Equipping territories, building spaces of urbanity. Notes for a long-term perspective on school infrastructure in Italy

Journal title ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI
Author/s Cristina Renzoni
Publishing Year 2022 Issue 2021/132 Suppl.
Language Italian Pages 18 P. 18-35 File size 1516 KB
DOI 10.3280/ASUR2021-132-S1002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The production process of school infrastructure had a relevant impact on the spa-tial organization of post-WWII Italian cities. In recent years the state of knowledge of the Italian school heritage has been strengthened: this contribution proposes a look at the territorial specificity of this legacy, rooting in contexts and over time some interpretative hypotheses, through three insights that restore the interweaving of tools, localization strategies, and urban transformations.

Keywords: school building, local contexts, urbanization, post world-war-II Italy

  1. Caramellino G., De Pieri F. e Renzoni C. (2015). Esplorazioni nella città dei ceti medi/Explorations in the middle-class city, Turin 1945-1980. Siracusa: LetteraVentidue.
  2. Aa.vv. (1980). Pesaro: architettura e gestione della città. Casabella, 456: 9-60.
  3. Avermaete T. and Swenarton M. (2014) (eds.). Architecture and the Welfare State, London: Routledge.
  4. Aymonino C., Bracco S, Greco S., Piccinato G., Quilici V., Samonà A. e Tafuri Met al. (1964). La città territorio. Un esperimento didattico sul Centro direzionale di Centocelle in Roma. Bari: Leonardo Da Vinci.
  5. Basso S. e Marchigiani E. (2018), Quartieri di edilizia pubblica e attrezzature collettive nel dopoguerra: gli anni di una ricerca sperimentale. Territorio, 84: 41-54. DOI: 10.3280/TR2018-08400
  6. Caramellino G. (2018). Modelli. Dal neighborhood al quartiere: le traduzioni di un dibattito tra Italia e Stati Uniti. Territorio, 84: 36-40.
  7. DOI: 10.3280/TR2018-08400
  8. Caramellino G. and Renzoni C. (2016). Negotiating the middle-class city. Housing and equipping post-war Turin, 1950-1980. Cidades. Comunidades e Territorios, 33: 68-88.
  9. Carrattieri M., Castagnetti N. e Ferraboschi A. (2014) (a cura di). Una provincia che fa scuola. Aspetti dell’istruzione secondaria a Reggio Emilia (1962-2012). Parma: Diabasis.
  10. Casagrandi R.e Pileri P. (2020) (a cura di). Habitat@scuola. Qualità degli spazi urbani davanti alle scuole. Oasi di biodiversità dentro le scuole. Milano: Altreconomia.
  11. Codignola T. (1978). Il distretto scolastico. Firenze: La Nuova Italia.
  12. Collettivo per l’economia fondamentale (2019). Economia fondamentale. L'infrastruttura della vita quotidiana. Torino: Einaudi.
  13. Darian-Smith K. and Wills J. (2017) (eds.). Desiging Schools: Space, Place and Pedagogy in the Twentieth Century. London: Routledge.
  14. Deambrosis F. e De Magistris A. (2018). Architetture di formazione: note sull’edilizia scolastica italiana nel Novecento. Territorio, 85: 103-113. DOI: 10.3280/TR2018-08501
  15. De Pieri F. (2021). Tra simili. Storie incrociate dei quartieri italiani del secondo dopoguerra. Macerata: Quodlibet.
  16. De Pieri F., Bonomo B., Caramellino G. e Zanfi F. (2013) (a cura di). Storie di case. Abitare l’Italia del boom. Roma: Donzelli.
  17. Della Torre S., Bocciarelli M., Daglio L. and Neri R. (2019) (eds.). Buildings for Education. A multidisciplinary overview of the design of school buildings. Cham: Springer Open.
  18. Falco L. (1991). L’attuazione difficile del piano regolatore di Torino. In: Mazza L. e Olmo C., a cura di, Architettura e urbanistica a Torino 1945-1990. Torino: Allemandi, 218-240.
