Titolo Rivista EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Autori/Curatori Francesco Lo Presti
Anno di pubblicazione 2015 Fascicolo 2014/2
Lingua Inglese Numero pagine 12 P. 87-98 Dimensione file 110 KB
DOI 10.3280/ERP2014-002006
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
Starting by complexity, liquidity, fragmentation that, as highlighted in the literature (Sennett, 2008; 2012; Bauman, 2011; 2013), characterize the post-modern condition, underlines the need for the education system to define and propose formative strategies that, by capturing the transition from technical rationality to personal and professional reflexivity, are able to orient individuals in ability to plan the future, being guided by a wider awareness about the prospects, the systems and processes of meaning that compose their life trajectories. Through the pedagogical review of career construction theory (Savickas, 2005) and self-construction theory (Guichard, 2010a; 2010b), actually among the most influential in guidance and both ascribable to the paradigm of Life Designing, the article proposes a reading of guidance processes like processes of reflexive education focused on life trajectories, which try to define possible prospects and borders of this specific aim for research and intervention from an educational point of view
Francesco Lo Presti, Self-Construction and Life Trajectories: A Pedagogical Reading of Background Guidance Models in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 2/2014, pp 87-98, DOI: 10.3280/ERP2014-002006