Il ruolo delle Università nella cooperazione allo sviluppo italiana e il loro contributo sul tema della valutazione

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Valeria Saggiomo
Publishing Year 2023 Issue 2022/83-84
Language Italian Pages 19 P. 114-132 File size 255 KB
DOI 10.3280/RIV2022-083006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This article discusses the role of Universities in past and present Italian cooperation activities for the development of poor countries, tracing the origins of Italian university cooperation and the evolution of its approaches until present. In particular, the article highlights the current role that universities play in supporting the Ministry of Foreign Affairs in the evaluation of development programs and projects in partner countries, as part of Universities’ public engagement. This oc-curs through the creation of dedicated consulting bodies that gather in-stitutional actors, civil society organizations, and university professors with thematic expertise in the field of development, including evalua-tion. The article concludes advancing future research questions to ex-plore the effects that the collaboration between universities and the Italian cooperation system is producing, and the way universities can boost knowledge transfer for innovation and sustainable development.

Keywords: University Cooperation; University third mission/public en-gagement; Italian Cooperation System; Decentralized cooperation; Evaluation; CRUI/CUCS

  1. Bignante E., Dansero E., Loda M. (2015). Geografia e Cooperazione allo Sviluppo: Prospettive e agende di Ricerca. In Geotema, n.48, pp. 5-24.
  2. Cani, V., Parigi G.B. (2012). “Le radici della cooperazione Internazionale all’Università di Pavia”. Report del Centro Internazionale Cooperazione per lo Sviluppo CICOPS, -- disponibile su https://unipd-centrodirittiumani.it/it/biblioteca/Le-radici-della-cooperazione-internazionale-allUniversita-di-Pavia/9125 (14 Novembre 2022).
  3. Colombo E. (2014). “Università e Cooperazione allo Sviluppo: un partenariato strategico”.
  4. Cherry A., Haselip J., Ralphs G., Wagner I. E. (2018). Africa-Europe Research and Innovation Cooperation. Global Challenges, bi-regional responses. Palgrave Macmillan ISBN 978-3-319-69929-5 (eBook).
  5. Geuna A., Muscio A. (2009). The Governance of University Knowledge Transfer: A Critical Review of the Literature. Minerva, 47 (1):93-114.
  6. Gibbons M., Limoges C., Nowotny H., Schwartzman S., Scott P., Trow M. (1994). The new production of knowledge: the dynamics of science and research in contemporary societies. Londra, Sage Publications.
  7. Gori, E. (2014). “Modelli ed evoluzione della Cooperazione Universitaria”.
  8. Guelfi C., a cura di (1982). La cooperazione con i Paesi in via di sviluppo, parte seconda, la politica dell’Italia. Roma, Senato della Repubblica, Servizio Studi.
  9. Kerr C. (1963). The uses of the University. Harvard University Press.
  10. MAE-MIUR-IILA, 1998. L’Università nella nuova cooperazione allo sviluppo, IILA, Roma.
  11. Malesani P. (1986a). “Università Nazionale Somala: gli effetti di ritorno per gli atenei italiani”. -- https://arcadia.sba.uniroma3.it/bitstream/2307/5841/1/Universit%C3%A0%20Nazionale%20Somala_gli%20effetti%20di%20ritorno%20per%20gli%20atenei%20italiani_Universitas%2022.pdf (14 Novembre 2022).
  12. Malesani P. (1986b). La Cooperazione Italiana per l’Università Nazionale Somala. In: I Quaderni di Cooperazione. Rapporto Censis. Fratelli Palombi Editori.
  13. Martuscelli E., Rossano M., Saggiomo V. (2004). Inco-Med 5th Framework Programme for RT&D (1998-2002): An analysis of the distribution of participating entities and addressed fund by country and by priority sector. Italian National Research Council, Edizioni Scientifiche Italiane.
  14. Ministero degli Affari Esteri, Direzione Generale per la Cooperazione allo Sviluppo, (2014). “La conoscenza per lo sviluppo. Criteri di orientamento e linee prioritarie per la cooperazione allo sviluppo con le Università e i Centri di Formazione e Ricerca”. -- https://www2.crui.it/crui/aes2015/web/2_la_conoscenza_per_lo_sviluppo_2014.pdf (14 Novembre 2022).
  15. Missoni E. (2015). “Indirizzo politico, governo, controllo e attuazione nella riorganizzazione della Cooperazione Italiana”. ActionAid, maggio 2015, - https://www.actionaid.it/app/uploads/2015/06/Riforma-Cooperazione_Italiana.pdf (14 Novembre 2022).
  16. Pantarelli F. (1984). “Cooperazione Universitaria la scelta più impegnativa”. Dossier disponibile su https://arcadia.sba.uniroma3.it/handle/2307/1521 (16 maggio 2022).
  17. Perulli A., Ramella F., Rostan M., Semenza R. (2018). La terza missione degli accademici italiani. Il Mulino.
  18. Pinci S. (2020). La cooperazione universitaria e i partenariati per lo sviluppo sostenibile nei Paesi del Sahel. In: Autonomie Locali e Servizi Sociali 1/2020.
  19. Puglielli A. (1996). L’Università Nazionale Somala. In Africa e Mediterraneo, 1996.
  20. Regini M. e C. Trigilia (a cura di) (2019). Università e innovazione. Il contributo degli atenei italiani allo sviluppo regionale. Il Mulino.
  21. Reillon V. (2018). “EU framework programmes for research and innovation: evolution and key data from FP1 to Horizon 2020 in view of FP9 : in-depth analysis”. European Parliament, Directorate-General for Parliamentary Research Services, Publications Office, 2018, https://data.europa.eu/doi/10.2861/60724 (14 Novembre 2022).
  22. Sen A. (1981). Poverty and Famines: An Essay on Entitlement and Deprivation. Oxford University Press.
  23. Sen A. (1999). Development as Freedom. Oxford University Press. 
  24. Spinelli A. (1972). Objectives and instruments of a common policy for scientific research and technological development, Commission of the European Communities, COM(72) 700, 14 June 1972.
  25. Stocchiero A. (2007). “I nodi dell’evoluzione della cooperazione decentrata italiana”. CeSPI working Papers 37/2007.
  26. Taddei, A. (2017). Università e Cooperazione Italiana in El Salvador. Un’ indagine sui laboratori per la scuola inclusiva a tempo pieno. In: Edizioni Centro Studi Ericson, vol. 16, 2 : 132-143.
  27. Tommasoli M. (2013a). Nel nome dello sviluppo. Politiche di reinsediamento e conflitti in Africa orientale, Carocci, Roma.
  28. Tommasoli M. (2013b). Politiche di cooperazione internazionale. Analisi e valutazione, Carocci, Roma.
  29. Vaggi G. (2012). La cooperazione come empowerment e dialogo. In Cani V., e Parigi G.B., “Le radici della cooperazione internazionale all’Università di Pavia Storia del CICOPS”.
  30. Varga, A. (1998). University research and regional innovation: A spatial econometric analysis of academic knowledge transfer. Boston: Kluwer.
  31. Viezzoli M. (2016). La valutazione nella cooperazione allo sviluppo italiana alla luce dell’Agenda 2030 e della Legge 125/2014. -- https://developmentofpeoples.org/informati/approfondimenti/download/70/61/39 (14 Novembre 2022).

Valeria Saggiomo, Il ruolo delle Università nella cooperazione allo sviluppo italiana e il loro contributo sul tema della valutazione in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 83-84/2022, pp 114-132, DOI: 10.3280/RIV2022-083006