Titolo Rivista PARTECIPAZIONE E CONFLITTO
Autori/Curatori Michele Micheletti
Anno di pubblicazione 2009 Fascicolo 2009/3
Lingua Italiano Numero pagine 25 P. 17-41 Dimensione file 112 KB
DOI 10.3280/PACO2009-003002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
The Consumer Turn in Political Responsibility and Citizenship - This article investigates how and why a growing number of civil society actors increasingly turn to the market as a complement to, or replacement of, traditional tools of political participation. After a discussion about its historical antecedents, the paper focuses on the present features of political consumerism. A section dedicated to theoretical issues introduces the concept of individualized responsibilitytaking to explain why societal roles as consumers should be considered as political agents with responsibilities for others. Two more sections aree also devoted to an investigation of political consumerism. The first section distinguishes eight broad issue areas where political consumerism is to be found, and identifies the role played by civic groups in prompting consumer action. The second section reports on a number of research findings on how civic groups inform and sensitize consumers about the public orientation of their consumption practices. The article ends with a few evaluative comments on the significance of the consumer turn in politics.
Keywords: Political Consumerism, Individualized Responsibility-Taking, Market-Based Action Repertoire, Taming of Consumption, Sustainable Citizenship.;
Michele Micheletti, La svolta dei consumatori nella responsabilità politica e nella cittadinanza in "PARTECIPAZIONE E CONFLITTO" 3/2009, pp 17-41, DOI: 10.3280/PACO2009-003002