Despite order and discipline. Experiences of higher education in prison dealing with security reasons

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Chiara Dell’Oca, Giulia Di Donato
Publishing Year 2024 Issue 2024/1
Language Italian Pages 17 P. 82-98 File size 213 KB
DOI 10.3280/SISS2024-001007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The contribution explores how security and order, which permeate the penitentiary, affect the university activities carried out in prison. Through a problematization of the role that the university plays in this innovative institutional dialogue, matters are offered in favour of a social security’s conception based on contamination rather than isolation, referring to concrete experiences.

Keywords: prison; university; security; right to education; selectivity; community.

  1. Anastasia S., Gonnella P. (2002). Inchiesta sulle carceri italiane. Roma: Carocci.
  2. Anastasia S. (2022). Le pene e il carcere. Milano: Mondadori.
  3. Baratta A. (2001). Diritto alla sicurezza o sicurezza dei diritti?. In: Anastasia S., Palma M., a cura di, La bilancia e la misura – giustizia sicurezza e riforme. Milano: FrancoAngeli.
  4. Basaglia F. (1983). Lezione/conversazione con i medici. In: Mauri D., La libertà è terapeutica?. Milano: Feltrinelli.
  5. Buffa P. (2011). La profezia penitenziaria. Se il carcere diventa un laboratorio sociale. Rassegna italiana di criminologia, 3: 49-64.
  6. Castel R. (2003). L’Insécurité sociale: qu’est-ce qu’être protégé?. Éditions du Seuil. (trad. it. L’insicurezza sociale. Che significa essere protetti. Torino: Einaudi, 2011).
  7. Castellano L., Stasio D. (2009). Diritti e Castighi. Storie di umanità cancellate in carcere. Milano: il Saggiatore.
  8. Christie N. (1993). Kriminalitetskontroll i industrisamfunnet. Oslo: Scandinavian University Press (trad. It. Il business penitenziario. La via occidentale al gulag. Milano: Elèuthera, 1997).
  9. Clemmer D. (1941). The Prison Community. Boston: The Christopher Publishing House.
  10. Coralli M. (2002). L’istruzione in carcere. Aspetti giuridici e sociologici. -- https://www.a dir.unifi.it/rivista/2002/coralli/index.htm (04/04/2024).
  11. Cornelli R. (2020). La forza di polizia. Uno studio criminologico sulla violenza. Torino: G. Giappichelli Editore.
  12. Decembrotto L. (2018). Educazione, carcere e diritti in Università e carcere. In: Decembrotto L., Friso V., a cura di, Università e carcere. Il diritto allo studio tra vincoli e progettualità. Milano: Guerini Scientifica.
  13. Ferrajoli L. (2002). Diritti fondamentali. Un dibattito teorico. Roma-Bari: Laterza.
  14. Ferreccio V., Vianello F. (2014). Doing Research in Prison: How to Resist Institutional Pressures in Reflexivity in Criminological Research. In: Lumdsen K., Winter A., a cura di, Reflexivity in Criminological Research. Londra: Palgrave Macmillan.
  15. Garland D. (2006). Pena e società moderna. Uno studio di teoria sociale. Milano: Net.
  16. Goffman E. (1961). Essays on the Condition of the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Anchor Books (trad. it.: Asylums. Le istituzioni totali: i meccanismi dell’esclusione e della violenza. Torino: Einaudi, 1968).
  17. Maculan A. (2022). La galera incorporata. Etnografia della polizia penitenziaria. Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore.
  18. Pitch T. (2024). Il malinteso della vittima. Torino: Edizioni Gruppo Abele.
  19. Ronco D., Torrente G. (2017). Pena e ritorno. Una ricerca su interventi di sostegno e recidiva. Milano: Ledizioni.torren
  20. Vallini A. (2016). Azioni educative nel contesto penitenziario. Cenni Introduttivi. In: Tarlone F., a cura di, Il diritto al risarcimento educativo dei detenuti. Firenze: Firenze Univeristy Press.
  21. Vianello F. (2018). L’istruzione in carcere, tra diritto e privilegio. In: Kalica E., Santorso S., a cura di, Farsi la galera. Spazi e culture del penitenziario. Verona: Ombrecorte.

Chiara Dell’Oca, Giulia Di Donato, Malgrado l’ordine e la disciplina. Esperienze di studio universitario in carcere di fronte alle ragioni di sicurezza in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2024, pp 82-98, DOI: 10.3280/SISS2024-001007