Combating educational poverty: The role played by the promotion of capabilities and aspirations

Journal title WELFARE E ERGONOMIA
Author/s Elisa Matutini
Publishing Year 2020 Issue 2020/1
Language Italian Pages 10 P. 71-80 File size 184 KB
DOI 10.3280/WE2020-001007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

This article deals with some theoretical aspects of educational poverty. In the first part it pre-sents a summary of the main definitions of the concept and the link between economic poverty and educational poverty. Then, the work reflects on how the Capability Approach can help to define this concept. The point of view of capabilities can offer information to better understand the problem, but also to define principles that inspire intervention measures.

Keywords: Poverty; educational poverty; Capability Approach; functionings; capabilities; educational inequalities.

  1. Barbero Vignola G., Bezze M., Canali C., Geron D., Innocenti E. e Vecchiato T. (2016). Povertà educativa. I problemi e i suoi volti. Studi Zancan. Politiche e servizi alle persone, 3: 5-20.
  2. Booth C. (1887). The Inhabitants of Tower Hamlets. Their condition and Occupation. Journal of the Royal Statistical Society, 326-401.
  3. Caritas Italiana (2018). Povertà in attesa. Rapporto 2018 su povertà e politiche di contrasto in Italia. Santarcangelo di Romagna: Maggioli.
  4. Casartelli A. e Dodi E. (2018). Povertà educativa, povertà, dispersione scolastica, competenze. Cosa significa oggi investire sull’educazione. -- Testo disponibile al sito: https://welforum.it/poverta-educativa-poverta-dispersione-scolastica-competenze/.
  5. Con i Bambini - Openpolis (2019a). Il legame tra bassa istruzione e povertà va considerato un’emergenza. -- Testo disponibile al sito: https://www.openpolis.it/il-legame-tra-bassa-istruzione-e-poverta-va-considerato-unemergenza.
  6. Con i Bambini - Openpolis (2019b). Le mappe della povertà educativa. -- Testo disponibile al sito: https://www.openpolis.it/wp-content/uploads/2019/11/Le-mappe-della-povert%C3%A0-educativa_.pdf.
  7. Corrado F. (2014). Capacità e funzionamenti: definizioni, prospettive, strumenti e misurazioni. -- Testo disponibile al sito: http://wwwdata.unibg.it/dati/corsi/68049/60890-Corrado%20testo%20su%20A.%20SEN%20well-being.pdf.
  8. Dovis P. e Saraceno C. (2011). I nuovi poveri: politiche per le disuguaglianze. Torino: Codice.
  9. Hirsch D. (2013). An Estimate of the Cost of Child poverty in 2013. -- Testo disponibile al sito: https://cpag.org.uk/sites/default/files/Cost%20of%20child%20poverty%20research%20update%20(2013).pdf.
  10. ISTAT (2019). La povertà in Italia 2018. -- Testo disponibile al sito: https://www.istat.it/it/archivio/231263.
  11. Leone L., Mazzeo Rinaldi F. e Tomei G. (2017). Misure di contrasto della povertà e condizionalità. Una sintesi realista delle evidenze. Milano: FrancoAngeli.
  12. Matutini E. (2013). Profili di povertà. Percorsi di teoria, ricerca e politica sociale. Pisa: Pisa University Press.
  13. Matutini E. (2010). Valutare il tenore di vita: leggere lo stato sociale attraverso la prospettiva del Capability Approach. In: Toscano M.A., a cura di, Zoon Politikon. Firenze: Le lettere.
  14. Milano R. (2016). Intervento al convegno La condizione dei minori tra disuguaglianza e povertà. Italia/Europa a confronto. La povertà educativa e i suoi effetti di lungo periodo, Modena, 16 marzo 2016.
  15. Musella M. e Capasso S. (2018). La povertà minorile e educativa. Dinamiche territoriali, politiche di contrasto, esperienze sul campo. Napoli: Giannini.
  16. Nathan D. (2005). Capabilities and Aspirations. Economic and Political Weekly, 40(1): 36-40.
  17. Nussbaum M. (2011). Creating Capabilities: The Human Development Approach. Harvard: Belknap Pr. (trad. it.: Creare capacità. Bologna: il Mulino, 2014).
  18. Nussbaum M. (2010). Not for profit. Why democracy needs humanities. Princeton: Princeton University Press. (trad. it.: Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: il Mulino, 2011).
  19. Ocse-Pisa (2018). Programme for International Student Assessment 2018. -- Testo disponibile al sito: https://www.invalsi.it/invalsi/ri/pisa2018.php?page=pisa2018_it_07.
  20. ONU (1989). Convenzione sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza. Testo disponibile al sito: https://www.unicef.it/doc/599/convenzione-diritti-infanzia-adolescenza.htm.
  21. Palumbo M. e Pandolfini V. (2019). Scuola e disuguaglianze: apprendere dalla valutazione? Sociologia Italiana. AIS Journal of Sociology, 13:113-132.
  22. Ocse-Piaac (2013). Rapporto nazionale sulle competenze degli adulti. Testo disponibile al sito: https://www.isfol.it/piaac/Rapporto_Nazionale_Piaac_2014.pdf.
  23. Saito M. (2003). Amartya Sen’s Capability Approach to Education: A Critical Exploration. Journal of Philosophy of Education, 37(1): 17-33. DOI: 10.1111/1467-9752.3701002
  24. Saraceno C. (2016). Intervento al convegno La condizione dei minori tra disuguaglianza e povertà. Italia/Europa a confronto. La povertà minorile. Uno sguardo d’insieme, Modena, 16 marzo 2016.
  25. Save the Children (2017). Sconfiggere la povertà educativa in Europa. Roma. -- Testo disponibile al sito: https://www.savethechildren.it/sites/default/files/files/uploads/pubblicazioni/sconfiggere-la-poverta-educativa-europa.pdf.
  26. Sen A.K. (1999). Development as Freedom. New York: Knopf (trad. it.: Lo sviluppo è libertà. Milano: Mondadori, 2000).
  27. Sen A.K. (1992). Inequality Reexamined. Oxford: Oxford University Press.
  28. Sen A.K. (1986). The Standard of Living. Tanner Lectures on Human Values, Vol. III. Cambridge: Cambridge University Press.
  29. Sen A.K. (1985). Commodities and Capabilities. Amsterdam: North-Holland.
  30. Sen A.K. (1981). Poverty and Famines: an Essay on Entitlement and Deprivation. Oxford: Clarendon Press.
  31. Sea A.K. (1980). Equality of What? In: McMurrin S., editor, Tanner Lectures on Human Values. Cambridge: Cambridge University Press. Ristampato in Sen A. K. (1982). Choise, Welfare and Measurement. Cambridge: Oxford and M.I.T. Press.
  32. Unicef – IRC (2018), Partire svantaggiati: la disuguaglianza educativa tra i bambini dei paesi ricchi. Firenze: Unicef

Elisa Matutini, Lotta alla povertà educativa: il ruolo della promozione delle capacità e delle aspirazioni in "WELFARE E ERGONOMIA" 1/2020, pp 71-80, DOI: 10.3280/WE2020-001007