Communicative dimensions of public cynicism: a research on talk show and trust in politics

Journal title SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE
Author/s Christian Ruggiero, Giovanni Brancato
Publishing Year 2016 Issue 2016/51
Language Italian Pages 17 P. 83-99 File size 190 KB
DOI 10.3280/SC2016-051006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The issue of lack of trust in politics and institutions is strongly debated in the social sciences studies. The research project "The cynical spectator. A survey on the conflict in talk shows and trust in politics" aims to provide empirical elements useful to test the hypothesis according to which the conflict in the talk show could be linked to the lack of trust in politics and institutions. Using an approach referring to the "experimental" techniques, the research project sought to critically retrace a US study on the topic of public cynicism by applying it to the system of values of the Italian university youth.

Keywords: Public cynicism, trust, conflict, politics, talk show, youth

  1. Arielli E., Scotto G. (1999), I conflitti. Introduzione a una teoria generale, Mondadori, Milano.
  2. Autiero A., Magatti M. (2014), Etica civile nella modernità, EMP, Padova.
  3. Bartoletti R., Faccioli F. (a cura di) (2013), Comunicazione e civic engagement, FrancoAngeli, Milano.
  4. Brancato G., Ricci A., Stolfi M. (2016), From home safety to international terrorism: how Italian talk shows framed migration after the Paris attacks, in «Journal of Liberty and International Affairs», Vol. 1, Supp. 1, pp. 16-25. UDC 325.254.4:316.774(450).
  5. Campus D., Ciaglia A. (2011), Il sistema dei media in Italia: libertà dei media, pluralismo e fiducia nell’informazione, paper presentato, XXV Convegno SISP – 8-10 settembre, Università degli Studi di Palermo.
  6. Cartocci R. (2002), Diventare grandi in tempi di cinismo, il Mulino, Bologna.
  7. Cassell J., Sullivan J., Prevost S., Churchill E. (a cura di) (2000), Embodied Conversational Agents, The MIT Press, Cambridge.
  8. Cattani A. (2001), Botta e risposta, il Mulino, Bologna.
  9. Chadwich A. (2013), The Hybrid Media System: Politics and Power, Oxford University Press, Oxford.
  10. Charaudeau P. (2005), Le discours politique. Les masques du pouvoir, Vuibert, Paris.
  11. Cioni E., Marinelli A. (a cura di) (2014), Public screens. La politica tra narrazioni mediali e agire partecipativo, Sapienza Università Editrice, Roma.
  12. Dahlgren P. (1995), Television and the public sphere. Citizenship, Democracy and the Media, Sage, Thousand Oaks, CA.
  13. Demos&Pi (2015), XVIII Rapporto – Gli italiani e lo Stato.
  14. Demos&Pi (2015), XLVIII Osservatorio sul Capitale Sociale degli italiani – Gli italiani e l’informazione.
  15. Demos&Pi (2015), XLIV Osservatorio sul Capitale Sociale degli italiani – Gli italiani e l’informazione.
  16. Eurobarometro (2015), Eurobarometro standard 84, Rapporto nazionale.
  17. Forgette R., Morris J.S. (2006), High-Conflict Television News and Public Opinion, in «Political Research Quartlerly», Vol. 59, n. 3, pp. 447-456. DOI: 10.1177/106591290605900312
  18. Grasso A. (2000), Radio e televisione: teorie, analisi, storie, esercizi, Vita&Pensiero, Milano.
  19. Habermas J. (1971), Storia e critica dell’opinione pubblica, Laterza, Roma-Bari.
  20. Hallin D.C., Mancini P. (2004), Comparing Media Systems. Three models of media and politics, Cambridge University Press, Cambridge.
  21. Legnante G. (2007), Cittadini, mezzi di comunicazione e politica, in M. Maraffi (a cura di), Gli italiani e la politica, il Mulino, Bologna, pp. 265-296.
  22. Magnier A., Vicarelli G. (a cura di) (2010), Mosaico Italia. Lo stato del Paese agli inizi del XXI secolo, FrancoAngeli, Milano.
  23. Maraffi M. (a cura di) (2007), Gli italiani e la politica, il Mulino, Bologna.
  24. Mazzoli L. (2013), Cross-news. L’informazione dai talk show ai social media, Codice, Torino.
  25. Morcellini M., Antenore M., Ruggiero C. (a cura di) (2013), Talk&Tweet. La campagna elettorale 2013 tra Tv e Twitter, Maggioli, Sant’Arcangelo di Romagna.
  26. Morcellini M. (a cura di) (2011), Neogiornalismo. Tra crisi e Rete, come cambia il sistema dell’informazione, Mondadori Università, Milano.
  27. Morlino L. (2003), Democrazie e democratizzazioni, il Mulino, Bologna.
  28. Novelli E. (2015), La democrazia del talk show. Storia di un genere che ha cambiato la televisione, la politica, l’Italia, Carocci, Roma.
  29. Norris P. (2004), Global Political Communication, in F. Esser, B. Pfetsch (eds.), Comparing Political Communication. Theories, Cases, and Challenges, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 115-150.
  30. Poggi I. (2006), Le parole del corpo. Introduzione alla comunicazione multimodale, Carocci, Roma.
  31. Postman N. (1985), Amusing Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business, Penguin, New York.
  32. Putnam R.D. (2000), Bowling alone. The Collapse and Revival of American Community, Simon & Schuster, New York.
  33. Ruggiero C. (2014), La macchina della parola. Struttura, interazione, narrazione nel talk show, FrancoAngeli, Milano.
  34. Sartori G. (1987), The Theory of Democracy Revisited, Chantam House Publishers, Chantam, NJ.
  35. Sciolla L. (2004), La sfida dei valori, il Mulino, Bologna.
  36. Segatti P., Vezzoni C. (2007), Quanto conta la gente come me? Il senso di efficacia della politica, in Maraffi M. (a cura di), Gli italiani e la politica, il Mulino, Bologna, pp. 73-104.
  37. Thompson J.B. (1998), Mezzi di comunicazione e modernità: una teoria sociale dei media, il Mulino, Bologna.

Christian Ruggiero, Giovanni Brancato, Le dimensioni comunicative del public cynicism: una ricerca su talk show e fiducia nella politica in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 51/2016, pp 83-99, DOI: 10.3280/SC2016-051006