Exclusionary policies and migrant associations in a "Banglatown" of the Ital-ian Northeast: the case of Alte Ceccato

Journal title MONDI MIGRANTI
Author/s Francesco Della Puppa
Publishing Year 2017 Issue 2017/1
Language Italian Pages 20 P. 57-76 File size 280 KB
DOI 10.3280/MM2017-001004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This article focuses on the exclusionary policies implemented by local governments in Montecchio Maggiore, a town of about 24,000 residents in Province of Vicenza 20% of which is migrant, also because of the village of Alte Ceccato, where migrant residents account for about a third of its 6,804 inhabitants and more than 50% of these is Bangladeshi. These policies have focused particularly on the housing dimension, prompting migrants to organize social mobilizations through their associations, in consultation with the native one and the trade unions. These policies, however, have also triggered a series of conflicts at various levels: between the local government and the opposition political forces; between the different Bangladeshi associations.

Keywords: Local law; Discriminatory policies; Migrant associations, Bangladeshi diaspora, Italian North-East, Trade union.

  1. Ambrosini M. (2014). Networking, protesta, advocacy, aiuto. La società civile italiana e gli immigrati. Mondi Migranti, 3: 201-222; DOI: 10.3280/MM2014-003011
  2. Ambrosini M. (2013a). We are against a multi-ethnic society: policies of exclusion at the urban level in Italy. Ethnic and Racial Studies; DOI: 10.1080/01419870.2011.644312
  3. Ambrosini M. (2013b). Dal multiculturalismo alla diversity. Una ricerca europea sulle politiche locali per gli immigrati. Mondi Migranti, 3: 7-28; DOI: 10.3280/MM2013-003001
  4. Ambrosini M. (2013c). Fighting discrimination and exclusion: Civil society and immigration policies in Italy . Migration Letters, 10, 3: 313:323.
  5. Ambrosini M., a cura di (2012). Governare città plurali. Politiche locali di integrazione per gli immigrati in Europa. Milano: FrancoAngeli.
  6. Attanasio P. e Facchini A. (2004). Rappresentanza politica e diritto di voto. In: Caritas-Migrantes, Immigrazione Dossier statistico. Roma: Idos.
  7. Balbo M., a cura di (2015). Migrazioni e piccoli comuni. Milano: FrancoAngeli.
  8. Barberis E. and Pavolini E. (2015). Settling Outside Gateways. State of the Art, and the Issues At Stake. Sociologica, 2; DOI: 10.2383/81426
  9. Basso P. (2010). Razzismo di Stato. Stati Uniti, Europa, Italia. Milano: FrancoAngeli.
  10. Basso P. (2004). Sul rapporto tra immigrati e sindacati. In: Mauri L. e Visconti L., cit.
  11. Basso P. e Perocco F. (2003). Gli immigrati in Europa. Diseguaglianze, razzismo, lotte. Milano: FrancoAngeli.
  12. Bassoli M. (2012). Problemi di governance. Network associativi e debolezze strutturali delle associazioni di migranti . Partecipazione e conflitto, 5, 3: 71-102.
  13. Boccagni P. (2012). La partecipazione politica degli immigrati: dal dibattito internazionale al caso itaaliano. In: Ambrosini M., a cura di, cit.
  14. Bombardieri M. (2010). Why Italian mosques are inflaming the social and political debate. In: S. Allievi, Mosques in Europe. Why a solution has become a problem. London: London Alliance Publishing Trust.
  15. Bonizzoni P. and Marzorati R. (2015). Local Immigrant Incorporation Pathways in Small-Scale Cities Pakistani Immigrants in a Province of Northern Italy. Sociologica, 2; DOI: 10.2383/81430
  16. Bressan M. e Krause E.L. (2014). “Ho un luogo dove lavoro e un luogo dove abito”. Diversità e separazione in un distretto industriale in transizione. Mondi Migranti, 1: 59-81; DOI: 10.3280/MM2014-001005
  17. Cancellieri A. Marconi G. e Tonin S. (2014). Migrazioni, politiche e territorio in Veneto. Rapporto di Ricerca. Venezia.
  18. Camozzi I. (2008). Lo spazio del riconoscimento. Forme di associazionismo migratorio a Milano. Bologna: il Mulino.
  19. Caselli M. (2006). Le associazioni di migranti in provincia di Milano. Milano: FrancoAngeli.
  20. Centro Studi e Ricerche Idos (2015). Dossier Statistico sull'immigrazione 2014. Roma: Idos.
  21. Decimo F. e Sciortino G. (2006). Stranieri in Italia. Reti migranti. Bologna: il Mulino.
  22. Della Puppa, F. (2015). Il ricongiungimento familiare in Europa e in Italia. Politiche, ambivalenze, rappresentazioni. Autonomie locali e servizi sociali, 2: 187-203.
  23. Festival F. (1999). Alte Ceccato. Montecchio Maggiore: Edigraf.
  24. Foresti G. e Tenti S. (2006). Il distretto della concia di Arzignano. Vicenza: BancaIntesa.
  25. Garzón L. (2015). Migration Rescaling in Catalonia. Cause or Consequence?. Sociologica, 2; DOI: 10.2383/81429
  26. Kosic A., Triandafyllidou A. (2005). Active civic participation of immigrants in Italy, Politis Research Report.
  27. Legros O. (2012). Conflitti urbani ed empowerment dei migranti e dei poveri urbani. Partecipazione e conflitto, 5, 3: 47-70.
  28. Lorenzetti A. (2010). Il divieto di indossare 'burqa' e 'burqini'. Che genere di ordinanze?. In: Regione Veneto, cit.
  29. Lotto M. (2015). “La partecipazione politica dei migranti. Dall’esclusione alle diverse forme di mobilitazione”. Società, Mutamento, Politica, 6, 1: 255-272; DOI: 10.13128/SMP-16410
  30. Magrassi M. (2010). Le c.d. “ordinanze anti‐kebab”. In: Regione Veneto, cit.
  31. Manconi L. e Resta F. (2010). “La xenofobia municipale”. Mondi Migranti, 2; DOI: 10.3280/MM2010-002014
  32. Mantovan C. (2007). Immigrazione e cittadinanza. Auto-organizzazione e partecipazione dei migranti in Italia. Milano: FrancoAngeli.
  33. Mantovan C. e Ostanel E. (2015). Quartieri contesi. Convivenza, conflitti e governance nelle zone Stazione di Padova e Mestre. Milano: FrancoAngeli.
  34. Mauri e L. Visconti (2004). Diversity management e società multiculturale. Milano: FrancoAngeli.
  35. Meli A. and Enwereuzor U. (2003). Participation of foreigners in public life at local level. Florence: Cospe.
  36. Mometti F. e Ricciardi M. (2011). La normale eccezione. Lotte migranti in Italia. Roma: Alegre.
  37. Montagna N. (2012). Labor, Citizenship, and Subjectivity: Migrants’ Struggles within the Italian Crisis. Social Justice, 39, 1: 37-51.
  38. Montuori A. (1997). La comunità del Bangladesh in Italia. Affari sociali internazionali, 3.
  39. Morris L. (2003). Managing Contradiction. Civic Stratification and migrants’ right. International Migration Review, 37, 1: 74-100.
  40. Mottura G., Cozzi S. e Rinaldini M. (2010). Uscire da Babele. Percorsi e problemi del rapporto tra sindacato e lavoratori immigrati. Roma: Ediesse.
  41. Oliveri F. (2012). Migrants as activist citizens in Italy: understanding the new cycle of struggles. Citizenship Studies, 16, 5-6: 793-806; DOI: 10.1080/13621025.2012.698509
  42. Palidda R. e Consoli T. (2006). L’associazionismo degli immigrati tra solidarietà e integrazione. In: Decimo F. e Sciortino G., cit.
  43. Perocco F. (2010). L’Italia, avanguardia del razzismo europeo. In: Basso P., cit.
  44. Pompeo F. (2007). La società di tutti. Multiculturalismo e politiche dell’identità. Roma: Meltemi.
  45. Priori A. (2010). Via segreta delle etnie. Zapruder, 21, 2: 38-54.
  46. Regione Veneto (2010). Le ordinanze sindacali in materia di sicurezza urbana. Venezia: Regione Veneto.
  47. Semprebon M. (2011). Phone centres and the struggle for public space in Italy: between revanchist policies and practices of resistance. Journal of Urbanism, 4, 3: 223-237; DOI: 10.1080/17549175.2011.633409
  48. Semprebon M. (2012). L’articolazione tra dinamiche conflittuali, coinvolgimento politico e riconoscimento dei migranti. Uno studio di caso nella Terza Italia. Partecipazione e conflitto, 2012, 5, 3: 101-124; DOI: 10.3280/PACO2012-003005
  49. Semprebon M., Marzorati R. and Bonizzoni P. (2015). Governance dell’immigrazione in Lombardia fra inclusione ed esclusione. In: Balbo M., a cura di, cit.
  50. Usai A. (2011). Ordinanze comunali e fenomeni discriminatori. Brescia: liberedizioni.
  51. Vicentini A. e Fava T. (2001). Le associazioni di stranieri in Italia. Venezia: Fondazione Corrazin.
  52. Vitale T. (2012). Conflitti urbani nei percorsi di cittadinanza degli immigrati: una introduzione. Partecipazione e conflitto, 2012, 5, 3: 5-20; DOI: 10.3280/PACO2012-003001

