RICERCHE DI PSICOLOGIA


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
RICERCHE DI PSICOLOGIA
Psychological Research Journal
4 issues per year , ISSN 0391-6081 , ISSNe 1972-5620
Printed issue price (also old issues): € 30,50
E-book issue price (also old issues): € 24,50

Subscription fees 2020
Institutional subscriber, companies:
Print (VAT included): Italy € 111,00;Other countries € 157,00;
Online only (VAT excluded):  € 122,50;

Info about  print subscription     Info about  online licence

Universities:
online (current + back issue, perpetual access, plus licence )
Info online licence

Personal subscriber:
Print: € 102,50 (Italy); Print: € 135,50 (Other countries); Online only: € 87,50 ; 
Info about subscription  Info about CONVENZIONI

Dall’annata 2021 Ricerche di Psicologia verrà pubblicata in Open Access

Subscribe here


Psychological Research Journal is a scientific journal that publishes theoretical, historical, empirical, and critical review and discussion articles that deal with a broad range of themes in psychology. Every psychological topic is of interest to the journal if considered under the aspect of the most recent research advances: general, cognitive and experimental psychology; history of psychology; physiological psychology, neuropsychology and psychobiology; animal and comparative psychology; psychometry and methodology of psychological research; developmental and educational psychology; social psychology; work and organizational psychology; dynamic psychology; clinical psychology. The journal is sensitive to an approach that seeks to intercept current issues and the problems that emerge from culture and society, promoting interdisciplinary dialogue. Psychological Research Journal can host forums focused on specific issues or which collect scientific contributions associated with events and conferences and the organic presentation of the results of projects. The journal publishes articles in Italian and English, privileging the latter ones to encourage international diffusion.

Founder: Marcello Cesa-Bianchi.
General editor Alessandro Antonietti. .
Executive board: Mauro Antonelli (Università di Milano Bicocca), Alessandro Antonietti (Università Cattolica di Milano), Paolo Inghilleri (Università degli Studi di Milano), Antonella Marchetti (Università Cattolica di Milano), Marco Poli (Università degli Studi di Milano), Giuseppe Vallar (Università di Milano Bicocca). .
Editorial staff: Federica Savazzi. .
Scientific board: Tiziano Agostini (Università di Trieste), Piergiorgio Argentero (Università di Pavia), Bruno Bara (Università di Torino), Dora Capozza (Università di Padova), Carlo Cipolli (Università di Bologna), Cesare Cornoldi (Università di Padova), James C. Coyne (University of Pennsylvania, USA), Mihály Csíkszentmihályi (University of Chicago, USA), Antonella Delle Fave (Università di Milano), Santo Di Nuovo (Università di Catania), Dario Grossi (Seconda Università di Napoli), Riccardo Luccio (Università di Trieste), Barbara Ongari (Università di Trento), Anne-Nelly Perret-Clermont (Université de Neuchâtel, Svizzera), Louis Ploton (Université Lumière Lyon 2, Francia), Emanuela Prato Previde (Università di Milano), Paolo Renzi (Università La Sapienza di Roma), Mario Rossi Monti (Università di Urbino), Ian Robertson (Trinity College Dublin, Irlanda), Wolfgang Schnotz (Universität Koblenz-Landau, Germania).

Editorial Office: Dipartimento di Psicologia, Università Cattolica del Sacro Cuore, Largo Gemelli 1, 20123 Milano Tel. 02 7234 2284. e-mail: ricerchedipsicologia@unicatt.it.

The Journal uses a double-blind peer review process. Reviewers are chosen for their expertise. The article will be sent anonymously to reviewers to avoid possible influences due to the name of the author. The editors may decide not to submit the article to any referee in the case it is judged as not relevant, not rigorous or not meeting appropriate scientific standards. Reviewers' evaluations will be sent to the author also in case of negative response.

Classified in Class A by Anvur (National Agency for the Evaluation of Universities and Research Institutes) in: Education and History of Education and Didactic, Inclusive Education and Educational Research

Supervised ERIH Plus European Reference Index for the Humanities

FrancoAngeli è consapevole dell’importanza - per accrescere visibilità e impatto delle proprie pubblicazioni - di assicurare la conservazione nel tempo dei contenuti digitali. A tal fine siamo membri delle due associazioni internazionali di editori e biblioteche - Clockss e Portico - nate per garantire la conservazione delle pubblicazioni accademiche elettroniche e l’accesso futuro nel caso in cui venissero a mancare le condizioni per accedere al contenuto tramite altre forme.

