Prison as a lever for change. Rethinking University Trough Prison

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Teresa Consoli, Irene Selvaggio
Publishing Year 2024 Issue 2024/1
Language Italian Pages 19 P. 49-67 File size 256 KB
DOI 10.3280/SISS2024-001005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The contribution aims to observe some transformations of the public University prompted by the entry into prison and the activation of the Penitentiary University Poles. Through the analysis of the work of the Junior Tutors and two Focus Groups we attempted to identify some dimensions of change in a PUP in the south. In conclusion, the opportunity emerges to rethink the teaching activities and goals of tertiary education by enhancing the exchange and interaction between colleagues and with teachers also pursuing a strategic role of the academic institution towards vulnerable students.

Keywords: Public university; prison; university prison pole; tutor students.

  1. Arosio L. (2013). L’analisi documentaria nella ricerca sociale. Metodologia e metodo dai classici a Internet. Milano: FrancoAngeli.
  2. Binetti P., Alloni R. (2004). Modi e modelli di tutorato: la formazione come alleanza. Roma: Magi.
  3. Borghini A. (2018). Il progetto dei Poli Universitari Penitenziari tra filantropia e istituzionalizzazione. Alcune riflessioni sociologiche. The Lab’s Quarterly, 3: 37-52. http://www.thelabs.sp.unipi.it/andrea-borghini-il-progetto-dei-poli-universitari-penitenziari-tra-filantropia-e-istituzionalizzazione-alcune-riflessioni-sociologiche/
  4. Checchi D., Fiorio C., Leonardi M. (2006). Sessanta anni di Istruzione in Italia. Rivista di Politica Economia, vol. 96, n. 7/8: 285-318.
  5. Corrao S. (2005). Il Focus Group. Milano: FrancoAngeli
  6. Ferrarello D., Bellia G., Pastura G., Vespa S. (2021). Vietato non toccare. In: Matematica, Cultura e Società- Rivista dell’Unione matematica Italiana Serie I, vol. 6, n. 2: 161-182.
  7. Friso V., Decembrotto L., a cura di (2018). Università e Carcere. Il diritto allo studio tra vincoli e progettualità Milano: Guerini.
  8. Da Re L., Biasin C. (2018). Il Tutorato Formativo: Un Modello Di Tutoring Integrato per l’empowerment Degli Studenti Universitari. Lecce: Pensa MultiMedia.
  9. Mulè P. (2012). Ruolo e competenze del tutor nella relazione educativa tra docente e studente universitario non udente. Cooperativa Sociale Ragazzi In Volo ar.l ONLUS.
  10. Pastore G. (2015). Formazione e processi di inclusione sociale: il caso dei Poli universitari penitenziari. In: Toscano M.A., Cirillo A., a cura di, XENIA. Nuove sfide per l’integrazione sociale. Milano: FrancoAngeli.
  11. Pastore G. (2017). Pratiche di conoscenza in carcere. Uno studio sui Poli Universitari Penitenziari. The Lab’s Quarterly, 3: 88-102.
  12. Prina F. (2018). “I poli penitenziari”. In: Friso V., Decembrotto L., a cura di. Università e Carcere. Il diritto allo studio tra vincoli e progettualità Milano: Guerini.
  13. Reale E. (2021). L’Università dopo la pandemia Covid-19. In: Ghio R., Quale università dopo il PNRR?. Milano: Milano University Press.
  14. Vianello F. (2019). Sociologia del carcere. Roma: Carrocci.
  15. Viesti G. (2028). La Laurea Negata. Bari: Laterza.
  16. Stake R.E. (2008). Qualitative Case Studies. In: Denzin N.K., Lincoln Y.S. (Eds.), Strategies of Qualitative Inquiry (119-149). Thousand Oaks: SAGE Publications.
  17. Yin R. (2009). Case study research: design and methods (4th ed.). Thousand Oaks. Thousand Oaks (CA): Sage.

Teresa Consoli, Irene Selvaggio, Il carcere come leva del cambiamento. Ripensare l’università attraverso il carcere in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2024, pp 49-67, DOI: 10.3280/SISS2024-001005