Lights and Shadows in the Latest Italian Research Evaluation Exercise 2004-2010: A Focus on the Evaluation Form for the Peer Reviews in the Political and Social Science’s Area

Journal title SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE
Author/s Antonio Fasanella, Annalisa Di Benedetto
Publishing Year 2014 Issue 2014/104 Language Italian
Pages 26 P. 59-84 File size 143 KB
DOI 10.3280/SR2014-104003
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Research evaluation is a political priority in Italy, there is nothing to say on its merit. The intent of this work is to focus on its method, by analysing from a methodological point of view, some aspects of the research products’ evaluation procedure used during the VQR. The main focus will be the evaluation procedure utilised in the Area of Political and Social Science. In the reporting of VQR, despite several efforts in the direction of the accountability, some decisive procedural steps remained in the shade, including the operational definition of the research quality for the gathering of the peer’s judgments through the evaluation forms. Therefore, the ways in which the concept of research quality has been translated into variables will be analysed. Furthermore, the analysis will concern procedure used to summarize this information up to the allocation of the final level of merit.

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  • Caratteristiche, tendenze e mutamenti della produzione scientifica sociologica nell'era della valutazione. Analisi esplorativa di un caso di studio Simona Colarusso, Annalisa Di Benedetto, in RIV Rassegna Italiana di Valutazione 66/2017 pp.120
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  • La valutazione della ricerca nell'area delle scienze politico-sociali. Primi risultati di un'indagine sull'università italiana Cristina Sofia, Elena Valentini, Erika Nemmo, in SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE 115/2018 pp.118
    DOI: 10.3280/SR2018-115007
  • Un'analisi del concetto di qualità della ricerca nella Vqr Annalisa Di Benedetto, in SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE 108/2016 pp.95
    DOI: 10.3280/SR2015-108005

Antonio Fasanella, Annalisa Di Benedetto, Luci e ombre nella Vqr 2004-2010: un focus sulla scheda di valutazione peer nell’Area 14 in "SOCIOLOGIA E RICERCA SOCIALE " 104/2014, pp 59-84, DOI: 10.3280/SR2014-104003