Sono repository certificati che offrono agli autori e alle biblioteche anche la garanzia dell’aggiornamento tecnologico e di formati per permettere di fruire in perpetuo e nel modo più completo possibile dei full text.

Per saperne di più: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The circulation of the journal is intended to enhance the impact in the academic community and the world of research.



Articolo gratuito Free PDF Articolo a pagamento Pay per view access Acquista il fascicolo in e-book Issue available as e-book


Issue 4/2019 
Buy the issue as e-book


Giulia Perasso, L’efficacia dei pasti in famiglia nel contrastare i comportamenti a rischio in adolescenza. Una rassegna sistematica della letteratura (Family meals’ effectiveness in counteracting risk-behaviours in adolescence. A systematic review)
Annalisa Valle, Davide Massaro, Valentina Cornetti, Ilaria Castelli, Antonella Marchetti, Teacher-child emotional matching: The role of attachment representation
Sara Mori, Silvia Panzavolta, Stili di memoria e strategie di studio: come le nuove tecnologie cambiano l’apprendimento? (Memory styles and study strategies: How do new technologies change learning?)
Roberta Maeran, Introduzione (Introduction)
Guglielmo Gulotta, Aspetti psicologici del turismo esperienziale (Psychological aspects of experiential tourism)
Antonietta Albanese, Elena Bocci, Psicologia del turismo: dal comitato scientifico interdisciplinare all’A.R.I.P.T. Fo.R.P. Verso nuove professioni manageriali? (Psychology of tourism: From the interdisciplinary scientific committee to A.R.I.P.T. Fo.R.P. Towards new managerial professions?)
Roberta Maeran, Un approccio psicologico al turismo: i fondamenti teorici avviati dal Maestro (A psychological approach to tourism: The theoretical foundations laid by the "Maestro")
Elena Bocci, Antonietta Albanese, Il laboratorio incontri generazionali e le ricerche/sperimentazioni di turismo intergenerazionale in alternanza scuola-lavoro (The generational meetings laboratory and researches/experimentations of inter-generational tourism in alternating school-work)
Giovanni Cesa-Bianchi, Carlo Cristini, Turismo, invecchiamento, salute e benessere: riflessioni dai contributi del professor Marcello Cesa-Bianchi (Tourism, aging, healthy and well-being: Reflections on the observations made by professor Marcello Cesa-Bianchi)
Paola Cavallero, Barbara Bertocci, Fruizione dei beni culturali ed ambientali: intergenerazionalità-interdisciplinarietà (Fruition of cultural and environmental heritage: Intergenerational and interdisciplinary)
Marina Mura, Turismo rurale: il contributo della psicologia al turismo sostenibile (The rural tourism: The contribution of psychology to the sustainable tourism)
Roberta Maeran, Angelo Boccato, Massimo Bustreo, Valeria Micheletto, Gli itinerari della formazione per le professioni turistiche (The itineraries of training for the tourism professions)
A cura della Redazione, Norme per gli autori


Issue 3/2019 
Buy the issue as e-book


Eugenia Treglia , Rosella Tomassoni, Dinamiche relazionali e modalità di funzionamento delle famiglie con madri che praticano l’allattamento prolungato al seno (Relational dynamics and functionality of families with mothers practing prolonged breast feeding)
Marcella Caputi, Dario Maglione, Carolina Decio, Ileana Locarini, Martina Meroni, Eleonora Rosi, Federica Cugnata, Chiara Brombin, Un training mentalistico ed uno non mentalistico a confronto: valutazione di teoria della mente, cooperazione e prosocialità in età scolare (A comparison between a mentalistic and a non-mentalistic training: Evaluation of theory of mind, cooperation and prosocial behaviour in school-aged children)
Sarah Miragoli, Elena Camisasca, Paola Di Blasio, Le emozioni dei bambini sessualmente abusati nelle audizioni protette: fattori individuali e situazionali (Emotions expressed by sexually abused children during protected auditions: Individual and situational factors)
Mario Allegra, Marco Arrigo, Antonia Ayala, Gaspare Cusimano, Manuel Gentile, Dario La Guardia, Pio Martines, Giovanna Mendolia, Linda Messineo, Abilitazione e Tele-abilitazione Home-based per i Disturbi dello Spettro Autistico: il progetto ATHENA (Treatment and tele-rehabilitation home-based for Autistic Spectrum disorder: The ATHENA project)
Paola Maria Sala, Maria Elide Vanutelli, Claudio Lucchiari, Gli effetti di un training cognitivo per l’incremento della produzione ideativa in bambini di scuola primaria. Un confronto tra metodo Montessori e tradizionale (Educating creative minds. The effects of a cognitive training for ideas production in primary school children)
A cura della Redazione, Norme per gli autori


