EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES





Submit a paper
EDUCATIONAL REFLECTIVE PRACTICES
Nuova edizione Open Access
2 issues per year , ISSN 2240-7758 , ISSNe 2279-9605

Articles freely available

Journal's articles avialable as "Open Access". Click here



Educational Reflective Practices/em> arises within the framework of a wide international network of university professors, consultants, and practitioners, who over the last 30 years have been using and sharing a reflective approach to the study of educational processes.
The topics which the journal focuses on are: the development of reflective thinking in life and work contexts; models and logics of the educational action; educational strategies to cultivate communities of practice and to promote the organizational learning; methodologies and tools for educating critical reflectve thinking.
The journal accepts two kinds of contributions: empirical investigations - preferably those adopting a qualitative approach; innovative theoretical studies which privilege multidisciplinary approaches.
The journal addresses practitioners, experts, and researchers who work in the field of education within both public and private organizations. In particular, empirical investigations and theoretical studies are conceived for practitioners of education: researchers, project designers, project managers, consultants, trainers, tutors, educators.

Executive board: Loretta Fabbri (Università degli Studi di Siena); Maura Striano (Università degli Studi di Napoli Federico II), Claudio Melacarne (Università degli Studi di Siena)
Scientific technical board Michel Alhadeff-Jones (Columbia University); Francesca Bianchi (Università degli Studi di Siena); Gillie Bolton (The King’s College); Stephen D. Brookfield (Antioch University); Jean D. Clandinin (University of Alberta); Salvatore Colazzo (Università del Salento); Michael F. Connelly (University of Toronto); Michele Corsi (Università di Macerata); Antonia Cunti (Università degli Studi di Napoli "Parthenope"); Giovanna del Gobbo (Università degli Studi di Firenze); Patrizia de Mennato (Università degli Studi di Firenze); Norman K. Denzin (University of Illinois Urbana - Champaign); Loretta Fabbri (Università degli Studi di Siena); Monica Fedeli (Università di Padova); Paolo Federighi (Università degli Studi di Firenze); Laura Formenti (Università degli Studi di Milano-Bicocca); Chad Hoggan (North Carolina State University); Vanna Iori (Università Cattolica del Sacro Cuore di Milano); Paolo Jedlowski (Università della Calabria); Farhad Khosrokhavar (Foundation Maison des Sciences de l’Homme); Marco Lazzari (Università degli Studi di Bergamo); Pierpaolo Limone (Università degli Studi di Foggia); Victoria J. Marsick (Columbia University); Claudio Melacarne (Università degli Studi di Siena); Luigina Mortari (Università di Verona); Carlo Orefice (Università degli Studi di Siena); Roberta Piazza (Università degli Studi di Catania); Massimiliano Stramaglia (Università di Macerata); Barbara Poggio (Università degli Studi di Trento); Francesca Pulvirenti (Università degli Studi di Catania); Barbara Schneider (Michigan State University); Domenico Simeone (Università Cattolica del Sacro Cuore); Maura Striano (Università degli Studi di Napoli Federico II); Leonard Waks (Temple University)
Editors: Nicolina Bosco (Università degli Studi di Siena); Francesca Bracci (Università degli Studi di Firenze); Mario Giampaolo (Università degli Studi di Siena); Rubina Petruccioli (Università degli Studi di Siena); Alessandra Romano (Università degli Studi di Siena), Francesca Torlone (Università degli Studi di Siena)

For Info: Dipartimento di Scienze della formazione, Scienze umane e della comunicazione interculturale, Università degli Studi di Siena, Viale Cittadini, 33 - 52100 Arezzo - tel. 0575/926273 email: educational.reflective.practices@gmail.com

All articles published are double-blind peer reviewed

Francoangeli is aware of the importance of ensuring the preservation of digital content in order to increase the visibility and impact of its publications. For this purpose, we are members of Clockss and Portico. They are international associations of publishers and libraries, created to ensure the preservation of electronic academic publications and future access whenever the conditions for accessing the content through other forms fail.
They are certified repositories offering also authors and libraries the guarantee of technological updating, and formats to allow them to enjoy full text in perpetuity and in the most complete way possible.

For more information: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The circulation of the journal is aimed at enhancing the impact in the academic community, the world of applied research, the professionals who work in education and training within organizations, public and / or private (universities, institutions, schools, organizations of the third sector, firms).





