Psychologists: what kind of education for what kind of profession?

Journal title RICERCHE DI PSICOLOGIA
Author/s A. Claudio Bosio, Edoardo Lozza
Publishing Year 2015 Issue 2014/3
Language Italian Pages 17 P. 459-475 File size 254 KB
DOI 10.3280/RIP2014-003004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The present study considers the relationship between higher education and psychological professions on account of a recent (2012/13) survey conducted in Italy on a representative sample (n = 1500) of psychologists enrolled in their professional association. Reasons that are associated both to psychology (first of all, the increase of the professional community) and to the socioeconomic context enhance the need of a closer link between education and profession. In response to this need, results show a clear gap between expectations and reality in academic education: both at second-level (master’s degree), at third level (graduate schools, masters, PhD) and at the transition between education and profession (training/internship). We provide some suggestions for an agenda aimed at creating a stronger synergy between profession and higher education in psychology.

Keywords: Psychological education, higher education and profession, psychological profession, Italian psychology.

  1. Ballarino, G., & Regini, M. (2005). Formazione e professionalità per l’economia della conoscenza. Milano: FrancoAngeli.
  2. Bartram, D., & Roe, R.A. (2005). Definition and Assessment of Competences in the Context of the European Diploma in Psychology. European Psychologist, 10(2), 93–102. DOI: 10.1027/1016-9040.10.2.93
  3. Bosio, A.C. (2011). Fare lo psicologo. Percorsi e prospettive di una professione. Milano: R. Cortina.
  4. Bosio, A.C. (2013). Evoluzione della psicologia: il caso italiano. Vita e Pensiero, 96(1), 124-132.
  5. Bosio, A.C. (2014). Pratiche di salute, pratiche di psicologia: per una professionalizzazione della Psicologia della Salute in Italia. Psicologia della Salute, 2, 9-25. DOI: 10.3280/PDS2014-002002
  6. Bosio, A.C., & Kaneklin, C. (2001). Le nuove lauree psicologiche e la professionalizzazione della psicologia: verso un incontro “ragionevole”? Giornale Italiano di Psicologia, 28(1), 221-226. DOI: 10.1421/339
  7. Bosio, A.C., & Lozza, E. (2013). Professionalizzazione della psicologia e professioni psicologiche. Il percorso e le prospettive in Italia. Giornale Italiano di Psicologia, 40(4), 675-688. DOI: 10.1421/76942
  8. Bosio, A.C., & Margola, D. (2002). La costruzione sociale della domanda di aiuto psicologico in Italia. Psicologia della Salute, 5, 77-90.
  9. CENSIS (2013). 47° Rapporto sulla situazione sociale del Paese/2013. FrancoAngeli: Milano
  10. CNOP (2012). Decalogo per una nuova riforma della formazione degli psicologi. Documento presentato all’incontro degli Stati generali della Psicologia, Roma, 12 aprile 2012.
  11. Galliani, L. (2003). Educazione versus formazione: processi di riforma dei sistemi educativi e innovazione universitaria. Ed. Scientifiche Italiane: Roma. Gibbs, A., Kennedy, D., & Vickers, A. (2012). Learning outcomes, degree profiles, turning projects and competencies. Journal of European Higher Education Area, 1, 71-87.
  12. Kaneklin, C., & Gilardi, S. (2007). Formare una pratica professionale competente in ambito professionale: il ruolo dell’Università. Psicologia Sociale, 2(3), 389-408. DOI: 10.1482/25531
  13. Kennedy, D., Hyland, A., & Ryan, N. (2009). Learning outcomes and competences. Bologna Handbook, B 2.3-3, 1-18.
  14. Network universitario per il counselling (2014). Indicazioni per la formazione e lo sviluppo della funzione di conselling in Italia. Documento non pubblicato.
  15. Palmonari, A. (2001). Editoriale. Giornale Italiano di Psicologia, 28(1), 5-7. DOI: 10.1421/323
  16. Rauhvargers, A., Deane, C., & Pauwels, W. (2009). Bologna Process Stocktaking Report. http://www.aic.lv/ace/ace_disk/2007_09/Leuven_conf/reports/Stocktaking_report_2009_FINAL.pdf
  17. Sarchielli, G. (2003). Le professioni di psicologo. Giornale Italiano di Psicologia, 30(4), 671-688. DOI: 10.1421/11099
  18. Sarchielli, G. (2013). Editoriale. Giornale Italiano di Psicologia, 40(4), 669-672. DOI: 10.1421/76941
  19. Soresi, S. (2012). A proposito del futuro della formazione universitaria in psicologia. La Professione di Psicologo, 1(1), 14-18.
  20. Tikkanen, T. (2006). The present status and future prospects of the profession of psychologists in Europe. European Psychologist, 11(1), 71-75. DOI: 10.1027/1016-9040.11.1.71

  • Formazione e professione: rette parallele o convergenti? Santo Di Nuovo, in RICERCHE DI PSICOLOGIA 3/2015 pp.501
    DOI: 10.3280/RIP2014-003009

A. Claudio Bosio, Edoardo Lozza, Articolo bersaglio. Psicologi: quale formazione per quale professione? Target article. in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 3/2014, pp 459-475, DOI: 10.3280/RIP2014-003004