Reflections on gender and media studies in Italy. Looking back to look ahead. An interview with Milly Buonanno.

Journal title SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE
Author/s Franca Faccioli, Paola Panarese
Publishing Year 2022 Issue 2022/63
Language Italian Pages 17 P. 27-43 File size 322 KB
DOI 10.3280/SC2022-063002
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

  1. Adkin L., Skeggs B. (eds.) (2004), Feminism after Bourdieu, Blackwell Publishing, Oxford.
  2. Bourdieu P. (1980), Le sens pratique, Editons de Minuit, Paris.
  3. Bourdieu P. (1998), La domination masculine, Editions du Seuil, Paris.
  4. Bourdieu P., Chamboredon C., Passeron J.C. (1968), Le métier de sociologue,
  5. Mouton, Paris; trad. it. (1976), Il mestiere di sociologo, Guaraldi, Firenze.
  6. Bracke M.A. (2014), Women and the reinvention of the political. Feminism in Italy1968-1983, Routledge, New York.
  7. Brundson C. (1993), Identity in feminist television criticism, in «Media, Culture and Society», vol.15, Sage, London, pp.309-320. DOI: 10.1177/0163443793015002012
  8. Brunsdon C. (2000), The Feminist, the Housewiwe and the Soap Opera, Oxford University Press, Oxford.
  9. Brunsdon C., D’Acci J., Spigel L. (eds.) (1997), Feminist Television Criticism, Clarendon Press, Oxford.
  10. Brunsdon C., Spigel L. (eds.) (2008), Feminist Television Criticism, McGraw-Hill, Maidenhead.
  11. Buonanno M. (1975), Naturale come sei. Indagine sulla stampa femminile in Italia, Guaraldi, Firenze.
  12. Buonanno M. (1978), La donna nella stampa: giornaliste, lettrici, modelli di femminilità, Editori Riuniti, Roma. Buonanno M. (1983), Cultura di massa e identità femminile, ERI, Torino.
  13. Buonanno M. (1988), L’élite senza sapere. Uomini e donne nel giornalismo italiano, Liguori, Napoli
  14. Buonanno M. (1993), Costruire il punto di vista delle donne sull’informazione, in «Problemi dell’informazione», 3, pp. 271-281.
  15. Buonanno M. (2004), La conversione dello sguardo. Pierre Bourdieu fotografo in Algeria, in Bourdieu P. (ed.), Usi e funzioni sociali di un’arte media, Nuova edizione, Guaraldi, Rimini, pp. 11-22.
  16. Buonanno M. (2005), Visibilità senza potere. Le sorti progressive ma non magnifiche delle donne giornaliste italiane, Liguori, Napoli.
  17. Buonanno M. (2006), Donne e informazione: accesso potere, cambiamento, in «Inchiesta», n. 153, pp. 57-62.
  18. Buonanno M. (2008), Inviate al fronte. Il genere fa differenza nel racconto della guerra?, in «Problemi dell’informazione», n. 2, pp. 159-180. DOI: 10.1445/27245
  19. Buonanno M. (2008), Le ragazze con la pistola. La femminilizzazione del poliziesco italiano, in Tota A.L. (ed.) Gender e media, Meltemi, Roma, pp. 63-82.
  20. Buonanno M. (2008), The Age of Television. Experiences and Theories, Intellect, Bristol and Chicago.
  21. Buonanno M. (2014b), Donne al comando fra action e melodramma, in Buonanno M. (ed.), Il prisma dei generi. Immagini di donne in tv, FrancoAngeli, Milano 2014, pp. 49-78.
  22. Buonanno M. (2020), Processo per stupro: femminismo, televisione, testimonianza, in Buonanno M., Faccioli F. (eds.), Genere e media: non solo immagini, FrancoAngeli, Milano, pp. 17-39.
  23. Buonanno M. (2022), Femmes fatales, saints, empowered women: Female biopics in Italian public television, in «Journal of Italian Cinema and Media Studies», n.2, in corso di stampa.
  24. Buonanno M. (ed.) (2015), Questioni di genere nel giornalismo italiano, in «Problemi dell’informazione», n. 3, numero speciale.
  25. Buonanno M. (ed.) (2017), Television Antiheroines: Women Behabing Badly in Crime and Prison Drama, Intellect, Bristol e Chicago.
  26. Buonanno M.(2014a), Gender and media studies: progress and change in a vibrant research field, in «Anàlisi.Quaderns de Comunicacio' i Cultura», n. 50, pp. 5-25. online] -- disponibile in https://analisi.cat/index.php/analisi/article/view/n50-buonanno (13 gennaio 2022).
  27. Byerly C.M. (2016), Stasis and Shifts in Feminist Media Scholarship, in Cerqueira C. Cabecinhas R., Magalhaes S.I. (eds.), Gender in Focus: (New) Trends in Media, CECS, Braga, pp. 15-28.
