Alternanza Scuola-lavoro and Public Administration. Notes on a Digital Welfare Case

Journal title SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI
Author/s Martina Visentin
Publishing Year 2019 Issue 2019/1
Language Italian Pages 15 P. 75-89 File size 230 KB
DOI 10.3280/SP2019-001004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

An emerging culture of digital welfare based on sharing platforms is spreading more and more, and it could become a new form of innovation to be applied to the Public Administration: using sophisticated software tools, citizens can meet in a participatory infrastructure through which they interact and exchange goods and services with other actors. So platforms could become a place of re-intermediation, which with tools, algorithms and rules allow supply and demand to meet quickly and efficiently. Through an analysis of Alternanza Scuola Lavoro (ASL) within the WeGovNow Project, this article discusses some potentialities and some levels of criticality of digital welfare, using qualitative methods.

Keywords: Digital Welfare; Smart Welfare; Innovative Public Administration; Digital Citizenship; Alternanza Scuola Lavoro

  1. Allulli G., Farinelli F. (2018), Conclusione, focus Alternanza Scuola-Lavoro. Scuola democratica, Fascicolo 1, gennaio-aprile, pp. 427-434. DOI: 10.12828/9057
  2. Ambrosi, E. e Rosina, A. (2009). Non è un paese per giovani. L’anomalia italiana: una generazione senza voce. Venezia: Marsilio Editore.
  3. Andersen, N.Å. e Pors, J.G. (2016). Il welfare delle potenzialità: il management pubblico in transizione. Milano; Udine: Mimesis.
  4. Coletti, P. (2013). L’innovazione digitale nella amministrazione pubblica: le azioni delle Regioni. Amministrare: rassegna internazionale di pubblica amministrazione, Fascicolo 3, dicembre, pp. 463-482.
  5. Consiglio dei Ministri (2017). Piano Triennale 2017-2019 per l’informatica nella Pubblica Amministrazione. -- Consultabile in https://pianotriennale-ict.italia.it/piano/
  6. Cuppini, P. (2018). L’Alternanza Scuola-lavoro nelle Marche. Scuola Democratica, Fascicolo 1, gennaio-aprile, pp.111-118. DOI: 10.12828/89600
  7. European Commission (2017). Europe’s digital progress report 2017. -- https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/europes-digital-progress-report-2017
  8. Eurostat (2015). Being Young in Europe, -- https://ec.europa.eu/eurostat/documents/3217494/6776245/KS-05-14-031-EN-N.pdf/18bee6f0-c181-457d-ba82-d77b314456b9
  9. Fosti, G. (2013). Rilanciare il welfare locale: ipotesi e strumenti: una prospettiva di management delle reti. Milano: Egea.
  10. Gentili, C. (2018). Alternanza Scuola-Lavoro. Un bilancio. Scuola Democratica, Fascicolo 2, maggio-agosto, pp.391-398. DOI: 10.12828/9056
  11. Giubielo, F. (2017). Alternanza scuola-lavoro in cerca di nuovi modelli, -- https://www.lavoce.info/archives/44541/alternanza-scuola-lavoro-in-cerca-di-nuovi-modelli/
  12. Gobo, G. (2004). Generalizzare da un solo caso? Lineamenti di una teoria idiografica dei campioni. Rassegna Italiana di Sociologia, Rivista trimestrale fondata da Camillo Pellizzi, 1/2004, pp. 103-130. DOI: 10.1423/1320
  13. Indire (2013). Alternanza Scuola-lavoro. Binomio possibile? Monitoraggio 2013, Sintesi,-- http://www.istruzione.it/allegati/rapporto_sintesi_moni_%20alternanza_az.pdf
  14. Kazepov Y. (a cura di), (2009). La dimensione territoriale delle politiche sociali in Italia. Roma: Carocci.
  15. Kazepov, Y. e Barberis E. (2013). Il welfare frammentato: le articolazioni regionali delle politiche sociali italiane. Roma: Carocci.
  16. Landri, P. (2018). Digital Governance of Education. Technology, Standards and Europeanization of Education. London: Bloomsbury.
