LIBRI DI ALESSANDRO MARELLI

Alessandro Marelli, Andrea Tenucci

Costing e pricing nella service economy

Una nuova sfida per il cost management

Le informazioni di costo continuano ad avere un ruolo nelle decisioni di pricing delle aziende che operano nel service e nei processi di servitizzazione del manifatturiero? Come possono essere impiegati gli strumenti di costing in ambiti aziendali in presenza di nuove tecnologie digitali? Il volume tenta di rispondere a tali questioni, presentando alcune esperienze aziendali che promuovono spunti qualitativi nonostante le ambiguità e incertezze strategiche e di contesto che impattano sul ruolo del costing nel pricing.

cod. 368.18

Riccardo Giannetti, Alessandro Marelli

Il ruolo degli strumenti di cost management nello sviluppo di nuovi prodotti sostenibili

MANAGEMENT CONTROL

Fascicolo: 2 / 2016

The literature on performance measurement in Research and Development addresses several topics. This paper investigates the role played by cost management in new product development activities. Particularly the adoption of Activity-Based Costing/Management, Target Costing/Design to Cost, Life Cycle Costing, Total Cost of Ownership is investigated through a survey of 65 companies working in Italy. The findings are interesting because they highlight how firms in Italy reacted to the increased competition and price stagnation during the economy slowdown. Firms respond to the crisis by developing new green products and services mainly in order to satisfy needs of loyal customers, acquire new customer in the same market and increase profitability of sales. Furthermore it emerges a significant strategic orientation towards sustainability and a considerable implementation of cost management tools on development activities focusing on Activity-Based Costing/Management and Life Cycle costing, mainly on those firms more oriented toward sustainability strategies.

Andrea Dello Sbarba, Riccardo Giannetti, Alessandro Marelli

A field study of Value-Based Management sophistication: The role of shareholders

MANAGEMENT CONTROL

Fascicolo: 2 / 2015

This paper responds to the call for more diffusion-theoretic work on sophistication and disposal of Value-Based Management (VBM) (Ansari et al., 2010). In particular, we examine how rational and social factors affect the VBM multidimensional construct sophistication and disposal (Burkert and Lueg, 2013). Our research is based on a longitudinal case study (Yin, 2003) of a private held Italian company. The results provide interesting findings on how shareholder characteristics and top management team (TMT) background influence VBM sophistication, as well as how little can be worthwhile to consider rational and social factors separately, since these factors have a "combined effect" in determining sophistication and disposal. While strategy and organizational structure are the main determinants of the potential of VBM sophistication (potential information needs), ownership structure and TMT background represent the precondition for VBM implementation. Technology and perceived environmental uncertainty affect negatively VBM sophistication.

Lino Cinquini, Paolo Collini, Alessandro Marelli, Andrea Tenucci

I cambiamenti del costing nelle aziende manifatturiere italiane: risultati di una ricerca comparativa

MANAGEMENT CONTROL

Fascicolo: 1 / 2011

Rispetto agli studi sulle "nuove" pratiche di costing la dottrina italiana ed internazionale ha rivolto molta attenzione agli aspetti tecnici e teorici dei modelli. Tuttavia tale dibattito non si è esteso con uguale intensità al processo di diffusione di tali tecniche innovative nel lungo periodo; in particolare appare ridotta l’indagine sul carattere del processo di apprendimento e sul ruolo del cosiddetto "effetto moda" (fashion effect) nei cambiamenti dei sistemi di calcolo dei costi (costing change). Per questo motivo il presente articolo rielabora i risultati di due indagini condotte a distanza di dieci anni in Italia aventi per oggetto scopi informativi e tecniche di allocazione dei costi. In particolare questa ricerca mette a confronto i risultati per analizzare le modalità di adozione di tecniche progredite quali l’Activity-Based Costing e il Target Costing in aziende manifatturiere operanti sul nostro territorio. Questo lavoro intende pertanto contribuire alla comprensione del processo di cambiamento nei sistemi contabili (Ax e Bjørnenak, 2007) e ne conferma la presenza caratterizzata da modalità di sviluppo non lineari nel lungo periodo (Burns e Vaivio, 2001).