Journal title MERCATI E COMPETITIVITÀ
Author/s Maria Chiarvesio, Eleonora Di Maria
Publishing Year 2012 Issue 2012/1
Language Italian Pages 23 P. 131-153 File size 514 KB
DOI 10.3280/MC2012-001009
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation
click here
Below, you can see the article first page
If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits
FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.
Le imprese manifatturiere sono chiamate a rinnovare la propria offerta attraverso un più esplicito investimento nel marketing come funzione in grado di costruire relazioni interattive con i clienti e supportare l’innovazione simbolica e la proposta di nuovi significati da veicolare al mercato. Dal punto di vista empirico sono ancora limitati gli studi che approfondiscono le strategie di marketing, in particolare sul fronte della comunicazione, delle imprese italiane mettendo a confronto le politiche di prodotto, il ruolo del design, l’investimento in marca e le politiche distributive, con un’attenzione ai mercati esteri. Il paper sviluppa un approfondimento empirico relativo alle strategie di comunicazione delle piccole e medie imprese specializzate nei settori del made in Italy, attraverso un’analisi quantitativa relativa a oltre 400 imprese operanti nei mercati finali.
Manufacturing firms are asked to renovate their offering through a more explicit investment in marketing as the key function able to support interactive relationships with customers as well as symbolic innovation. From an empirical point of view there are few studies focusing on the marketing strategies of Italian firms, by coupling the perspective of products, design and distribution strategies in the framework of the internationalization. The paper develops an empirical analysis of communication strategies of small and medium firms in the made in Italy industries, through a quantitative survey of about 400 firms operating in final markets.
Keywords: Marca, design, innovazione, comunicazione, competitività.
Maria Chiarvesio, Eleonora Di Maria, Innovazione, comunicazione e presidio dei mercati. le performance delle imprese del made in Italy in "MERCATI E COMPETITIVITÀ" 1/2012, pp 131-153, DOI: 10.3280/MC2012-001009