Statistics on Higher Education within the Italian Prison System: An Exploration of Data regarding Best Practices, Critical Issues, and Development Prospects

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Carlotta Vignali
Publishing Year 2024 Issue 2024/1
Language Italian Pages 15 P. 34-48 File size 322 KB
DOI 10.3280/SISS2024-001004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

The paper aims to offer an overview of quantitative data about higher educa-tion within the Italian Prison System. Starting from this statistical evidence, the paper highlights best practices, critical issues and development prospects of the higher education path in Italian prisons.

Keywords: prison; higher education; Prison University Poles; institutionaliza-tion; right to education; rehabilitation.

  1. Basevi G. (2018). Il Polo Universitario Penitenziario di Bologna. In: Friso V., Decembrotto L., a cura di, Università e carcere. Il dritto allo studio tra vincoli e progettualità. Milano: Guerini Scientifica, 139-157.
  2. Borghini A. (2020). Carcere e sociologia (pubblica): ragioni di un incontro, esperienze storiche, prospettive di sviluppo. In: Borghini A., Pastore G., a cura di, Carcere e scienze sociali. Percorsi per una nuova cultura della pena. Rimini: Maggioli Editore, 37-56.
  3. Borghini A. (2018). Il progetto dei Poli Universitari Penitenziari tra filantropia e istituzionalizzazione. Alcune riflessioni sociologiche. The Lab’s Quarterly, n. 3: 37-52. -- https://www.thelabs.sp.unipi.it/wp-content/uploads/2019/02/The-Labs-Quarterly-2018.3-3.-Borghini-A..pdf (26/02/2024).
  4. Buroway M. (2005). For Public Sociology. American Sociological Review, 70: 4-28. DOI: 10.1177/000312240507000102
  5. Chiola G. (2021). Italian Penitentiary University Centers: Promoting The Inclusion Of Prisoners Through University Education. Journal of Learning and Educational Policy, 12: 1-6.
  6. CRUI – Conferenza dei Rettori delle Università Italiane. Documenti CNUPP. Monitoraggi. -- https://www.crui.it/documenti-cnupp.html.
  7. Decembrotto L. (2018). Educazione, carcere e diritti. In: Friso V., Decembrotto L., a cura di, Università e carcere. Il dritto allo studio tra vincoli e progettualità. Milano: Guerini Scientifica, 73-85.
  8. Gareffa F., Turco D. (2023). Le donne nei Poli universitari penitenziari: ostacoli e prospettive di sviluppo. In: Marietti S., a cura di, Dalla parte di Antigone. Primo rapporto sulle donne detenute in Italia, 606–22. -- https://www.rapportoantigone/donneneipoli, 26/02/2024.
  9. Goffman E. (1961). Asylums. Essays on the Social Situation of Mental Patients and Other Inmates. New York: Anchor Books.
  10. Lerman A.E., Sadin M. (2023). Transformational Learning and Identity Shift: Evidence from a Campus behind Bars, Punishment & Society, vol. 25, n. 3: 683-706. DOI: 10.1177/14624745221087702
  11. Margara A. (2007). Il destino del carcere, Ordine & Disordine, 17: 17-49.
  12. Ministero della Giustizia – Sezione Statistica: -- www.giustizia.it, 26/02/2024.
  13. Ministero dell’Università e della Ricerca – Portale dei dati dell’Istruzione Superiore: -- https://ustat.mur.gov.it, 26/02/2024.
  14. Pastore G, Viedma Rojas A. V. (2020). Quotidianità recluse: lo studio come pratica di resistenza in un’istituzione totale. In: Borghini A., Pastore G., a cura di, Carcere e scienze sociali. Percorsi per una nuova cultura della pena. Rimini: Maggioli Editore, 152-167.
  15. Prina F. (2018). I Poli Universitari Penitenziari in Italia. L’impegno delle università per il diritto allo studio dei detenuti. In: Friso V., Decembrotto L., a cura di, Università e carcere. Il dritto allo studio tra vincoli e progettualità. Milano: Guerini Scientifica, 87-113.
  16. Sbraccia A., Vianello F. (2018). I Poli universitari in carcere. Appunti e note critiche a partire dalle esperienze in corso. In: Friso V., Decembrotto L., a cura di, Università e carcere. Il dritto allo studio tra vincoli e progettualità. Milano: Guerini Scientifica, 115-137.
  17. Vezzadini S. (2018). Ricerca etnografica e carcere. In: Friso V., Decembrotto L., a cura di, Università e carcere. Il dritto allo studio tra vincoli e progettualità. Milano: Guerini Scientifica, 159-181.

Carlotta Vignali, I numeri dell’istruzione universitaria nel sistema penitenziario italiano: una esplorazione del dato nazionale tra potenzialità, nodi critici e prospettive di sviluppo in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2024, pp 34-48, DOI: 10.3280/SISS2024-001004