  19. Ferrario V. (2012). Urbanistica e pianificazione nel Veneto 1972-1992. Temi e vicende. Venezia: Marsilio.
  20. Fioretti, D. (1987). Università, seminari, scuole tecniche: la via marchigiana all’istruzione. In: Anselmi S., a cura di, Le Marche. Torino: Einaudi, 723-752.
  21. Fondazione Agnelli (2019). Rapporto sull’edilizia scolastica. Roma-Bari: Laterza.
  22. Franchi G., Gallinella V., Michelagnoli S., Ponti G. e Selleri R. (1985) (a cura di). Una scuola per la riforma. Quindici anni di architettura per la scuola media superiore: 1970/1985. Milano: Unicopli.
  23. Franzese A., Munarin S. e Tosi M.C. (2019). Il territorio veneto alla prova degli standard urbanistici. Territorio, 90: 27-36. DOI: 10.3280/TR2019-09000
  24. Fregolent L. e Tonin S. (2011). Lo sviluppo urbano disperso e le implicazioni sulla spesa pubblica. Economia e società regionale, 1: 41-60. DOI: 10.3280/ES2011-00100
  25. Fregolent L. e Vettoretto L. (2017). Land use regulation and social regulation: an unexplored link. Some reflections on the origins and evolution of sprawl in the Veneto ‘città diffusa’. Land Use Policy, 69: 149-159.
  26. Galfrè M. (2017). Tutti a scuola! L’istruzione nell’Italia del Novecento. Carocci, Roma.
  27. Gemignani V. (2018). Le scuole a Torino tra gli anni Cinquanta e Ottanta: un’eredità di luoghi per il progetto della città. Tesi di laurea in Progettazione dell’Architettura, relatrice: C. Renzoni, a.a. 2017-2018. Milano: Politecnico di Milano,
  28. Isabella F. (1965). L’edilizia scolastica in Italia. Precedenti e prospettive. Florence: La Nuova Italia.
  29. Jahnke H., Kramer C. and Meusburger P. (2019) (eds.). Geographies of Schooling. Cham: Springer.
  30. Laboratorio Standard (2021) (a cura di). Diritti in città. Gli standard urbanistici in Italia dal 1968 a oggi. Roma: Donzelli.
  31. Lassiter M.D. (2012) (ed.). Schools and housing in Metropolitan History. Journal of Urban History, 2: 195-270. DOI: 10.1177/0096144211427111
  32. Leschiutta F.E. (1985). Linee evolutive dell’edilizia scolastica. Vicende - norme - tipi / 1949-1985. Roma: Bulzoni.
  33. Mangione G.R.J., Bartolini R., Chipa S., De Santis F. e Tancredi A. (2021) (a cura di). Piccole scuole in Italia: identificazione, mappatura e analisi dei territori. Roma: Report INDIRE, Ministero dell’Istruzione.
  34. Mattioli C., Patti F., Renzoni C. e Savoldi P., (2021a) (a cura di). La scuola oltre la pandemia. Punti di vista ed esperienze sul campo. Viaggio nelle scuole italiane attraverso 11 interviste. Milano: Altreconomia.
  35. Mattioli C., Renzoni C. e Savoldi P. (2021b). Forme e contesti del patrimonio scolastico italiano. Frammenti di un atlante. In: Giaimo C., Tosi M.C. e Voghera A., a cura di, Tecniche urbanistiche per una fase di decrescita. Atti della XXIII Conferenza Nazionale SIU, vol. 1. Roma-Milano: Planum Publisher, 91-100.
  36. Menzani T. (2009). Marcello Stefanini, le politiche municipali e lo sviluppo economico di Pesaro. In: Ridolfi M., a cura di, Il comune democratico. Autogoverno, territorio e politica a Pesaro negli anni di Marcello Stefanini (1965-1978). Milano: FrancoAngeli, 139-179.
  37. Million A., Heinrich A.J. and Coelen T. (2017) (eds.). Education, Space and Urban Planning. Education as a Component of the City. Cham: Springer.
  38. Moschini F. (1980). Campus scolastico a Pesaro. Roma: Kappa.
  39. Munarin S., Tosi M.C., Renzoni C. e Pace M. (2011). Spazi del welfare. Esperienze luoghi pratiche. Macerata: Quodlibet.
