Between Law and Punishment: Notes from Qualitative Research on Prison University Poles

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Renata Leardi
Publishing Year 2024 Issue 2024/1
Language Italian Pages 12 P. 99-110 File size 201 KB
DOI 10.3280/SISS2024-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Detention is configured as being based on the rhetoric of re-education, while concealing the processes of disculturation and the control logics of the total institu-tion. In this sense, the experience of Penitentiary University Poles allows a particu-lar reading of the relational dynamics between inside and outside. This paper pre-sents the first results of a qualitative study conducted in 2023 on the Prison Uni-versity Poles in Tuscany.

Keywords: prison; right to study; control; social inclusion; higher education; change

  1. Borghini A. (2020). Carcere e sociologia (pubblica): ragioni di un incontro, esperienze storiche, prospettive di sviluppo. In: Borghini A., Pastore G., a cura di, Carcere e scienze sociali. Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore.
  2. Bourdieu P. (1995). Raisons pratiques. Sur la théorie de l’action. Paris: Seuil. (trad. it. Ragioni pratiche. Bologna: Il Mulino, 1995)
  3. Cardano M. (2011). La ricerca qualitativa. Bologna: Il Mulino.
  4. Clemmer D. (1940). The prison Community. Boston: The Christopher Publishing House.
  5. Di Lorenzo L. (2020). La sfida educativa in un’istituzione totale. In: Borghini A., Pastore G., a cura di, Carcere e scienze sociali. Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore.
  6. Foucault M. (1975). Surveiller et punir: Naissance de la prison. Paris: Gallimard. (trad. it. Sorvegliare e punire. Nascita della prigione. Torino: Einaudi, 1976).
  7. Frediani W. (2018). Un universo di acciaio e cemento vita quotidiana nell’istituzione totale carceraria. Roma: Sensibili alle foglie.
  8. Gallo E., Ruggero V. (1989). Carcere immateriale. Torino: Sonda.
  9. Goffman E. (1961). Asylums. Essays on the social situation of mental patients and other inmates. New York: Anchor Books. (trad. it. Asylums. Le istituzioni totali: i meccanismi dell’esclusione e della violenza. Torino: Einaudi, 1978).
  10. Matthews R. (1999). Doing Time: An Introduction to the Sociology of Imprisonment. Londra: Macmillan Press LTD.
  11. Melossi D., Pavarini M. (1977). Carcere e fabbrica. Alle origini del sistema penitenziario. Bologna: Il Mulino.
  12. Pastore G. (2023). Cárcel y universidad la experiencia italiana de los centros universitarios penitenciarios entre realidad y perspectivas. In: Enríquez Sánchez J.M., Muñoz de Baena Simón J.L., a cura di, Vigilar y educar buenas prácticas formativas en centros penitenciarios. Valencia: Tirant lo Blanch (Humanidades).
  13. Pastore G. (2018). Inclusion and social exclusion issues in university education in prison: considerations based on the Italian and Spanish experiences. International Journal of Inclusive Education, vol. 22, n. 12, 1272-1287. DOI: 10.1080/13603116.2018.1426050
  14. Pastore G. (2015). Formazione e processi di inclusione sociale: il caso dei Poli universitari penitenziari. In: Toscano M.A., Cirillo, A., a cura di, Xenia: nuove sfide per l’integrazione sociale. Milano: FrancoAngeli.
  15. Pastore G., Viedma Rojas A. (2020). Quotidianità recluse: lo studio come pratica di resistenza in un’istituzione totale. In: Borghini A., Pastore G., a cura di, Carcere e scienze sociali. Santarcangelo di Romagna: Maggioli Editore.
  16. Pellegrino V., Inglese M. (2016). Il tempo nella vita quotidiana del carcere: il “presente senza futuro” e le difficili forme di resistenza biografica. Antigone 1,2: 207-218
  17. Prina F. (2018). I poli universitari penitenziari in Italia. L’impegno delle università per il diritto allo studio dei detenuti. In: Friso V., Decembrotto L., a cura di, Università e carcere. Il diritto allo studio tra vincoli e progettualità. Milano: Guerini Scientifica.
  18. Rostaing C. (2014). L’ordre négocié en prison: ouvrir la boite noire du processus discipli-naire, in Droit et société, vol. II, n. 87: 303-28.
  19. Sykes G. (1958). The Society of Captives: A Study of a Maximun Security Prison. Princeton: Princeton University Press.
  20. Vianello F. (2019). Sociologia del carcere. Roma: Carocci.
  21. Wacquant L. (2013). Iperincarcerazione. Neoliberismo e criminalizzazione della povertà negli Stati Uniti. Verona: Ombre Corte.

Renata Leardi, Tra diritto e castigo: note da una ricerca qualitativa sui Poli Universitari Penitenziari in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2024, pp 99-110, DOI: 10.3280/SISS2024-001008