Issue 2Special/2021 


Loretta Fabbri, Antonello Mura, Maurizio Sibilio, Alessandra Romano, Introduzione
Marinella Muscarà, Alessandro Romano, Le poliferie educative come modello organizzativo a sostegno del processo d’inclusione
Valeria Friso, Quali trasformazioni per un’inclusione reale a scuola. Disabilità e migrazione ci interrogano
Arianna Taddei, Inclusive Education in Emergencies: sfide e prospettive
Amelia Lecce, Ilaria Viola, Giovanna Celia, L’inclusione al nido tra passato e presente: il ruolo della coeducazione
G. Filippo Dettori, Barbara Letteri, Percorso di alfabetizzazione emotiva in un intervento didattico inclusivo con l’utilizzo delle tecnologie
Michela Galdieri, Emanuela Zappalà, La CAA e il ruolo dei facilitatori per lo sviluppo delle abilità comunicative negli studenti con Disturbo dello Spettro Autistico
Lucia Pallonetto, Rosanna Perrone, Carmen Palumbo, Valutazione degli atteggiamenti disfunzionali: verso una pedagogia del corpo in chiave inclusiva
Rosa Sgambelluri, Perception of Disability: Motricity-oriented education routes and inclusivity-based research perspectives
Antonello Mura, Daniele Bullegas, Prospettive trasformative di educazione genitoriale: itinerari di sviluppo e traiettorie teorico-operative
Alessandra Romano, L’inclusione scolastica e lavorativa nella prospettiva della teoria trasformativa. Strumenti e pratiche per il disability management
Mirca Montanari, Giorgia Ruzzante, Un curricolo scolastico senza barriere: la prospettiva inclusiva dell’Universal Design for Learning
Heidrun Demo, Simone Seitz, Principi per una progettazione didattica inclusiva
Rubina Petruccioli, Ricerche empiriche sulla percezione di insegnanti di sostegno nei confronti dell’educazione inclusiva: una review sistematica
Andrea Fiorucci, Tecnologie, disabilità e sostegno didattico a distanza. Percezioni di un gruppo di specializzandi TFA-Sostegno
Michele Domenico Todino, Le tecnologie digitali e la Media Education come elemento professionalizzante nel curricolo dell’educatore
Amalia Lavinia Rizzo, Maristella Croppo, La prova di accesso per le scuole secondarie ad indirizzo musicale (SMIM): una proposta inclusiva
A cura della Redazione, Autori


Issue 2/2021 


Claudia Banchetti, Rubina Petruccioli, Recensioni (Recensioni)
Francesca Torlone, Contenuti core di un Corso di studi e gestione dei colloqui individuali di orientamento (Contenuti core di un Corso di studi e gestione dei colloqui individuali di orientamento)
María Teresa de Jesús Martínez Núñez, Dulce María del Carmen Villegas Aréchiga, Estefania Villarreal Nájera, Soft competencies developed in students as the result of the implementation of the 4td curricular strategy at the Universidad Autónoma del Noreste. Topic line: Employability practices
Anna Grazia Lopez, The education professional: From imaginary to knowledge. A laboratory experience
Rosita Deluigi, Le officine progettuali S-POT: laboratori per il design di servizi socioeducativi (Le officine progettuali S-POT: laboratori per il design di servizi socioeducativi)
A cura della Redazione, Autori/Authors (Autori/Authors)
Giovanni Bonaiuti, Ludovica Fanni, Tirocinio e sviluppo professionale degli educatori nella prospettiva della Student Voice (Tirocinio e sviluppo professionale degli educatori nella prospettiva della Student Voice)
Mauricio Javier Navarro Bulgarelli, Vocational counseling and the aspiration of achieving a university admission of students with a migratory background in The United States, Latin America, and South Europe. A systematic literature review
Chiara Biasin, La costruzione di partnership scuola-università per facilitare la transizione degli studenti (La costruzione di partnership scuola-università per facilitare la transizione degli studenti)
Geraldina Roberti, Antonella Nuzzaci, Orientati al futuro: percorsi di orientamento al lavoro per una scelta consapevole del corso di studio (Orientati al futuro: percorsi di orientamento al lavoro per una scelta consapevole del corso di studio)
Francesca Bianchi, Nicolina Bosco, Caterina Garofano, Alessandra Romano, Tradurre l’orientamento in pratica: laboratori per lo sviluppo delle prefigurazioni professionali degli studenti e delle studentesse (Tradurre l’orientamento in pratica: laboratori per lo sviluppo delle prefigurazioni professionali degli studenti e delle studentesse)


Issue 1Special/2021 


Samuele Davide Molli, Maurizio Ambrosini, Immigrazione, Religione e Integrazione. Il caso delle comunità sikh e filippine in Lo (Immigration, Religion and Integration. The case of Sikh and Filipino communities in Lombardy)
Farid El Asri, Beatriz Mesa, Extrémisme(s) violent(s) en perspective: jeunes et femmes dans le contexte marocain
Massimiliano Fiorucci, Loretta Fabbri, Claudio Melacarne, Introduzione (Introduction)
Martina Capaccioli, Marina Slavutzky, Recensioni (Book reviews)
Marco Catarci, Massimiliano Fiorucci, Maria Chiara Giorda, Gennaro Gervasio, Manfredi Merluzzi, Paola Perucchini, "Non avere paura": prevenire le discriminazioni attraverso l’educazione interculturale ("Don’t be afraid": Prevent discriminations and radicalism through intercultural education)
Sergio Tramma, Terrorismo e radicalizzazione: orientamenti pedagogici (Terrorism and radicalization: Pedagogical positionings)
Roberto Mazzola, Pedagogia, diritto e radicalizzazione. Cosa si dovrebbe evitare volendo fare prevenzione (Pedagogy, Law, and Radicalization. What should be avoided if you want to do prevention)
Giuseppe Anzera, Alessandra Massa, Chi ha paura di Internet? Le piattaforme online nei processi di radicalizzazione e di deradicalizzazione (Who is afraid of the Internet? Online platforms in the radicalization and deradicalization processes)
Mohammed Khalid Rhazzali, Valentina Schiavinato, Reflections on prevention of violent radicalization processes in the school context: An intercultural and critical approach
A cura della Redazione, Authors
Loretta Fabbri, Alessandra Romano, Processi di radicalizzazione e prospettive trasformative (Processes of radicalization and transformative perspectives)
Milena Santerini, Estremismo giovanile: modelli di integrazione e formazione (Youth extremism: Models of integration and training)
Claudio Melacarne, Dal terrorismo alla microradicalizzazione. Riflessioni per la ricerca pedagogica (From terrorism to micro-radicalisation. Reflections for pedagogical research)


Issue 1/2021 


Loretta Fabbri, Mario Giampaolo, Prefigurare professionalità future: i Piani per l’Orientamento e il Tutorato dei CdL L-19 (Prefigure future professionalism: The Plans for Orientation and Tutoring of the L-19 Degree Programs)
Matteo Cornacchia, Gina Chianese, Elisabetta Madriz, Il piano di sviluppo personale: strumento-processo di orientamento e prefigurazione professionale (The personal development plan: A tool-process of guidance and professional prefiguration)
Roberta Piazza, Simona Rizzari, Verso la costruzione dell’identità professionale: un percorso di self-assessment per gli educatori del CdS L-19 (Towards the creation of professional identity: A self-assessment route for students of the Degree Course in Infant and Social Education of the University of Catania (L-19))
Diana Carmela Di Gennaro, Michele Domenico Todino, Paola Aiello, Maurizio Sibilio, I luoghi dell’educazione: percorsi multimediali per promuovere l’orientamento al lavoro in un’ottica inclusiva (Places of education: Multimedia paths for promoting job guidance within an inclusive perspective)
Caterina Garofano, Mura, A. (a cura di) (2018). Orientamento formativo e Progetto di Vita. Narrazione e itinerari didattico-educativi (Mura, A. (a cura di) (2018). Orientamento formativo e Progetto di Vita. Narrazione e itinerari didattico-educativi)
Paolo Federighi, Giovanna del Gobbo, Daniela Frison, Un dispositivo di self-directed guidance per orientare alle professioni educative (A self-direct guidance device for educational professions)
Paola Ricchiardi, Emanuela M. Torre, Lara Colombo, Marilena Dellavalle, Chiara Ghislieri, Paola Torrioni, Educatori, assistenti sociali, psicologi e insegnanti: uno strumento per l’autovalutazione delle rappresentazioni professionali degli studenti (Educators, social workers, psychologists and teachers: A tool for self-assessment of students’ professional representations)
Antonio Borgogni, Marco Lazzari, Alice Ponzoni, Stefano Tomelleri, Ad occhi aperti verso il futuro. Il ruolo del digital storytelling nella progettazione partecipata di percorsi di orientamento (Open-eyed towards the future. The role of digital storytelling in participatory planning of guidance pathways)
Dulce María del Carmen Villegas Aréchiga, Maria Teresa de Jesùs Martìnez Nùnez, Estefanìa Villarreal Nàjera, Curricular dynamics at the Universidad Autónoma del Noreste. Development of soft competencies in students for employability. Thematic core of the conference: Employability practices
A cura della Redazione, Autori (Authors)


Table of contents

2021  

Clic here to see the previous years articles