Titolo Rivista HISTORY OF ECONOMIC THOUGHT AND POLICY
Autori/Curatori Giovanni Michelagnoli
Anno di pubblicazione 2025 Fascicolo 2025/2
Lingua Inglese Numero pagine 24 P. 33-56 Dimensione file 112 KB
DOI 10.3280/SPE2025-002002
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
Efforts to reorganize the railways in Italy in the second half of the eighteenth century led to the promulgation of Law n. 137/1905, which ratified the nationalization of the lines. Hence, an autonomous institution under the control of the Ministry of Public Works, aspiring to operate as an industrial company, subjected to limited political influences and accounting controls, administrated the railways. This paper reconstructs the debate that arose shortly before and in the immediate aftermath of the promulgation of the law. As will be discussed, Nofri, Trevisonno, Pantaleoni, Einaudi, Pareto, and Borgatta not only addressed the possibility to entrust the administration of the railways to a workers’ cooperative, as the public operation had displayed critical issues, but they also seized the opportunity to foster the establishment of a socialist system based on trade union ownership.
Parole chiave:Italian economy, Pantaleoni, Pareto, Einaudi, railways
Jel codes:N73, L26, L22, L32
Giovanni Michelagnoli, Italian Economists and the Railway Issue at the Dawn of the Twentieth Century in "HISTORY OF ECONOMIC THOUGHT AND POLICY" 2/2025, pp 33-56, DOI: 10.3280/SPE2025-002002