Hypotheses, conjectures, and the educational fact

Journal title EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY
Author/s Angela Arsena
Publishing Year 2025 Issue 2025/1
Language Italian Pages 17 P. 183-199 File size 0 KB
DOI 10.3280/ess1-2025oa19780
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The article examines the complexity of the “educational fact” within the context of pedagogical epistemology, highlighting the theoretical and practical importance of hypotheses in educational research. It analyzes in detail how hypotheses profoundly shape both theories and educational practices, emphasizing the great responsibility involved in their formulation. Through a critical analysis of scientific methodologies applied to the educational field, the text underlines the necessity of maintaining a balance between methodological rigor and ethical sensitivity. Creativity is exalted as a fundamental element in the research process, underscoring how every scientific theory is by nature provisional and subject to refutation. The article concludes by valuing the role of pedagogy, which, although rooted in scientific bases, must continue to prioritize a humanistic approach centered on the individual.  

Keywords: ; pedagogical epistemology; hypotheses; scientific methodologies; creativity; humanistic approach

  1. Mortari L. (2009). Ricercare e riflettere. La formazione del docente professionista. Roma: Carocci.
  2. Nussbaum M. (2011). Non per profitto. Perché le democrazie hanno bisogno della cultura umanistica. Bologna: il Mulino.
  3. Agrusti G. (2020). Senso comune e causalità nella ricerca educativa. Cadmo: Giornale italiano di pedagogia sperimentale, 1.
  4. Allchin D. (2012). Teaching the nature of science through scientific errors. Science Education, 96(5): 904-926.
  5. Antiseri D. (2005). Introduzione alla metodologia della ricerca. Soveria Mannelli: Rubbettino.
  6. Baldacci M. (2010). Teoria, prassi e “modello” in pedagogia. Un’interpretazione della prospettiva. Education Sciences And Society, 1(1).
  7. Bishop D. V. (2018). Fallibility in science: Responding to errors in the work of oneself and others. Advances in Methods and Practices in Psychological Science, 1(3): 432-438.
  8. Blezza F. (1992). Ancora a proposito di pedagogia e scienza, e della cosiddetta. Qualeducazione, 11(3): 30-37.
  9. Boden M. (2004). La mente creativa. Milano: Raffaello Cortina.
  10. Cambi F. (2014). La bellezza ci “salva”! Osservazioni per una pedagogia estetica. Studi sulla Formazione/Open Journal of Education, 7-11.
  11. Cambi F. (2017). La pedagogia come sapere oggi: statuto epistemico e paradigma educativo. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education, 20(2): 409-413.
  12. Cavallini G. (2006). Come capiamo. Paleontologia del pensiero. Roma: Aracne.
  13. Chiosso G. (2006). Pedagogia. Il sapere sull’educazione. Roma-Bari: Laterza.
  14. Corsi M. (2003). Il coraggio di educare: il valore della testimonianza. Vita e pensiero.
  15. Corsi M. (2014). Il crollo delle certezze e l’emergere della persona. Per una nuova epistemologia della pedagogia. In: La persona come discontinuità ontologica e l’educazione come ultima narrazione. Saggi in onore di Giuseppe Acone (pp. 313-328). Pensa Ed.
  16. Dacey J. S., & Madaus G. F. (1969). Creativity: Definitions, Explanations and Facilitation. The Irish Journal of Education / Iris Eireannach an Oideachais, 3(1): 55-69.
  17. Einstein A. (2014). Pensieri degli anni difficili. Torino: Bollati Boringhieri.
  18. Emden M. (2021). Reintroducing “the” scientific method to introduce scientific inquiry in schools? a cautioning plea not to throw out the baby with the bathwater. Science & Education, 30(5): 1037-1073.
  19. Farina T. (2023). Ripensare pedagogicamente l’“epoca della prestazione”. Cultura pedagogica e scenari educativi, 1(1)suppl.,: 84-87.
  20. Gadamer H.G. (1973). Ermeneutica e metodica universale. Torino: Marietti.
  21. Gadamer H.G. (2000). Verità e metodo. Milano: Bompiani.
  22. Hersh R. (1997). What Is Mathematics, Really? Oxford: Oxford University Press.
  23. Hickman L.A. (2003). Positivismo, pragmatismo e post-modernismo. La grande scommessa della pedagogia. In: A. Erbetta (Ed.), Senso della politica e fatica di pensare. Bologna: Cooperative Libraria Universitaria Editrice Bologna.
  24. Larson E. J. (2021). The myth of artificial intelligence: Why computers can’t think the way we do. Boston: Harvard University Press.
  25. Mattei F. (2012). Discorso pedagogico e riflessione epistemologica. Educazione. Giornale di pedagogia critica, 1(1).
  26. Medawar P.B. (1970). Induzione e intuizione nel pensiero scientifico. Roma: Armando.
  27. Morin E. (1999). Una testa ben fatta. Milano: Raffaele Cortina Editore.
  28. Olivieri D. (2019). I mille volti del talento. Oltre Gardner. Per una pedagogia dell’eccellenza. Roma: Armando.
  29. Parisi G. (2021). In un volo di stormi. Milano: Rizzoli.
  30. Perla L. (2012). Teorie e modelli. In: P.C. Rivoltella & P.G. Rossi (Eds.), L’agire didattico. Manuale per l’insegnante (pp. 43-58). Brescia: La Scuola.
  31. Poincaré H. (1997). Scienza e metodo. Torino: Einaudi.
  32. Popper K.R. (1975). Conoscenza oggettiva. Roma: Armando.
  33. Popper K. R. (1959). The Logic of Scientific Discovery. London: Hutchinson.
  34. Rivoltella P.C. (2011). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano: Raffaele Cortina Editore.
  35. Sawyer R. K., & Henriksen D. (2024). Explaining creativity: The science of human innovation. Oxford university press.
  36. Rota G.-C. (1997). Indiscrete Thoughts. Boston: Birkhäuser.
  37. Toth I. (Ed.). (2001). G. Saccheri. Euclides ab omni nævo vindicatus (1733). Euclide liberato da ogni macchia. Milano: Bompiani.
  38. Vernant J. P. (2001). Mito e pensiero presso i greci. Studi di psicologia storica. Torino: Piccola Biblioteca Einaudi. Storia.
  39. Weil S. (2016). La persona e il sacro. Milano: Adelphi.
  40. Wittrock M. C. (1974). Learning as a generative process. Educational psychologist, 11(2), 87-95.

Angela Arsena, Ipotesi, congetture e fatto educativo in "EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY" 1/2025, pp 183-199, DOI: 10.3280/ess1-2025oa19780