The emancipatory pedagogical perspective of Paulo Freire

Journal title EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Author/s Marco Catarci
Publishing Year 2022 Issue 2022/1 Language Italian
Pages 14 P. 24-37 File size 0 KB
DOI 10.3280/erp1-2022oa13728
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Freire proposes a radical pedagogy for the emancipation of marginalized individuals. Activism characterizes not just his intellectual thinking, in a continuous exchange between theory and praxis, but also his biographic itinerary, intertwined with the history and politics of his country, Brazil, and other nations, especially in the global south, where he was committed as an education expert.  In this perspective, social change has a pedagogical root: this implies that the transformation of social injustices requires an educational commitment.

Keywords: ; Problem-posing education; conscientization; emancipation

  1. Bimbi, L. (1971). Dal Nordest a Barbiana. Proposte per una cultura alternativa. Prefazione a P. Freire, La pedagogia degli oppressi, (pp. 7-13). Milano: Mondadori (2a ediz.: EGA, Torino 2002; ediz. or.: Pedagogia do Oprimido, manoscritto, 1968d; Paz e Terra, Rio de Janeiro 1970).
  2. Fanon, F. (1962). I dannati della terra, Torino: Einaudi. (ediz. or.: Les damnés de la terre, François Maspero éditeur, Paris 1961).
  3. Freire, P. (1971). La pedagogia degli oppressi, cit.
  4. Freire, P. (1974). Teoria e pratica della liberazione, Roma: An. Veritas Editrice. (ediz. or.: El mensaje de Paulo Freire. Teoria y práctica de la liberación, Marsiega, Madrid 1972).
  5. Freire, P. (1977). L’educazione come pratica della libertà, Milano: Mondadori. (ediz. or.: Educação como Prática da Liberdade, Paz e Terra, Rio de Janeiro 1967).
  6. Freire, P. (2008). Pedagogia della speranza. Un nuovo approccio alla Pedagogia degli oppressi, Torino: EGA. (ediz. or.: Pedagogia da Esperança. Un reencuentro con la pedagogia del oprimido, Paz e Terra, Rio de Janeiro 1992).
  7. http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/handle/7891/2469 (consultato nel novembre 2015).
  8. Gadotti, M. (1995). Leggendo Paulo Freire. Sua vita e opera. A cura di B. Bellanova, & F. Telleri, Torino: SEI. (ed. orig.: Reading Paulo Freire: his life and work, State University of New York, Albany 1994).
  9. Hegel, G.W. (2000). Fenomenologia dello spirito. A cura di E. Arrigoni, Roma: Armando (ediz. or.: System der Wissenschaft. Erster Teil, die Phänomenologie des Geistes, Bamberg und Würzburg 1807).
  10. Mayo, P. (2008). Gramsci, Freire e l’educazione degli adulti. Sassari: Delfino. (ed. or.: Gramsci, Freire and Adult Education. Possibilities for Transformative Action, Zed, London-New York 1999).
  11. McLaren, P. (2009). Che Guevara, Paulo Freire e la Pedagogia della rivoluzione. Sassari: Delfino. (ediz. or.: Che Guevara, Paulo Freire and the Pedagogy of Revolution, Rowman and Littlefield, Lanham 2000).
  12. Weffort, F. (1977). Introduzione. In P. Freire, L’educazione come pratica della libertà, (pp. 9-38), cit.
  13. Zoletto, D. (2008). Freire in dialogo con gli studi culturali e postcoloniali. In P. Freire, & D. Macedo, Cultura, lingua, razza. Un dialogo, (pp. 89-95). Udine: Forum.

  • Freire in pratica: il "Centro popular de cultura e desenvolvimento" Marina Slavutzky, in EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES 2/2023 pp.153
    DOI: 10.3280/erp2-2023oa15916

Marco Catarci, La prospettiva pedagogica emancipatrice di Paulo Freire in "EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES" 1/2022, pp 24-37, DOI: 10.3280/erp1-2022oa13728