Titolo Rivista ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE
Autori/Curatori Simone Corsi, Alberto Di Minin, Andrea Piccaluga, Ilaria Sangalli, Stefania Trenti
Anno di pubblicazione 2014 Fascicolo 2014/2
Lingua Italiano Numero pagine 24 P. 43-66 Dimensione file 107 KB
DOI 10.3280/POLI2014-002003
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
This paper aims at providing a first base of knowledge for the analysis of the strategies adopted by the Italian companies investing in Japan in high technology industries. Despite the Italian industrial system being only marginally present in the Japanese market, in comparison to other European countries, interesting interaction dynamics are detectable between Japanese and Italian industrial companies active in medium and high-tech technology sectors. By adopting the Uppsala model for internationalization and the IMP Group relationship marketing perspective, four case studies of Italian companies who successfully invested in Japan are addressed. Beyond analyzing companies’ activities in Japan and their integration in local supply chains adopting a stage-based approach, the paper offers a view of Japan as a "learning market" for the investing firms, especially in terms of acquired competitive advantages and potential gains to be exploited also in other attractable markets for their business.;
Keywords:Giappone, internazionalizzazione, modello di Uppsala, relationship marketing
Jel codes:F23, M16
Simone Corsi, Alberto Di Minin, Andrea Piccaluga, Ilaria Sangalli, Stefania Trenti, Verso una migliore comprensione dei percorsi di marketing relazionale delle imprese italiane high-tech in Giappone in "ECONOMIA E POLITICA INDUSTRIALE " 2/2014, pp 43-66, DOI: 10.3280/POLI2014-002003