Education and culture in prison: beyond the rhetoric of rehabilitation. School, university and cultural experiences in a new educational perspective

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Saverio Migliori
Publishing Year 2024 Issue 2024/1
Language Italian Pages 15 P. 19-33 File size 193 KB
DOI 10.3280/SISS2024-001003
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Schools and universities have opened a new educational perspective in prisons, laying the groundwork for a profound rethinking of the rehabilitation function entrusted by the Italian Constitution regarding punishment. The es-say aims to show how education and culture in prisons have taken on a decisive role in the emancipation and social reintegration of the incarcerated person, but also how they must be sheltered from prison emergencies and any correctional pretensions.

Keywords: prison; rehabilitation; treatment; training; school; university.

  1. Borghi L. (1992). Educare alla libertà. Firenze: La Nuova Italia Editrice
  2. Borghi L. (2000). Scuola e società. In: Fofi G., a cura di, Lamberto Borghi. La città e la scuola. Milano: Eleuthera.
  3. Dolcini E. (2023). “Intervento al Convegno La funzione rieducativa della pena: realtà o utopia”, Milano 5 maggio https://youtu.be/f7r7hpE8Oyg?si=tB6z1P7 miGKRGFmj
  4. Flick G.M. (2012). I diritti dei detenuti nella giurisprudenza costituzionale. Diritto e società 1: 187-201. DOI: 10.1400/252350
  5. Foucault M. (1975). Surveiller et punir. Naissance de la prison. Paris: Editions Gallimanrd (trad. it.: Sorvegliare e punire. Nascita della prigione. Torino: Giulio Einaudi Editore).
  6. Freire P. (1970). Pedagogia do oprimendo (trad. it.: La pedagogia degli oppressi. Torino: EGA Editore, 2002)
  7. Friso V., Decembrotto L., a cura di (2018). Università e carcere. Il diritto allo studio tra vincoli e progettualità. Milano: Edizioni Angelo Guerini.
  8. Gesualdi M. (2019). Don Milani. La parola fa eguali. Il segreto della scuola di Barbiana. Firenze: Libreria Editrice Fiorentina.
  9. Gesualdi M. (2023). Don Lorenzo Milani. Lettere. Milano: Edizioni San Paolo.
  10. Maisto F. (2023). “Intervento al Convegno La funzione rieducativa della pena: realtà o utopia”, Milano 5 maggio. https://youtu.be/f7r7hpE8Oyg?si=tB6z1P7mi GKRGFmj
  11. Margara A. (2004). Il carcere della legge e il carcere che c’è: tendenze, possibili derive, senso delle attività trattamentali. In: Migliori S., Lo studio e la pena. L’Università di Firenze nel carcere di Prato: rapporto triennale 2000-2003. Firenze University Press.
  12. Mariani A. (2000). Foucault: per una genealogia dell’educazione. Modello teorico e dispositivi di governo. Napoli: Liguori Editori.
  13. Mattarella S. (2023). “Intervento in occasione della Cerimonia per il centenario della nascita di Don Lorenzo Milani”, Barbiana 27 maggio. https://www.quirinale.it/ elementi/89768
  14. Migliori S. (2004). Lo studio e la pena. L’Università di Firenze nel carcere di Prato: rapporto triennale 2000-2003. Firenze University Press.
  15. Migliori S. (2007). Carcere, esclusione sociale, diritto alla formazione. Roma: Carocci Faber.
  16. Migliori S. (2020). Formazione, comunità e carcere: un nuovo orizzonte per la rieducazione. In: Borghini A, Pastore G., a cura di, Carcere e scienze sociali. Percorsi per una nuova cultura della pena. Santarcangelo di Romagna (RN): Maggioli Editore.
  17. Pastore G. (2020). Quotidianità recluse: lo studio come pratica di resistenza in un’istituzione totale. In: Borghini A, Pastore G., a cura di, Carcere e scienze sociali. Percorsi per una nuova cultura della pena. Santarcangelo di Romagna (RN): Maggioli Editore.
  18. Ministero della giustizia (2016). “Stati generali sull’esecuzione penale. Documento finale”. Roma 18.04. https://www.giustizia.it/giustizia/it/mg_2_19_3.page
  19. Ronconi S., Zuffa G., (2020). La prigione delle donne. Idee e pratiche per i diritti. Roma: Ediesse.
  20. Scuola di Barbiana (1967). Lettera a una professoressa. Firenze: Libreria Editrice Fiorentina.

Saverio Migliori, Certezza educativa e carcere: oltre la retorica rieducativa. Le esperienze scolastiche, universitarie e culturali in un nuovo orizzonte formativo in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2024, pp 19-33, DOI: 10.3280/SISS2024-001003