Proposing an expanded theoretical framework of innovation adoption linking to consumer innovativeness and creativity and their driving factors

Titolo Rivista RICERCHE DI PSICOLOGIA
Autori/Curatori E. Shiu, C. Cheng
Anno di pubblicazione 2012 Fascicolo 2011/2
Lingua Inglese Numero pagine 17 P. 281-297 Dimensione file 142 KB
DOI 10.3280/RIP2011-002006
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This exploratory study attempts to explore the relationships between innovation adoption and its potentially direct and indirect determinants including global innovativeness, domain specific innovativeness, creativity, and the two sets of potential determinants of creativity, i.e. modern technology hobbies and environmental variables. A series of tests have been conducted in order to lend support to our results and arguments. By integrating all the key results, we propose an expanded theoretical framework of innovation adoption including variables that hitherto have been omitted in previous studies.

Questo studio esplorativo indaga le relazioni tra l’adozione dell’innovazione e le sue potenziali determinanti dirette e indirette, che comprendono l’innovazione globale, l’innovazione dominio-specifica, la creatività e due insiemi di potenziali determinanti della creatività, ad esempio gli hobby collegati alle tecnologie e le variabili ambientali. È stata condotta una serie di verifiche a supporto dei risultati e delle argomentazioni. Integrando tutti i risultati-chiave, viene proposto un ampio quadro teorico dell’adozione dell’innovazione che include variabili finora omesse.

Keywords:Innovazione del consumatore, creatività, attributi dell’innovazione, adozione dell’innovazione, innovazione.

E. Shiu, C. Cheng, Proposing an expanded theoretical framework of innovation adoption linking to consumer innovativeness and creativity and their driving factors in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 2/2011, pp 281-297, DOI: 10.3280/RIP2011-002006