Cross-compliance and greening in the Cap: is it enough to cope with climate change?

Journal title AGRICOLTURA ISTITUZIONI MERCATI
Author/s Giuliana Strambi
Publishing Year 2019 Issue 2016/2
Language Italian Pages 25 P. 64-88 File size 249 KB
DOI 10.3280/AIM2016-002005
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The 2014-2020 Cap aims to address environmental and climate change objec-tives through the following main instruments: cross-compliance, agri-environment-climate measures in the rural development program and "payment for agricultural practices beneficial for the climate and the environment" (the so-called greening) under the first pillar. In particular, the last instrument represents a novelty of the current Cap, but after only two years it met with some criticism from the European Court of Auditors for not being environmentally effective. In the present paper, after a preliminary description of the three instruments mentioned above, particular attention will be paid to the critical observations raised by the European Court of Auditors on the greening, especially in order to better understand the reasons that led to the formulation by the Commission of a new proposal for the Cap 2021-2027. This proposal aims at eliminating the green payment by reabsorbing its agricultural practices in the area of cross-compliance.

Keywords: Common agricultural policy, climate change, environment, greening, cross-compliance.

  1. Arfini F., Donati M., Solazzo R. (2013), «L’impatto della Pac Post-2013 sulla regione Emilia Romagna: un’analisi dell’accordo raggiunto in relazione alle proposte presentate al Trilogo», Agriregionieuropa, 34.
  2. Blandford D., Hassapoyannes K. (2015), «The Common Agricultural Policy in 2020: Responding to climate change», in J.A. Mac Mahon, M.N. Cardwell (eds.), Research Handbook on Eu Agricultural Law, Edward Edgar Publishing, Cheltenhan.
  3. Bodiguel L. (2014), «Lutter contre le changement climatique: le nouveau leitmotiv de la politique agricole commune», Revue de l’Union Européenne, 580.
  4. Bolognini S. (2018), «La Comunicazione della Commissione Europea “Il futuro dell’alimentazione e dell’agricoltura”», Rivista di diritto agrario, I.
  5. Chiodo E., Vanni F. (2014), “La gestione collettiva delle misure agro-ambientali: oltre le esperienze pilota?», Agriregionieuropa, 36.
  6. Coldiretti (2018), Dove sta andando la Pac. Le proposte legislative della Commissione per la Pac 2021-2027, -- https://www.terrainnova.it..
  7. Costato L., Russo L. (2015), Corso di diritto agrario italiano e dell’Unione Europea, Giuffrè, Milano, 4a ed.
  8. Cristiani E. (2004), L’agricoltura biologica fra tutela dell’ambiente e sicurezza alimentare, Giappichelli, Torino.
  9. Ferrucci N. (2014), «Agricoltura e ambiente», Rivista giuridica dell’ambiente, 3-4.
  10. Flore E. (2013), «Il regime per i piccoli agricoltori nelle proposte di riforma della Pac», Rivista di diritto agrario, I.
  11. Germanò A., Rook Basile E. (2014), Manuale di diritto agrario comunitario, Giappichelli, Torino, 3a ed.
  12. Germanò A., Strambi G. (2017), «Il programma di sviluppo rurale. L’applicazione italiana del reg. (UE) n. 1305/2013», Rivista di diritto agrario, I.
  13. Giuffrida M. (2018), «Agricoltura, cambiamenti climatici e sicurezza alimentare nella Pac 2014-2020», Revista Ibertoamericana de Derecho Agrario, 7.
  14. Lattanzi P. (2008), Agricoltura ed energia. L’impresa agricola nella filiera agroenergetica, Quodlibet Studio, Macerata.
  15. Matteoli S. (2014), «I pagamenti diretti nel Reg. (UE) n. 1307/2013: tipologie di pagamenti e assegnazione dei titoli», in A. Germanò, G. Strambi (a cura di), Il nuovo diritto agrario dell’Unione Europea: i regolamenti 1169/2011 e 1151/2012 sull’informazione e sui regimi di qualità degli alimenti, e i regolamenti del 17 dicembre 2013 sulla Pac. Atti dei Seminari (Firenze 12 settembre 2013, 28 maggio 2013, 6 e 13 giugno 2014), Giuffrè, Milano.
  16. Matthews A. (2013), «Greening agricultural payments in the EU’s Common Agricultural Policy», Bio-based and Applied Economics, II, 1.
  17. Pupo D’Andrea M.R. (2018), «La finestra sulla Pac n. 33», Agriregionieuropa, 53.
  18. Russo L. (2011), «Profili di tutela ambientale nelle proposte per la Pac 2014-2020: la “nuova” condizionalità ed il greening», Rivista di diritto agrario, I.
  19. Russo L. (2012), «Controlli e certificazioni nel settore agrario: la condizionalità», Rivista di diritto alimentare, 1.
  20. Russo L. (2016), «Le sanzioni amministrative conseguenti all’applicazione delle regole di condizionalità: sanzioni punitive o strumentario interno alla Pac?», Diritto agroalimentare, I.
  21. Scaramuzzino A. (2015), «Il pagamento d’inverdimento nella nuova riforma della Pac 2014-2020», Rivista di diritto agrario, II.
  22. Smith F. (2015), «Mind the Gap: “Greening” Direct Payments and the World Trade Organization», in J.A. McMahon, M.N. Cardwell (eds.), Research Hand- book on EU Agricultural Law, Edward Elgar Publishing, Cheltenham.
  23. Sotte F., Brunori G. (a cura di) (2018), «Problemi e risultati della politica di sviluppo rurale in Italia», Agriregionieuropa, 52.
  24. Strambi G. (2008), «La produzione di energia da fonti biologiche rinnovabili: profili giuridici», in Produzione di energia da fonti biologiche rinnovabili. Le strategie. Aspetti economici e giuridici, Giornata di studio (Firenze, 27/6/2007), I Georgofili, Quaderni 2007-III, Firenze.
  25. Trapè I. (2016), «Small farming e cambiamenti climatici», Agricoltura – Istituzioni – Mercati, 2.

Giuliana Strambi, Condizionalità e greening nella Pac: è abbastanza per il clima? in "AGRICOLTURA ISTITUZIONI MERCATI " 2/2016, pp 64-88, DOI: 10.3280/AIM2016-002005