Franco Califano and The Hidden Beauty. Darkness and Numinosity of an “Over the Top” Songwriter

Journal title EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY
Author/s Massimiliano Stramaglia
Publishing Year 2023 Issue 2023/2 Language Italian
Pages 11 P. 117-127 File size 0 KB
DOI 10.3280/ess2-2023oa16532
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This short paper describes one of the greatest singer-songwriters of Italian music under a new light compared to the traditional one conveyed by newspapers and television. Using the biography by Giangilberto Monti and Vito Vita, the aim is to represent how public figures like Franco Califano can become witnesses of intergenerational narratives, while they survive despite the harshness of life. These narratives are handed down over time not only in terms of fame, which does not compensate for death, but rather in the poetic unfolding of words that remain and leave their mark.

Keywords: ; Education; Storytelling; Music; Journalism; Symbology

  1. AA.VV. (2018). Dizionario illustrato di Mitologia greca e romana. Gazzada (Varese): Crescere.
  2. Barone P. (2001). Pedagogia della marginalità e della devianza. Modelli teorici e specificità minorile. Milano: Guerini Studio.
  3. Broccoli A. (2018). Virtù e saggezza. Considerazioni sul legame tra etica ed educazione. Paideutika, 27: 25:40.
  4. Cavina M. (2007). Il padre spodestato. L’autorità paterna dall’antichità ad oggi. Roma-Bari: Laterza.
  5. Funk R. (a cura di) (1996). Fromm. L’arte di vivere (trad. it. di A. Apa, L. Coeta, F. Saba Sardi). Milano: Mondadori (E. Fromm, Problems of Aging, 1966).
  6. Jung C.G. (1944) Psicologia e alchimia (trad. it. di R. Bazlen). Torino: Bollati Boringhieri, 2006.
  7. Hillman J. (1999). Puer Aeternus (trad. it. di A. Bottini). Milano: Adelphi, 2013.
  8. Monti G. e Vita V. (2023). Franco Califano. Vita, successi, canzoni ed eccessi del «Prévert di Trastevere». Roma: Gramese.
  9. Nietzsche F. (1872). La nascita della tragedia (trad. it. di S. Giametta). Milano: Adelphi, 2008.
  10. Nietzsche F. (1886). Al di là del bene e del male (trad. it. di F. Masini). Milano: Adelphi, 2004.
  11. Pei M.A. (1952). La storia del linguaggio. Firenze: Sansoni.
  12. Propp V. (1928). Morfologia della fiaba (trad. it. di G.L. Bravo). La Spezia: Casa del Libro Fratelli Melita, 1987.
  13. Romanazzi G. (2022). Rinascere alla famiglia. Per una pedagogia generativa di competenze relazionali. Milano: Franco Angeli.
  14. Stramaglia M. (2009), I nuovi padri. Per una pedagogia della tenerezza. Roma: EUM.
  15. Stramaglia M. (a cura di) (2012). Pop pedagogia. L’educazione postmoderna tra simboli, merci e consumi. Lecce-Rovato: Pensa MultiMedia.
  16. Stramaglia M. (a cura di) (2016). Pop education. Chiaroscuri pedagogici nella cultura di massa. Lecce-Rovato: Pensa MultiMedia.
  17. Stramaglia M. (a cura di) (2019). Pop cultures. Sconfinamenti alterdisciplinari: Lecce-Rovato: Pensa MultiMedia.
  18. Stramaglia M. e Rodrigues M.B. (2018). Educare la depressione. La scrittura, la lettura e la parola come pratiche di cura. Parma: Junior-Spaggiari.
  19. Stramaglia M. (2021). Compendio di pedagogia dello spettacolo. Educare nell’epoca del neo-divismo. Roma: Anicia.
  20. Tramma S. (2020). Sulla maleducazione. Milano: Raffaello Cortina.
  21. Filmografia
  22. Sorrentino P. (2013). La grande bellezza. Italia, Francia: Indigo Film, Medusa.
  23. Sitografia
  24. Cantautoresimo, F. Califano, Se ti inchini e ti accorgi di avere quattro palle il nemico è alle spalle, https://www.youtube.com/watch?v=8Buh1u1jnro12.11.2022 (consultato in data 13.09.2023).
  25. Trastevere App, Franco Califano Story, 21.04.2023, https://www.youtube.com/watch?v=xJ5ZOgDxMDg (consultato in data 13.09.2023).

Massimiliano Stramaglia, Franco Califano e la bellezza collaterale. Oscurità e numinosità di un personaggio “sopra le righe” in "EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY" 2/2023, pp 117-127, DOI: 10.3280/ess2-2023oa16532