  17. Lizardo, O. (2004), The Cognitive Origins of Bourdieu’s Habitus. Journal for the Theory of Social Behaviour, 34, pp. 375-401.
  18. Longo, F. (2016) (a cura di). Welfare futuro. Scenari e Strategie. Milano: Cergas Bocconi.
  19. Merriam, S.B. et al. (2016). Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation, 4th Edition. San Francisco: Jossey-Bass.
  20. Maisto, C. e Pastore, F. (2017). Alternanza scuola-lavoro: un bilancio preliminare a un anno dall’attuazione. Economia e Lavoro: rivista quadrimestrale di politica economica, sociologia e relazioni industriali, Fascicolo 1, gennaio-aprile, pp.133-145. DOI: 10.7384/8712
  21. McKinsey Company (2013). Studio Ergo Lavoro. Come facilitare la transizione scuola-lavoro per ridurre in modo strutturale la disoccupazione giovanile in Italia, -- https://www.mckinsey.it/idee/la-ricerca-mckinsey-studio-ergo-lavoro
  22. Ministro per l’innovazione e le tecnologie, (2017). Rapporto innovazione e tecnologie digitali in Italia, -- http://www.edscuola.it/archivio/norme/varie/intic_03.pdf
  23. Needham, C. (2012). Co-Production: an Emerging Evidence Base for Adult Social Care Transformation, SCIE.
  24. Nicoli, D. e Salatin, A. (2016). L’Alternanza Scuola-Lavoro. Esempi di progetti tra classe, scuola e territorio. Milano: Hoepli Editore.
  25. Oecd, (2017). Skills Strategy Diagnostic Report: Italy. -- https://www.oecd.org/skills/nationalskillsstrategies/Diagnostic-report-Italy.pdf
  26. Pastore, F. (2012). Le difficili transizioni scuola-lavoro in Italia. Una chiave di interpretazione. Economia dei Servizi, 1/2012, pp. 109-128. DOI: 10.2382/3821
  27. Pitzalis M. (2012), “Effetti di campo. Spazio scolastico e riproduzione delle disuguaglianze”, Scuola Democratica, n.6, pp. 26-44.
  28. Ricciardi, M. (2018). L’Alternanza Scuola-Lavoro nel Liceo classico Giulio Cesare di Roma. Il progetto Vivere nell’agorà. Scuola Democratica, Fascicolo 1, gennaio-aprile 2018, pp.119-128. DOI: 10.12828/8960
  29. Righi, A. e Sciulli, D. (2012). Le transizioni scuola-lavoro permanente in quattro paesi europei. Economia dei Servizi, Fascicolo 1, gennaio-aprile, pp.129-144. DOI: 10.2382/3821
  30. Riir (2014). Rapporto sull’Innovazione nell’Italia delle Regioni. Osservatorio 2013-2014. -- http://www.cisis.it/dir_allegati/progetti/riir/2013/RIIR_OSSERVATORIO_2013_2014.pdf
  31. Tanguy L. (2016). Enseigner l’esprit d’entreprise à l’école. Le tournant politique des années 1980 - 2000 en France. Paris: la Dispute.
  32. Tropea, A. (2018). Scuola, lavoro e Alternanza in Lombardia. A che punto siamo? Scuola Democratica, Fascicolo 1, gennaio-aprile, pp.91-100. DOI: 10.12828/8959
  33. Salatin, A. (2018). Rafforzare la governance territoriale per vincere la sfida dell’alternanza. Scuola Democratica, Fascicolo 2, maggio-agosto, pp.399-408. DOI: 10.12828/9056
  34. Visentin, M. e Antonini, G. (2018). La pubblica amministrazione responsabile: un caso di digital welfare. pp.194-213. Rivista Italiana di Public Management, Vol.1, n. 2, Luglio 2018 ISSN:2610-876
  35. Visentin. M. (2016). Esperimenti di welfare locale. Riflessività, pratiche professionali e innovazioni organizzative nei servizi alla persona. Soveria Mannelli (Catanzaro): Rubbettino Università, ISBN: 978-88-498-4836-6.
  36. Yin, R. (2005). Lo studio di caso nella ricerca scientifica. Progetti e metodi. Roma: Armando Editore.

  • Digital divide, e-government and trust in public service: The key role of education Diego Mesa, in Frontiers in Sociology 1140416/2023
    DOI: 10.3389/fsoc.2023.1140416

Martina Visentin, Alternanza scuola-lavoro e pubblica amministrazione. Prime riflessioni su un’indagine di welfare digitale in "SOCIOLOGIA E POLITICHE SOCIALI" 1/2019, pp 75-89, DOI: 10.3280/SP2019-001004