In&Out: prison, university, society. The case study of the penitentiary university pole of the University of Calabria

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Emanuela Pascuzzi, Franca Garreffa
Publishing Year 2024 Issue 2024/1
Language Italian Pages 14 P. 68-81 File size 193 KB
DOI 10.3280/SISS2024-001006
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

In Italy, the ‘Prison University Poles’ are complex structures created with the aim of promoting educational opportunities, social justice and well-being for pris-oners and the community, and to contrast stereotypes and prejudices on the pris-on, through the three missions of the University. Based on the experience of the University of Calabria, the contribution analyses the virtuous outcomes of the ac-ademic engagement in prison and the critical issues that remain uncovered.

Keywords: prison; prison university poles; teaching; research; public engage-ment; social impact.

  1. Allegri P.A. (2023). Retoriche rieducative, pratiche penitenziarie e formazione professionale. Una ricerca socio-giuridica nelle carceri italiane. Bologna: Il Mulino.
  2. Anzivino M., Ceravolo F.A., Rostan M. (2021). The two dimensions of Italian academics’ public engagement. Higher Education, 82: 107-125.
  3. Balduzzi G., Vaira M. (2018). La Terza Missione dell’Università come campo organizzativo e politico. Tre studi di caso in atenei e territori del Nord d’Italia. Scuola Democratica, 3: 455-474. DOI: 10.12828/9214
  4. Barnao C. (2017). Autoetnografia e interazionismo simbolico: un modo di essere e di vedere il mondo. Sociologia italiana, AIS Journal of Sociology, 10: 221-233. DOI: 10.1485/AIS_2017/10_OTTOBRE_342966
  5. Boffo S., Moscati R. (2015). La Terza Missione dell’università. Origini, problemi e indicatori. Scuola democratica, 2: 251-271. DOI: 10.12828/8045
  6. Borghini A. (2018). Il progetto dei Poli Universitari Penitenziari tra filantropia e istituzionalizzazione. Alcune riflessioni sociologiche. The Lab’s Quarterly, 3: 37-52. -- http://www.thelabs.sp.unipi.it/andrea-borghini-il-progetto-dei-poli-universitari-penitenziari-tra-, 28 febbraio 2024.
  7. Carannante F. (2017). Sulla linea. La mia vita dietro le sbarre. Corigliano-Rossano: Ferrari Editore.
  8. Cersosimo D. (2023). Calabria, l’Italia estrema. Il Mulino. https://www.rivistailm lino.it/a/calabria-l-italia-estrema, 16 gennaio 2024.
  9. Garreffa F., Turco D. (2022). I percorsi di istruzione universitaria delle detenute nell’esperienza dei Poli universitari penitenziari. Antigone. L’esecuzione penale delle donne: temi, ricerche, prospettive. Anno XVII, 2. https://www.antigone.it/rivista, 28 febbraio 2024.
  10. Martino V. (2018). Terza Missione e cultura delle università. Note per una sociologia del patrimonio accademico. Rivista trimestrale di Scienze dell’amministrazione, 1.
  11. Niero M. (2001). Case Study. Aspetti metodologici e indicazioni pratiche. Padova: Emme&Erre libri.
  12. Pascuzzi E., Marcello G. (2020). La riforma mancata. Cronache del ritardo, deficit e tracce di innovazione nel welfare sociale in Calabria. Politiche sociali/Social Policies, 3: 419-438. DOI: 10.7389/99009
  13. Pastore G. (2017). Pratiche di conoscenza in carcere. Uno studio sui Poli Universitari Penitenziari. The Lab’s Quarterly, 3: 82-102.
  14. Patrizi P. (2019). La giustizia riparativa. Psicologia e diritto per il benessere di persone e comunità. Roma: Carocci.
  15. Prina F. (2020). L’impegno delle Università nelle istituzioni penitenziarie: diritto dei detenuti agli studi universitari, ricerca e terza missione. Autonomie Locali e Servizi Sociali, 1: 209-212. DOI: 10.1447/97479
  16. Prina F., Vianello F. (2020). Carcere e dintorni: il contributo della ricerca su condizioni detentive, diritti e spazi di innovazione. Autonomie Locali e Servizi Sociali, 3: 463-480. DOI: 10.1447/99920
  17. Trinchero R. (2022). Lo studio di caso. In: Id, I metodi della ricerca educativa. Bari: Laterza.
  18. Vallini A. (2016). Carcere, democrazia, università. L’esperienza dei poli universitari penitenziari. Diritto penale e processo, 10: 1374-1378.
  19. Yin R.K. (2005). Lo studio di caso nella ricerca scientifica. Roma: Armando Editore.

Emanuela Pascuzzi, Franca Garreffa, In&Out: carcere, università, società. Lo studio di caso del Polo universitario penitenziario dell’Università della Calabria in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 1/2024, pp 68-81, DOI: 10.3280/SISS2024-001006