The usefulness of using the results from national standardized tests towards school self-evaluation

Journal title RIV Rassegna Italiana di Valutazione
Author/s Tommaso Agasisti, Patrizia Falzetti, Michela Freddano
Publishing Year 2016 Issue 2015/61
Language Italian Pages 21 P. 28-48 File size 434 KB
DOI 10.3280/RIV2015-061003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The theme of how schools use achievement results from INVALSI standardized tests on students’ learning represents a crucial point in relation to the implementation of the census National System of Evaluation that provides that all the schools of the Italian educational system must do self-assessment by following objective criteria. The aim of the present article is to show what kind of information are provided to schools by INVALSI standardized test, and to explain how those information can be elaborated, analyzed and interpreted by the school community. After showing the main innovative aspects that characterized the restitution of the achievement results from the national tests to schools, the article deepens some analysis at school and classroom levels that teachers can do by using results from INVALSI standardized tests towards an evaluation based on evidence and compared with reliable benchmarks.

Keywords: Assessment of Learning, Self-Evaluation, Large Scale Survey, Evaluation Use

  1. Campodifiori E., Figura E., Papini M., Ricci R. (2010). Un indicatore di status socio-economicoculturale degli allievi della quinta primaria in Italia, Working Paper INVALSI, n. 2 testo disponibile al sito: http://www.invalsi.it/download/wp/wp02_Ricci.pdf (13 novembre 2015).
  2. Castoldi M. (2014). Capire le prove INVALSI. Una guida intelligente. Milano, Carocci.
  3. Cipollone P. (2012). L’esperienza valutativa di INVALSI. In Bottani N. e Checchi D., a cura di, La sfida della valutazione, Bologna: Il Mulino, 97-108.
  4. Cipollone P., Sestito P. (2010). Il Capitale Umano. Bologna: Il Mulino.
  5. INVALSI (2014). Rapporto di Autovalutazione. GUIDA all’autovalutazione. INVALSI, testo disponibile su: www.istruzione.it/sistema_valutazione/allegati/RAV_24_11_2014_DEF.pdf (13 novembre 2015).
  6. INVALSI (2015a). Rilevazioni Nazionali degli apprendimenti 2014-2015. Rapporto Risultati. INVALSI, testo disponibile al sito: https://invalsIareaprove. cineca.it/docs/file/034_Rapporto_Prove_INVALSI_2015.pdf (13 novembre 2015).
  7. INVALSI (2015b). Rilevazioni Nazionali degli apprendimenti 2014-2015, Rapporto Tecnico.
  8. INVALSI, testo disponibile al sito: https://invalsiareaprove.cineca.it/docs/file/024_Rapporto_tecnico_2015.pdf (13 novembre 2015).
  9. Quintano C., Castellano R. e Longobardi S. (2010). La lunga e difficile prospettiva dell’adozione in Italia di valutazioni scolastiche standardizzate, Aspetti e problemi in riferimento alle esperienze statunitense e inglese. Le nuove frontiere della SCUOLA, 24, 62-71.
  10. Siniscalco M.T. (2012). Dieci anni di OCSE-PISA in Italia. In Bottani N. e Checchi D., a cura di, La sfida della valutazione, Bologna: Il Mulino, 65-96.

Tommaso Agasisti, Patrizia Falzetti, Michela Freddano, L’uso dei risultati delle Rilevazioni Nazionali per l’autovalutazione delle scuole in "RIV Rassegna Italiana di Valutazione" 61/2015, pp 28-48, DOI: 10.3280/RIV2015-061003