Eito 2002 European Information technology observatory, decima edizione

I dieci anni di uno strumento indispensabile per il mercato ICT

Autori e curatori
Collana
Livello
Studi, ricerche
Dati
pp. 480,      1a edizione  2002, allegati: cd-rom   (Codice editore 1430.5.1)

Eito 2002 European Information technology observatory, decima edizione. I dieci anni di uno strumento indispensabile per il mercato ICT
Tipologia: Edizione a stampa
Prezzo: € 161,00
Disponibilità: Discreta


Clicca qui per acquistare
Codice ISBN: 9788846437075

Presentazione del volume

EITO (European Information Technology Observatory) nasce nel 1993 da un'idea di Smau e da allora è diventato uno strumento sempre più conosciuto e diffuso, non solo in Europa, ma in tutto il mondo. Uno strumento per chi lavora in questo settore, sempre più un punto di riferimento per quanti vogliono conoscere i nuovi sviluppi dell'economia digitale. Smau contribuisce a definire anno dopo anno i temi più rilevanti per il mercato ICT europeo e quelli che hanno un interesse specifico per il contesto italiano.

Il Rapporto EITO viene realizzato ogni anno con il contributo delle più importanti fiere europee del settore, Smau, Cebit e Simo, di Eicta (European Information and Communication Technology Industry Association) e con il prezioso supporto della Commissione Europea. Dall'anno 2000 l'Unione Europea ha formalizzato EITO come gruppo europeo di interesse economico.

Nel 2002 EITO presenta la sua decima edizione, confermando una volta di più il suo ruolo fondamentale nel monitoraggio dei più importanti fattori tecnologici che influenzano il mondo e il mercato dell'Information & Communication Technology.

Il cd-rom allegato presenta i contenuti del volume in formato elettronico.

Indice



Part I
ICT in Europe
Erkki Liikanen
, European Comrnissioner for Enterprise and Information Society
Relaunching the Net Economy
Bruno Lamborghini
, Chairman of the EITO
The evolution of the European E-economy
(The Internet market: state of ihe art; The growth of the E-economy: general trends and indicators; The new IT paradigm: integration; E-economy: ICT skills needs; The evolution of mobile applications; Developments in rich media content; The Western European ICT business arena)
The ICT market in Europe
(ICT market size and structure; Current market situation and prospects in Western Europe; Europe as a consumption area; Trade in the European Union; Appendix: ICT markets and trends in Central and Eastern Europe - ICT market trends; ICT country markets)
The technological evolution of ICT and standards
(Evolution in ICT: a global view; Microelectronics; Hardware platform technologies; Telecommunications; Software technology)
Part II
Entering the UMTS era-mobile applications for pocket devices and services
(General overview; From mobile devices and mobile networks to services; Services and applications; Market forecasts; Appendix A: methodology; Appendix B: market forecasts; Appendix C: glossary)
The impact of ICT on sustainable development
(General overview; What is sustainable development?; The framework for analysis; Environmental sustainability and ICT; Social sustainability and ICT; Economic sustainability and ICT; Evaluation; Policies and targets)
E-government and the business environment
(Overview; General environment; Country-by-country analysis; E-government drivers, inhibitors and critical success factors; Looking ahead; Appendix)
The impact of the e-Economy on European enterprises: Economic analysis and policy implications
(Macroeconomic issues: the emergence of the e-Economy; Economic growth and the role of ICT; Productivity growth and employment growth; ICT, enterprise organisation and total factor productivity; Will productivity growth be sustained over the long term?; Microeconomic aspects: impact of the e-Economy 011 enterprises and sectors; The e-Economy as a catalyst for change; New business models for the e-Economy; New distribution channels and new market dynamics; Implications for enterprise and related policies, a central role for entrepreneurship; Foster full participation by SMEs in the e-Economy; Ensure appropriate skills for the e-Economy; Maximise the opportunities offered by the internal market; Promote openness and competition; Promote e-Economy research; Increase efficiency in government-business relationships; Annex 1: GDP, productivity and employment growth; Annex 2: Difference in total factor productivity growth; Annex 3: B2B estimated cost savings by sector; Annex 4: E-marketplaces "take up index" by sector; Annex 5: Three case studies)
Part III
Statistical outlook
(Introduction; Methodology; Changes from 2001 edition; European ICT markets and patterns of trade; List of tables; List of figures; Economic background; International ICT markets; Trade in ICT hardware; Market structures and penetration of ICT; Price dynamics; Appendix; Definitions).