Issue 2/2019 
Buy the issue as e-book


Lorenzo Mancuso, Il Default Mode Network: la scoperta, la struttura, le proposte teoriche (The Default Mode Network: The discovery, the structure, the theoretical proposal)
Marta Fumagalli, Alessandra Mapelli, Stephane Di Meo, Dalila Rezzoug, Thierry Baubet, Marie Rose Moro, La versione italiana di un test transculturale: l’ELAL d’Avicenne (Italian edition of a transcultural test: L’ELAL d’Avicenne)
Lorenza Di Pentima, Alessandro Toni, Grazia Attili, Attaccamento, locus of control e quadri sintomatologici: differenze per genere ed età in infanzia e adolescenza (Attachment, locus of control and symptomatological pictures: Differences for gender and age in childhood and adolescence)
Maura Pozzi, Silvio Carlo Ripamonti, Le imprese di famiglia: una road map psicologica come strumento di lettura delle dinamiche intergenerazionali (Family business: A psychological road map as an instrument to highlight intergenerational dynamics)
Laura Francesca Scalas, Danila Di Pasquale, Determinanti personali del benessere soggettivo: uno studio empirico (Predictors of subjective well-being: An empirical study)
Cristina Marogna, Floriana Caccamo, Sara Cappa, Sabrina Compagno, La fiaba, oggetto mediatore di affetti nella riabilitazione psichiatrica di pazienti psicotici. La ricerca in un centro diurno psichiatrico (The fable, a mediator object of affects in psychiatric rehabilitation of psychotic patients. A research in a psychiatric day center)
Martina Varalli, La tecnica del Reiki dal punto di vista dei praticanti: un’indagine qualitativa tramite interviste (The Reiki technique from practicers point of view: A qualitative research through interviews)
Maria Elide Vanutelli, Michela Balconi, Pain and emotions in non-human animals: Debates and insights from philosophy, ethology, and neuroscience
A cura della Redazione, Norme per gli autori


Issue 1/2019 
Buy the issue as e-book


Maria Giulia Olivari, Eleonora Mascheroni, Gaia Cuccì, Emanuela Confalonieri, Stili educativi genitoriali, benessere scolastico e rendimento scolastico in adolescenza (Parenting styles, school wellbeing and school performance in adolescence)
Matteo Soldi, Simona Sciara, Elena Resta, Giuseppe Pantaleo, Videogiochi e persistenza motivazionale: uno studio preliminare (Videogames and Motivational Persistence: A Preliminary Study)
Marino Bonaiuto, Maria Catalano, Silvia Cataldi, Giulio D’Urso, Stefano De Dominicis, Silvia Faggioli, Paola Perucchini, Irene Petruccelli, Quando un buon insegnate fa una buona lezione? Uno studio sulle caratteristiche sociocomunicative degli insegnanti in un caso di educazione ambientale (When does a good teacher make a good lesson? A study on socio-communicative characteristics of teachers in an environmental education program)
Ilaria Castelli, Introduzione. La relazione educativa: alcune riflessioni dalla prospettiva psicologica e pedagogica (Introduction. The educational relationship: Some reflections from a psychological and from a pedagogical perspective)
Robert C. Pianta, Teacher-student interactions: Measurement, impacts, improvement, and policy
Annalisa Valle, Davide Massaro, Teresa Rinaldi, Ilaria Castelli, Elisabetta Lombardi, Edoardo Alfredo Bracaglia, Francesca Sangiuliano Intra, Antonella Marchetti, Attachment representation, mentalization, and cognitive emotion regulation strategies at school
Anna Maria Ajello, Riprendere a imparare, riprendere a insegnare: quali strategie per interventi educativi con studenti «difficili» (Starting learning again, starting teaching again: Which strategies for educational interventions with "difficult" students?)
Giuseppe Bertagna, Persona e relazione. Per un’epistemologia pedagogica (Person and relationship. For a pedagogical epistemology)
Serenella Besio, Assessment for Learning e Dynamic Assessment. Il ruolo della mediazione nella valutazione inclusiva (Assessment for learning and dynamic assessment. The role of mediation in inclusive assessment)
A cura della Redazione, Ringraziamento ai Referee
A cura della Redazione, Norme per gli autori


Table of contents

2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005   2004   2003   2002   2000   1999   1998   1997   1996   1995   1994   1993   1992   1991   1990