  • A Historical Analysis of Left-Wing Trade Union Positions Regarding Bangladeshi Workers in Monfalcone (Italy) and Bosnian Workers in Slovenia Loredana Panariti, in Two Homelands /2024
    DOI: 10.3986/2024.1.08
  • Stratificazione, nocività e lavoro immigrato. il caso del distretto conciario della Valle del Chiampo Davide Marchi, in ECONOMIA E SOCIETÀ REGIONALE 1/2024 pp.61
    DOI: 10.3280/ES2024-001005
  • Quale pianificazione per quale cittadinanza? Governo del territorio e pianificazione spaziale di fronte alla sfida della diversità religiosa Daniela Morpurgo, in ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI 134/2022 pp.126
    DOI: 10.3280/ASUR2022-134006
  • Sindacato, lavoratori immigrati e discriminazioni razziali nell'Italia della crisi Francesco Della Puppa, in MONDI MIGRANTI 2/2018 pp.117
    DOI: 10.3280/MM2018-002007
  • Traiettorie di apprendimento e pratiche di multi-culturalizzazione in un quartiere multietnico Martina Capaccioli, in EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES 1/2024 pp.274
    DOI: 10.3280/erp1-2024oa18455

Francesco Della Puppa, Politiche escludenti e associazionismo immigrato in una banglatown del Nordest: il caso di Alte Ceccato in "MONDI MIGRANTI" 1/2017, pp 57-76, DOI: 10.3280/MM2017-001004