieri e altri operatori reclutati per l’emergenza Covid. QS, 20 ottobre 2021. -- www.quotidianosanita.it.
  14. Reyneri E. (1996). Sociologia del mercato del lavoro, Bologna: Il Mulino.
  15. Reyneri E. (2020). Quanti lavoratori curano, istruiscono e amministrano gli italiani? Molto pochi. -- https://welforum.it/.
  16. Salvati M. (1988). Rapporto salariale e flessibilità: ovvero teoria della regolazione e Political Economy. Stato e Mercato, 24 (3): 347-385.
  17. Scott W.R., Ruef M., Mendel P.J. and Caronna C.A. (2000). Institutional Change and Healthcare Organizations: From Professional Dominance to Managed Care. Chicago: University of Chicago Press.
  18. Senato della Repubblica (2018). Focus. La flessibilità del mercato del lavoro aumenta l'occupazione? Cosa ci dicono teorie, studi e ricerche sulle riforme degli ultimi 20 anni. -- www.senato.it/service/PDF/PDFServer/BGT/01077455.pdf.
  19. Simonet D. (2011). The New Public Management Theory and the Reform of European Health Care Systems: An International Comparative Perspective. International Journal of Public Administration, 34(12): 815-826. DOI: 10.1080/01900692.2011.60340
  20. Spina E., Vicarelli G. (2020). Disuguaglianze e SSN: una contraddizione irrisolvibile?. Politiche Sociali, 1: 77-102. DOI: 10.7389/9733
  21. Vicarelli G. (1997). La politica sanitaria tra continuità e innovazione. In: F. Barbagallo, a cura di, Storia dell’Italia repubblicana, Volume III, L’Italia nella crisi mondiale. L'ultimo ventennio. Torino: Einaudi, pp. 569-619.
  22. Vicarelli G. (2010). Gli eredi di Esculapio. Medici e politiche sanitarie nell’Italia unita. Roma: Carocci.
  23. Vicarelli G. (2012). Medici e manager. Verso un nuovo professionalismo?. Cambio. Rivista sulle trasformazioni sociali, 2(3): 125-136. DOI: 10.1400/20288
  24. Vicarelli G. (2019). The Creation of the NHS in Italy (1961-1978). Dynamis, 39(19): 21-43.
  25. Vicarelli G. (2020). La valorizzazione delle risorse umane nel sistema sanitario nazionale: un principio disatteso. La Rivista delle Politiche Sociali, 3: 75-96.
  26. Viesti G. (2019). Verso la secessione dei ricchi? Autonomie regionali e unità nazionale. Roma-Bari: Laterza.
  27. Argentin G., Fellini I. e Neri S. (2020). Chi fa il welfare? Gli occupati nei settori dell’istruzione, della sanità e dei servizi sociali. La Rivista delle Politiche Sociali, 3: 47-74.
  28. Banca d’Italia (2019). Economia italiana in breve, n. 150. -- www.bancaditalia.it/pubblicazioni/economia-italiana-in breve/2019/iteconom_150_ita.pdf.
  29. Camera dei Deputati-Servizio studi (2021). L’autonomia differenziata delle regioni a statuto ordinario. -- www.camera.it/temiap/documentazione/temi/pdf/1104705.pdf?_1644419984003.
  30. Casini Benvenuti S. (2017). Più Stato per tornare a crescere. Roma: Castelvecchi.
  31. Christensen T., Le Greid P. (2011). Transcending new public management: The Transformation of Public Sector Reforms. Aldershot, Hampshire: Ashgate.
  32. CIMO-FESMED (2019). Sull’orario di lavoro dei medici troppe le questioni irrisolte nel nuovo contratto. QS, 21 ottobre 2019. -- www.quotidianosanita.it/lettere-al-direttore/articolo.php?articolo_id=77985.
  33. Corte dei Conti (2021). Rapporto 2021 sul coordinamento della finanza pubblica. -- www.corteconti.it/Download?id=867011ba-87e4-4e6b-8338-dd4874ff0b39.
  34. Del Vecchio M., Giacomelli G., Montanelli R. e Vidè F. (2020). Le politiche di gestione del personale nelle aziende del SSN durante l'emergenza Covid-19. In: Cergas, a cura di, Rapporto OASI. Milano: Egea, pp. 515-564.

Giovanna Vicarelli, La flessibilità del lavoro nel Servizio Sanitario Nazionale prima e durante la pandemia da Covid-19 in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 162/2022, pp 7-29, DOI: 10.3280/SL2022-162001