Greed and Marketing: social and individual compulsion

Journal title PSICOTERAPIA PSICOANALITICA
Author/s Gianluca Biggio
Publishing Year 2024 Issue 2024/2
Language Italian Pages 12 P. 99-112 File size 185 KB
DOI 10.3280/PSP2024-002007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The author proposes an in-depth analysis of the concept of greed through some classical authors, from Freud to Klein and Winnicott. It is highlighted how greed is a primary feeling, related to primitive men-tal states, such as envy and aggression. In addition, the author under-lines the compulsive nature of this feeling, traceable especially in the anal and oral phase of psychosexual development, as defined by Freud. This characteristic is also connected with the compulsive greed characterizing the current economic development. Reference is made to the birth of Marketing as an activity of social support to greedy de-sire, a structural aspect unanimously attributed to the age of consumer-ism. These psychoanalytic and psychosocial considerations are fol-lowed by a clinical flash of a young patient exemplifying the theme of greed treated theoretically, both at individual and social level. Finally, some clinical consequences of what psychoanalysts define as the soci-ety of narcissism are proposed.

Keywords: greed, envy, aggression, compulsion, society of narcissism.

  1. Abraham K. (1924). Tentativo di una storia evolutiva della libido sulla base della psicoanalisi dei disturbi psichici. Torino: Bollati Boringhieri, 1997.
  2. Anolli L. (2006). Psicologia della comunicazione. Bologna: il Mulino.
  3. Bollas C. (2018). L’età dello smarrimento. Senso e malinconia. Milano: Raffaello Cortina, 2018.
  4. Bolognini S. (2020). Comunicazione nel Congresso Nazionale SIEFPP, pubblicata in L’ascolto psicoanalitico. Roma: Alpes 2021.
  5. Elliott A. (2019). Social theory and psychoanalysis in transition: Self and society from Freud to Kristeva. London: Routledge.
  6. Freud S. (1905). Tre saggi sulla teoria sessuale. OSF, 4.
  7. Freud S. (1908). Carattere ed erotismo anale. OSF, 5.
  8. Freud S. (1913). Disposizione alla nevrosi ossessiva. OSF, 7.
  9. Freud S. (1929). Il disagio della Civiltà. OSF, 10.
  10. Gaburri E. (2002). Terrorismo globale e pifferai magici. Costruzioni Psicoanalitiche, 1: 111-122. 
  11. Housel M. (2020). La psicologia dei soldi: lezioni senza tempo sulla ricchezza, l’avidità e la felicità. Milano: Hoepli, 2021.
  12. Kaës R. (2013). “Malessere sociale e malessere individuale: alleati o nemici?”. Relazione presentata al Seminario AFPP CSMH.
  13. AMHPPIA SIPP SPI, “Malessere sociale e malessere individuale: alleati o nemici? con R. Kaës e A. Ferruta, Centro Psicoanalitico di Firenze, 13 Aprile 2013.
  14. Klein M. (1952). Some Theoretical Conclusions Regarding the Emotional Life of the Infant in Development in Psychoanalysis. London: Routledge.
  15. Klein M. (1957). Invidia e Gratitudine. Firenze: Martinelli, 1969.
  16. Laplanche J., Pontalis J.B. (1967). Enciclopedia della Psicoanalisi. Bari: Laterza, 1987.
  17. Long S. (2009). Greed. In: Psychodynamic Practice, Individuals, Groups and Organization, Vol. 15, pp. 245-259.
  18. Lombardozzi A., Molinari E., Musella R. (2024). Forme del narcisismo. Teoria e clinica nella contemporaneità. Milano: Raffaello Cortina.
  19. Morin E. (2021). Svegliamoci! Milano: Mimesis, 2022.
  20. Paris J., Simone M., Voi R. (2013). La psicoterapia nell’età del narcisismo. Modernità, scienza e società. Milano: Raffaello Cortina.
  21. Pavlov I.P. (1927). Conditional Reflexes. Dover Publications. New York: Oxford Press.
  22. Recalcati M. (2018), Avidità della pulsione, seconda Masterclass del “Laboratorio delle Idee” sul tema “Il Denaro”, 50° anniversario Università IULM di Milano (apertura anno accademico 2018/19). http://bit.ly/lab-idee-iulm
  23. Skinner B.F. (1938). Behavior of Organisms. New York: Macmillan.
  24. Vanheule S. (2016). Capitalist discourse, subjectivity and Lacanian psychoanalysis. Frontiers in psychology, 7.
  25. Weber M. (1905). L’etica protestante e lo spirito del capitalismo. Trad. it. Milano: BUR, 2006.
  26. Winnicott D.W. (1962). Un apprezzamento e una critica alla definizione di invidia secondo la Klein: considerazioni preliminari. In: Esplorazioni Psicoanalitiche. Milano: Raffaello Cortina, 1995, pp. 472-482.

Gianluca Biggio, Avidità e Marketing. Compulsione sociale e individuale in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 2/2024, pp 99-112, DOI: 10.3280/PSP2024-002007