Health promotion in childcare services, landscapes and guidelines for a traveling school

Journal title PSICOLOGIA DELLA SALUTE
Author/s Eleonora Baroni
Publishing Year 2023 Issue 2023/1
Language Italian Pages 6 P. 47-52 File size 188 KB
DOI 10.3280/PDS2023-001008
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In this paper, after a short historical overview about the italian childcare services for babies and children aged 0 to 6, it’s highlighted how these services are the right field for a work of life skills promo-tion using an approach which should be developmental, dynamic, systemic and co-constructive according to the Skills for Life approach.

Keywords: 0-6 yearsold integrated System. Skills for Life approach, first thousand days of life, nurturing care, families, educating community.

  1. Baroni E. e Braibanti P. (2007). La Psicologia della Salute e lo Sviluppo nella Prima Infanzia: Elementi Teorici, Dimensioni di Intervento e Ricerca. In Braibanti P. (a cura di), Psicologia della Salute. Bergamo: Celsb.
  2. Braibanti P. (2015). Ripensare la salute. Per un riposizionamento critico nella psicologia della salute. Milano: FrancoAngeli.
  3. Brofenbrenner U. e Capurso M., a cura di (2010). Rendere umani gli esseri umani. Bioecologia dello sviluppo. Trento: Erickson.
  4. Bertini M. (2012). Psicologia della salute. Milano: Raffaello Cortina.
  5. Bertini M. (2013). I concetti chiave per comprendere l’età evolutiva. Seminario per i Genitori 17.04.2013, Melabimbi, Roma.
  6. Bertini M., Braibanti P., and Gagliardi M.P. (2006). Il modello “Skills for Life” 11-14 anni. La promozione dello sviluppo personale e sociale nella scuola. Milano: FrancoAngeli.
  7. Gandini L., Forman G. e Edwards C. (2010). I Cento Linguaggi dei Bambini, Edizioni Junior.
  8. Lichtenberg J.D. (1989). Psychoanalysis and Motivation the Analytic Press. New Jersey, USA: Hillsdale (tr. it. Psicoanalisi e sistemi motivazionali. Milano: Raffaello Cortina, 1995).
  9. Liotti G. (2008). I sistemi motivazionali nel dialogo clinico. Milano: Raffaello Cortina.
  10. Ministero della Salute (2019). Investire precocemente in salute: azioni e strategie nei primi mille giorni di vita ‒ Documento di indirizzo per genitori, operatori sanitari e policy maker, per la protezione e promozione della salute dei bambini e delle generazioni future.
  11. Ministero dell’Istruzione (1991). Orientamenti dell’attività educativa nelle scuole materne statali.
  12. Ministero dell’Istruzione (2012). Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione.
  13. Ministero dell’Istruzione (2018). Indicazioni Nazionali e Nuovi Scenari.
  14. Ministero dell’Istruzione (2021). Le linee guida pedagogiche per il sistema integrato 0-6.
  15. Ministero dell’Istruzione (2022). Orientamenti nazionali per i servizi educativi per l’infanzia.
  16. Montessori M. (1950). Il segreto dell’Infanzia. Milano: Garzanti.
  17. Montessori M. (2008). Educare alla libertà. Milano: Mondadori
  18. OMS (1993). Life skills education in school. WHO/MNH/PSF/93.7A.Rev.2
  19. OMS (2018). Nurturing care for early childhood development.
  20. ONU (1989), Convention on the Rights of the Child.
  21. Reggio Children e Project Zero (2009). Rendere visibile l’apprendimento. Reggio Emilia: Reggio Children Editore.
  22. Rutschky K. (2015). Pedagogia nera. Fonti storiche dell’educazione civile. Milano: Mimesis.
  23. Schaffer H.R. (1977). Studies in Mother-Infant Interaction. London: Academic Press.
  24. Stern D.N. (1985). The interpersonal world of the infant. New York: Basic Books (tr. it. Il mondo interpersonale del bambino. Torino: Bollati Boringhieri, 1987).
  25. Stern D.N. (2004). The Present Moment in Psychotherapy and Everyday Life (tr. it. Il momento presente in psicoterapia e nella vita quotidiana. Milano: Raffaello Cortina, 2005).
  26. Trevarthen C. and Aitken K.J. (2001). Infant intersubjectivity: Research, Theory and Clinical Applications. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 42 (1): 3-48.

Eleonora Baroni, La promozione della salute nei servizi 0-6, scenari e orientamenti per una scuola in viaggio in "PSICOLOGIA DELLA SALUTE" 1/2023, pp 47-52, DOI: 10.3280/PDS2023-001008