  40. Murgia G. (2015). Il quartiere Ippodromo a Mirafiori Sud. Forme e attori di un processo di negoziazione. Tesi di laurea in Architettura Costruzione Città, relatrice: C. Renzoni, correlatrice: I. Lami, a.a. 2014-2015. Torino: Politecnico di Torino.
  41. Orazi M. (2021) (a cura di). Carlo Aymonino. Fedeltà al tradimento/Loyalty to betrayal. Milano: Electa.
  42. Pavan L. (2004). Cappai e Mainardis. Laboratorio veneziano, Torino: Testo&Immagine.
  43. Pietsch S. and Muller A. (2015) (eds.). Walls that teach. On the Architecture of the Youth Centers. Quincy, MA: Jam Sap Books.
  44. Renzoni C. (2015). Welfare urbano e dispersione. Bilanci e strategie per la città diffusa. In: Fabian L. e Marini S., a cura di, Nella ricerca: FutuRe-Cycle. Pordenone: Giavedoni, 116-132.
  45. Renzoni C. (2018). Matrici culturali degli standard urbanistici: alcune piste di ricerca. Territorio, 84: 24-35. DOI: 10.3280/TR2018-084004
  46. Renzoni C. (2021). School Campus, Pesaro 1970-1984/Campus scolastico, Pesaro 1970-1984. In: Orazi M., a cura di, Carlo Aymonino. Fedeltà al tradimento / Loyalty to betrayal. Electa: Milano, 198-207.
  47. Renzoni C. e Savoldi P. (2019a). Scuole: spazi di transizione e di apprendimento. Urbanistica, 163:140-147.
  48. Renzoni C. e Savoldi P. (2019b). Le scuole tra piani, burocrazie e modelli. Il caso milanese. Territorio, 90: 50-61. DOI: 10.3280/TR2019-09000
  49. Renzoni C. e Savoldi P. (2020). Scuole e città: cantiere spazi. Rapporto Progetto Unlock Milano. Dipartimento di Architettura e Studi Urbani del Politecnico di Milano e Comune di Milano. -- Testo disponibile al sito: https://www.comune.milano.it/documents/20126/989529/unlock_milano_Polimi-DAStU_Scuole+e+citt%C3%A0_11.09.2020+versione+aggiornata1%2B 8%2 B17.pdf/915efa4e-934a-c8d5-f075-bf097d5fa58b?t=1601477475621 (ultimo accesso: aprile 2021).
  50. Renzoni C. e Savoldi P. (2021). Geografie delle dotazioni pubbliche: luoghi e patrimoni. In: Laboratorio Standard, a cura di, Diritti in città. Gli standard urbanistici in Italia dal 1968 a oggi. Roma: Donzelli, 21-30.
  51. Ridolfi M. (2009) (a cura di). Il comune democratico. Autogoverno, territorio e politica a Pesaro negli anni di Marcello Stefanini (1965-1978). Milano: FrancoAngeli.
  52. Sani S. (2000). La politica scolastica del centro-sinistra (1962-1968). Perugia: Morlacchi.
  53. Sansoni Tutino N. (1966). Scuola e territorio. Considerazioni sulla ricerca per un piano di sviluppo della scuola nel comprensorio bolognese. Bari: De Donato.
  54. Savino M. (2017) (a cura di). Governare il territorio in Veneto. Padova: CLEUP.
  55. Savoldi P. (2020). Distanziamento spaziale e prossimità dei servizi: verso una commutabilità degli spazi. Urbanistica Informazioni, 287-288: 19-21.
  56. Soldani S. e Turi G. (1993) (a cura di). Fare gli italiani. Scuola e cultura nell’Italia contemporanea. Bologna: il Mulino.
  57. Tosi M.C. (2014). Veneto attrezzato e accessibile. In: Fabian L., a cura di, New Urban Question. Ricerche sulla città contemporanea, 2009-2014. Roma: Aracne, 64-75.

  • From Social Infrastructure to Civic Center. The School as Laboratory of Collaborative Governance Models Daniela Ciaffi, Emanuela Saporito, Ianira Vassallo, in Cahiers de la recherche architecturale, urbaine et paysagère /2022
    DOI: 10.4000/craup.11754

Cristina Renzoni, Attrezzare territori, costruire spazi di urbanità. Note per uno sguardo di lungo periodo sull’infrastruttura scolastica italiana in "ARCHIVIO DI STUDI URBANI E REGIONALI" 132 Suppl./2021, pp 18-35, DOI: 10.3280/ASUR2021-132-S1002