Describing, classifying and counting: the representations of work and its criticism

Journal title SOCIOLOGIA DEL LAVORO
Author/s Barbara Giullari, Marco Ruffino
Publishing Year 2013 Issue 2013/129 Language Italian
Pages 13 P. 9-21 File size 265 KB
DOI 10.3280/SL2013-129002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper his divided into two parts, preceded by a brief premise. The first part deal with the reasons why it is important to reflect on work classification methodologies; this allowed to map the path of volume and the essays collected, presented in the second part of the contribution. The issues discussed concern the relation between work classifications and the representation of economic and social paradigms; the relation between ways to represent the work and effects they produce on work real experiences (in the market, politics, representation, ecc.). In this perspective, the article depicts the characteristics of transparency/ opacity of production processes of classifications of work and the problem about open the "black box" of classifications. Furthermore the article analyzes on the relationship between the object of representation (job content) and subject of representation (workers). Finally, it concludes with the analysis of the consequences of the representations in terms of impact on inequality, on the attribution of responsibility, on capacity of voice, on democratic processes.

Keywords: Classifications of work, common knowledge, representation, capacity of voice, public sphere

  1. Bauman Z. (2002), La società individualizzata. Come cambia la nostra esperienza, Bologna: il Mulino
  2. Beck U. (2008), Conditio Humana. Il rischio nell’età globale, Roma-Bari: Laterza
  3. Boltanski L., Chiappello E. (1999), Le nouvel esprit du capitalism, Paris: Gallimard
  4. Borghi V. (2012), Sociologia e critica nel capitalismo reticolare. Risorse ed archivi per una proposta, in Rassegna Italiana di Sociologia, a. LIII, 3 DOI: 10.1423/38245
  5. Bourdieu P. (2004), Le strutture sociali dell’economia, Trieste: Asterios
  6. Bruner J. (1988), La mente a più dimensioni, Roma-Bari: Laterza
  7. Castel R. (1995), Les Métamorphose de la question social. Une chronique du salariat, Paris: Fayard
  8. de Leonardis O. (2009), Conoscenza e democrazia nelle scelte di giustizia: un’introduzione, in La Rivista delle Politiche sociali, 3
  9. Desrosières A. (2009), Stato, mercato e statistiche, in La Rivista delle Politiche sociali, 3
  10. Desrosières A. (2010) Est-il bon, est-il méchant? Le rôle du nombre dans le gouvernement de la cité néolibérale, Comunicazione al Seminario L’Informazione prima dell’informazione. Conoscenza e scelte pubbliche, Università di Milano Bicocca, 27 maggio 2010
  11. Douglas M. (1990), Come pensano le istituzioni, Bologna: il Mulino
  12. Dubet F. (2009), Le travail des sociétés, Paris: Seuil
  13. Durkheim E. (1963), Le forme elementari della vita religiosa, Torino: Edizioni di Comunità, ed. or. 1912
  14. Foucault M. (1971), L’ordre du discours, Paris: Gallimard
  15. Honneth A. (2004), Organized Self-Realization: Some Paradox of Individualization, in European Journal of Social Theory, 7, p. 463
  16. Lave J., Wenger E. (1991), Situated learning: Legitimate Peripheral Participation, Cambridge, Cambridge University Press
  17. March J., Olsen J. (1992), Riscoprire le istituzioni. Le basi organizzative
  18. Maruani M., Meron M. (2012), L’occupazione e le donne, le cifre che smentiscono i clichè, in Le Monde Diplomatique, dic.
  19. Oecd (2000), Knowledge Management in the Learning Society, Paris: OECD
  20. Orr J. (1995), Condividere le conoscenze, celebrare l’identità: la memoria di comunità in una cultura di servizio, in Pontecorvo C., Ajello A.M., Zucchermaglio C., a cura di, I contesti sociali dell’apprendimento. Acquisire conoscenze a scuola, nel lavoro, nella vita quotidiana, Roma: LED
  21. Rullani E. (2004), Economia della conoscenza, Roma: Carocci
  22. Sen A. (2009), The Idea of Justice, London: Allen Lane
  23. Sennett R. (2008), The craftman, London: Yale Univesity Press
  24. Supiot A. (2010), L’esprit de Philadelphie. La justice sociale face au marché total, Seuil: Paris

  • Sicurezza, lavoro e giustizia sociale: trasformazioni in corso Vando Borghi, in SOCIOLOGIA DEL LAVORO 130/2013 pp.7
    DOI: 10.3280/SL2013-130001
  • Potenzialità e criticità di un'esperienza locale di creazione e utilizzo di strumenti di analisi delle traiettorie scolastiche e delle transizioni al lavoro alla luce del capability approach Barbara Giullari, in SOCIOLOGIA DEL LAVORO 141/2016 pp.107
    DOI: 10.3280/SL2016-141007
  • La costruzione organizzativa della sicurezza: il ruolo della formazione Barbara Giullari, in SOCIOLOGIA DEL LAVORO 130/2013 pp.172
    DOI: 10.3280/SL2013-130011

Barbara Giullari, Marco Ruffino, Descrivere, classificare, contare: produzione, utilizzo e criticità delle rappresentazioni del lavoro in "SOCIOLOGIA DEL LAVORO " 129/2013, pp 9-21, DOI: 10.3280/SL2013-129002