  28. Byerly C.M. (2018), Feminism, theory and communication, in Harp D., Loke J.,
  29. Bachmann I. (eds.), Feminist Approaches to Media Theory and Research, Palgrave MacMillan, London, pp. 19-35.
  30. Byerly, C.M. (2012), The geography of women and media scholarship, in Ross K. (ed.) Handbook of gender, sex and media, Wiley-Blackwell, Malden, pp. 1-19. Cardone L., Polato F., Simi G., Toffolotto C. (2021), Sentieri Selvaggi. Cinema e Women’s Studies in Italia, in «Arabeschi», n. 18, s.i.p. [online] disponibile in http://www.arabeschi.it/collection/sentieri-selvaggi-cinema-e-womens-studiesin-italia/ (4 gennaio 2022).
  31. Cavalcante A., Press A., Sender K. (eds.) (2018), Feminist reception studies in a post-audience age, Routledge, London.
  32. Cucco M., Di Chiara F. (eds.) (2019), I media industry studies in Italia, in «Schermi. Storie e culture del cinema e dei media in Italia», n.5, pp. 1-177. DOI: 10.13130/2532-2486/12197
  33. Dayan D., Katz E. (1992), Media Events: the Live Broadcasting of History, Harvard University Press, Cambridge.
  34. De Bouvoir S. (1961), Il secondo sesso, Il Saggiatore, Milano.
  35. Di Cori P. (2013), Sotto mentite spoglie. Gender studies in Italia, in «Cahiers d’études italiennes», n. 16, pp. 15-37. [online] disponibile in http://journals.openedition.org/cei/1055 (21 gennaio 2022).
  36. Di Virgilio A. (1985), Politica e scienze sociali in Italia nel secondo dopoguerra: l’esperienza di Tempi Moderni, in «Il Politico», n. 2, pp. 275-297.
  37. Fenton N. (1995), Women, Communication and Theory, in «Feminism & Psychology», vol.5 (3), pp. 426-431.
  38. Friedan B. (1963), The feminine mystique, Norton & Co., New York.
  39. Gill R., Toms K. (2019), Trending now: Feminism, postfeminism, sexism, and misogyny, in Carter C., Steiner L., Allan S. (eds.), Journalism, Gender and Power, Routledge, London, pp. 97-112.
  40. Grindstaff L., Press A. (2014), Too Little But Not Too Late: Sociological Contributions to Feminist Media Studies, in Waisbord S. (ed.), Media Sociology: A Reappraisal, Polity Press, Cambridge, pp. 151-167.
  41. Harvey A. (2020), Feminist media studies, Polity Press, Cambridge.
  42. Hermes J. (2014), Rediscovering Twentieth-Century Feminist Audience Research, in Carter C., McLaughlin L., Steiner L. (eds.), The Routledge Companion to Media and Gender, Routledge, New York, pp. 61-70.
  43. Hills M. (2010), When television doesn’t overlow beyond the box, in «Critical Studies in Television», n. 1, pp. 97-110. DOI: 10.7227/CST.5.1.10
  44. Hooks B. (2004), The will to change, Simon and Schuster, New York. Kearney M. C. (2016), Resisting Presentism, Reviving the Past: Feminist TV History, -- [online] disponibile in: http://www.flowjournal.org/wpcontent/uploads/2016/08/MKearney2016.pdf (26 gennaio 2022).
  45. Lonzi C. (1977), È già politica, Scritti di Rivolta Femminile, Milano.
  46. Marcuzzo M.G., Rossi-Doria A. (1987), La ricerca delle donne. Studi femministi in
  47. Italia, Rosenberg & Sellier, Torino.
  48. McRobbie A. (ed.) (1997), Back to reality?, Manchester University Press, Manchester.
  49. Moi T. (1991), Appropriating Bourdieu, in «New Literary History», vol.2, n.4, pp. 1017-1049. DOI: 10.2307/469077
  50. Piccone Stella S. (1981), Per uno studio sulla vita delle donne negli anni ‘50, in «Memoria», n. 2, pp. 9-35.
  51. Pravadelli V. (2010), Women and Gender Studies, Italian Style, in «European Journal of Women Studies», n.1, Sage, London, pp. 61-67. DOI: 10.1177/1350506809350863
  52. Santoro M. (2009), How 'Not' to Become a Dominant French Sociologist: Bourdieu in Italy, 1966-2009,in «Sociologica», n. 2-3, pp.1-82. DOI: 10.2383/31372
  53. Sullerot E. (1963), La presse féminine, Armand Colin, Paris.
  54. Tuchman G., Kaplan A., Benét J. (eds.) (1978), Hearths and Home. Images of Women in the Mass Media, Oxford University Press, New York.

Franca Faccioli, Paola Panarese, Riflessioni su genere e media studies in Italia. Uno sguardo retrospettivo per guardare avanti. Intervista a Milly Buonanno in "SOCIOLOGIA DELLA COMUNICAZIONE " 63/2022, pp 27-43, DOI: 10.3280/SC2022-063002