Titolo Rivista RICERCHE DI PSICOLOGIA
Autori/Curatori Felice Perussia, Renata Viano
Anno di pubblicazione 2008 Fascicolo 2007/4
Lingua Italiano Numero pagine 18 P. 67-84 Dimensione file 331 KB
DOI
Il DOI è il codice a barre della proprietà intellettuale: per saperne di più
clicca qui
Qui sotto puoi vedere in anteprima la prima pagina di questo articolo.
Se questo articolo ti interessa, lo puoi acquistare (e scaricare in formato pdf) seguendo le facili indicazioni per acquistare il download credit. Acquista Download Credits per scaricare questo Articolo in formato PDF
FrancoAngeli è membro della Publishers International Linking Association, Inc (PILA)associazione indipendente e non profit per facilitare (attraverso i servizi tecnologici implementati da CrossRef.org) l’accesso degli studiosi ai contenuti digitali nelle pubblicazioni professionali e scientifiche
Andare dallo psicologo: tipi, tratti, personalità degli utenti di psicologia The paper introduces original data collected from a sample, representative of the adult Italian population, of 2.138 persons. Subjects were asked items about many behaviours, values and personality traits. They were asked also if in the arc of their life they had ever consulted "a psychologist (or similar)". Data show that psychologists’ clients are approximately a fifth of Italian population. Compared to Italians the users are, in greater measure: women, of age between 30 and 40 years, of upper-middle culture, not-married, without sons, divorced, employees and professionals. In values terms, they are: clearly the more politically leftist and engaged in general, the less religious, less identified with their Italian or European identity; with a strong emphasis on intellectual and autonomy values, with a reduced attention to religious, success, eating and body values. In terms of personality traits (assessed by Itapi Tests), the psychologists’ customers are characterized, always compared to the average adult population, by: greater vulnerability and greater imagination; smaller defensivity and minor conscientiousness. They are more interested to shopping as a distraction and to reading. They stretch towards: hypochondria, music, environmentalism, worries for eating, bio-vegetarianism. They believe, more than the average, in many forms of animism-spiritualism- esoterism, and tolerance.ù;
Felice Perussia, Renata Viano, Andare dallo psicologo: tipi, tratti, personalità degli utenti di psicologia in "RICERCHE DI PSICOLOGIA " 4/2007, pp 67-84, DOI: