Psychodynamic counselling with young adults: A clinical intervention suitable for developmental impasses

Journal title PSICOTERAPIA PSICOANALITICA
Author/s Cristiano Scandurra
Publishing Year 2016 Issue 2016/1
Language Italian Pages 17 P. 109-125 File size 197 KB
DOI 10.3280/PSP2016-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper is aimed at illustrating theory and technique of psychodynamic counselling with young adults in an institutional setting. The main purpose is helping them to overcome the developmental crises. Specifically, the author refers to the Tavistock Clinic councelling model. Through some cases, the author discusses how projective identification, transference, countertransference, and institutional setting may represent useful clinic tools. He describes a possible way of treating symptoms and using dreams.

Keywords: Psychodynamic counselling, young adults, institutional setting, developmental crisis

  1. Adamo S.M.G. (1990). Un breve viaggio nella propria mente. Consultazioni psicoanalitiche con adolescenti. Napoli: Liguori, 1990.
  2. Adamo S.M.G., Giusti P., Infante S., Valerio P. (1988). Colloqui terapeutici con studenti universitari: Esperienze di follow-up. In: Majer V., Maceran R. (a cura di). Il laboratorio e la città. Lo psicologo professionista ricercatore. Milano: Guerini ed Associati, 1989.
  3. Adamo S.M.G., Giusti P., Portanova F., Petrì F., Valerio P. (2005). La cassetta degli attrezzi: I concetti che troviamo più utili nel lavoro di counselling psicodinamico con studenti universitari. In: Ruvolo G. (a cura di). Domanda e offerta di consultazione psicologica nei contesti universitari. Esperienze e modelli applicativi. Milano: Franco Angeli, 2005.
  4. Aulagnier P. (1975). La violenza dell’interpretazione. Dal pittogramma all’enunciato. Roma: Borla, 1994.
  5. Bion W.R. (1962). Il pensare: una teoria. In: Bott Spillius E. (a cura di). Melanie Klein e il suo impatto sulla psicoanalisi oggi. Roma: Astrolabio-Ubaldini, 1995.
  6. Bion W.R. (1970). Attenzione e interpretazione. Roma: Armando, 2010.
  7. Blos P. (1967). The second individuation process of adolescence. Psychoanalytic Study of the Child, 22: 162-86.
  8. Copley B. (1976). Brief work with adolescents and young adults in a counselling service. Journal of Child Psychotherapy, 4, 2: 93-106. DOI: 10.1080/0075417760825496
  9. Ferraro F. (2000). Scenari del limite: considerazioni sulla tecnica. In: Ferraro F., Petrelli D. (a cura di). Tra desiderio e progetto. Counseling all’università in una prospettiva psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli.
  10. Ferraro F., Petrelli D. (a cura di) (2000). Tra desiderio e progetto. Counseling all’università in una prospettiva psicoanalitica. Milano: FrancoAngeli, 2000.
  11. Hetherington A. (1999). Brief psychodynamic counselling with young adults. Counselling Psychology Quarterly, 12, 4: 319-325. DOI: 10.1080/0951507990825410
  12. Laurora E. (2005). Gruppalità e istituzione curante. In: Vigorelli M. (a cura di). Il lavoro della cura nelle istituzioni. Progetti, gruppi e contesti nell’intervento psicologico. Milano: FrancoAngeli, 2005.
  13. Richards B.M. (1999). Brief dynamic counselling: Making the right choice. Psychodynamic Counselling, 5, 3: 285-300. DOI: 10.1080/1353333990840414
  14. Salzberger Wittenberg I. (1977). Servizi di consulenza per i giovani. In: Boston M., Daws D. (a cura di). Il lavoro psicoterapeutico con bambini ed adolescenti. Napoli: Liguori, 1981.
  15. Valerio P., Adamo S.M.G. (1995). Psychodynamic counselling in a university setting. A space for thinking together over emotional problems. Psychodynamic Counselling, 1, 4: 576-590. DOI: 10.1080/1353333950840415

  • Group psychodynamic counselling with final-year undergraduates in clinical psychology: A clinical methodology to reinforce academic identity and psychological well-being Anna Lisa Amodeo, Simona Picariello, Paolo Valerio, Vincenzo Bochicchio, Cristiano Scandurra, in Psychodynamic Practice /2017 pp.161
    DOI: 10.1080/14753634.2017.1308834
  • Group psychodynamic counselling as a clinical training device to enhance metacognitive skills and agency in future clinical psychologists Cristiano Scandurra, Simona Picariello, Daniela Scafaro, Vincenzo Bochicchio, Paolo Valerio, Anna Lisa Amodeo, in Europe’s Journal of Psychology /2018 pp.444
    DOI: 10.5964/ejop.v14i2.1528

Cristiano Scandurra, Il counselling psicodinamico con i giovani adulti. L’intervento clinico sulle impasse evolutive in "PSICOTERAPIA PSICOANALITICA" 1/2016, pp 109-125, DOI: 10.3280/PSP2016-001008