The pedagogy of Malaguzzi. The Reggio Emilia approach

Journal title RIVISTA SPERIMENTALE DI FRENIATRIA
Author/s Francesco Paolella
Publishing Year 2013 Issue 2013/1 Language Italian
Pages 18 P. 95-112 File size 1721 KB
DOI 10.3280/RSF2013-001006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The author describes the birth and development of infant-toddler centers in the town of Reggio Emilia (from the 1960’s to the 1970’s). This influential and complex experience flourishes thanks to the unremitting commitment of Loris Malaguzzi (1920-1994) and of the local authorities. From the start this experience concentrates on the experimental approach involving all stakeholders - teachers and other staff, families and community representatives - in the planning of the activities. The second part of the paper focuses on Malaguzzi’s training and career, and in particular on his work in the medical psycho-pedagogical center in Reggio Emilia.

Keywords: Preschool, Reggio Emilia, Loris Malaguzzi, social management, active-learning pedagogy, school psychology.

  1. Hoyuelos Planillo A. Loris Malaguzzi. Biografia pedagogica. Azzano San Paolo (BG): Junior; 2004
  2. Catarsi E. L’asilo e la scuola dell’infanzia. Storia della scuola “materna” e dei suoi programmi dall’Ottocento ai giorni nostri. Firenze: La Nuova Italia; 1994.
  3. De Vito CG. Tecnici e intellettuali dei “saperi speciali” nei movimenti degli anni Settanta a Reggio Emilia. In: Baldissara L, ed. Tempi di conflitti, tempi di crisi. Contesti e pratiche del conflitto sociale a Reggio Emilia nei “lunghi anni Settanta”. Napoli-Roma: L’ancora; 2008, p. 387-426.
  4. Rossi L, Carnevali V. Le scuole comunali dell’infanzia di Reggio Emilia: riflessioni su un’indagine storico sociologica. Ricerche pedagogiche 1983; 68-69: 75-79.
  5. Malaguzzi L. L’educazione dei cento linguaggi dei bambini. Zerosei 1983; 4-5: 4-7.
  6. Lorenzi O, Borghi E, Canovi A. Una storia presente. L’esperienza delle scuola comunali dell’infanzia a Reggio Emilia. Reggio Emilia: RSlibri; 2001
  7. Malaguzzi L. Una nuova sperimentazione. In: Malaguzzi L, ed. Esperienze per una nuova scuola dell’infanzia. Atti del seminario di studio tenuto a Reggio Emilia il 18-19-20 marzo 1971. Roma: Editori Riuniti; 1971, p. 173-180.
  8. De Maria C. Introduzione. Per una biografia di Margherita Zoebeli. In: De Maria C, ed. Intervento sociale e azione educativa. Margherita Zoebeli nell’Italia del secondo dopoguerra. Bologna: CLUEB; 2012, p. 1-37.
  9. Rodari G. Grammatica della fantasia. Torino: Einaudi; 1973
  10. Rodari G. Perché ho dedicato il mio ultimo libro alla città di Reggio. In: Incontri sui problemi dell’educazione infantile. Reggio Emilia: Comitati “Scuola e Città”; 1974.
  11. Malaguzzi L. Risposte a domande proposte da un amico. Esperienze Idee Fatti delle Scuole comunali dell’Infanzia e dei Nidi. Periodico di Lavoro 1975; 2: 63-67.
  12. Catarsi E. Malaguzzi e la gestione sociale della scuola dell’infanzia. In: Mantovani S. Nostalgia del futuro. Liberare speranze per una nuova cultura dell’infanzia. Azzano San Paolo (BG): Junior; 1998, p. 45-56.
  13. Corradini L. Scuola materna e gestione sociale. Esperienze e riflessioni. Scuola materna 1972; 5: 281-292.
  14. Mazzaperlini M. Storia delle scuole materne reggiane. Origini e sviluppi dell’educazione prescolare a Reggio Emilia. Reggio Emilia: Futurgraf; 1977
  15. Canovi A. “Sologno, e poi Parigi”: per una topologia della formazione malaguzziana. Ricerche storiche 1998; 86: 31-51.
  16. Malguzzi L. Il centro medico psico-pedagogico per un’igiene mentale infantile. Reggio Emilia: Tipografia popolare; 1951.
  17. Consultorio Medico Psico-Pedagogico Comunale di Reggio Emilia. Atti del simposio sui rapporti tra psichiatria psicologia e pedagogia. Reggio Emilia: Amministrazione comunale; 1964.
  18. Iannuccelli C, Malaguzzi L, Montanini M. Esperienze sulla Scuola dei genitori. Infanzia anormale 1956; 16: 463-481.
  19. Malaguzzi L. I bambini handicappati. Avvio di esperienze negli Asili Nido Comunali e nelle Scuole Comunali dell’Infanzia di Reggio Emilia. Reggio Emilia: Comitati “Scuola e Città”; 1976.

  • Feminist tales of teaching and resistance: reimagining gender in early childhood education (Reggio Emilia, Italy) Beatrice Jane Vittoria Balfour, in Gender and Education /2016 pp.445
    DOI: 10.1080/09540253.2016.1167176

Francesco Paolella, La pedagogia di Loris Malaguzzi. Per una storia del Reggio Emilia approach in "RIVISTA SPERIMENTALE DI FRENIATRIA" 1/2013, pp 95-112, DOI: 10.3280/RSF2013-001006