Crimine online e mondi simulati: il lato oscuro delle Social Challenge

Journal title SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI
Author/s Annalisa Plava
Publishing Year 2018 Issue 2017/3
Language Italian Pages 13 P. 73-85 File size 201 KB
DOI 10.3280/SISS2017-003007
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Social devices mark symbolic and algorithmic daily life. Digital natives are attracted by dangerous challenges in a gamification way. If cybercrimes could hide behind Social Challenge, in an unaware concession, it is required to wonder how much consciousness is there since «whales - white or blue - don’t voluntarily lie: they did it for mistake, being confusing from garble signs».

Keywords: Social Challenge, cybercrime, digital native, simulation, blue whale, gamification.

  1. Marsala P. (2013). Comunicazione giudiziale e litigation public relations. In: Sicurezza e scienze sociali, a cura di Sidoti F., Gammone M., La Comunicazione giudiziaria. Come vincere le cause perse, Maggio/Agosto, Anno I, n. 2, Mila-no: Franco Angeli.
  2. Orwell G. (1949). Nineteen Eighty-Four. London: Secker & Warburg.
  3. Panuccio Dattola F. (2009). Minori e internet. Torino: Giappichelli.
  4. Prensky M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants Part I. On the Horizon, vol. 9, n. 5, Ottobre.
  5. Rainie L., Wellman B. (2012). Networked. The new social operating system. Cam-bridge: MIT Press.
  6. Rogers R. (2013). Digital Methods. Cambridge: MIT Press.
  7. Andreoletti M. (2000). Realtà virtuale. In: Tecniche e significati, a cura di Scurati C. Milano: Vita e Pensiero.
  8. Attivissimo P. (2017). Blue Whale Challenge. Testo disponibile al sito: https://attivissimo.blogspot.it/2017/06/blue-whale-challenge-qualche-dato-per.html.
  9. Toniatti G., Majocchi L.M. (2009). Genitori e figli nell’era di internet: comunica-zione reale e comunicazione virtuale. Minorigiustizia, n. 4: 190-198.
  10. Toscani F. (2009). Speranza e utopia nel pensiero di Ernst Bloch. Koiné, Gennaio/Giugno.
  11. Triberti S., Argenton L. (2013). Psicologia dei videogiochi. Milano: Apogeo Edu.
  12. United Nations (1995). The United Nations Manual on the Prevention and Control of Computer Related Crime. United Nations Centre for Social Devel and Humanitarian Affairs, Austria.
  13. Vaidhyanathan S. (2011). The Googlization of Everything: (And Why We Should Worry). Oakland: University of California Press.
  14. Whitson J.R. (2013). Gaming the Quantified Self. In: Surveillance & Society, 11 (1/2): 163-176, Concordia University, Canada.
  15. Baudrillard J. (1981). Simulacres et simulation. Paris: Galilee.
  16. Baudrillard J. (1999). Baudrillard: il virtuale ha assorbito il reale. Intervista consultabile al sito: http://www.repubblica.it/online/internet/mediamente/baudrillard/baudrillard.html.
  17. Baudrillard J. (2015). Lo scambio simbolico e la morte. Milano: Feltrinelli.
  18. Bauman Z. (2014). La solitudine del cittadino globale. Milano: Feltrinelli.
  19. Bobbio N. (1984). Il futuro della democrazia. Torino: Einaudi.
  20. Castells M. (2004). La città delle reti. Padova: Marsilio.
  21. Castells M. (2008). La nascita della società in rete. Milano: Università Bocconi.
  22. Cipolla C. (2013). Perché non possiamo non essere eclettici. Il sapere sociale nella web society. Milano: FrancoAngeli.
  23. Darwin C. (1859). On the Origin of Species. London: John Murray.
  24. Degli Esposti P. (2015). Essere prosumer nella società digitale. Produzione e con-sumo tra atomi e bit. Milano: FrancoAngeli.
  25. Di Fraia G. (2012). Social network e racconti identitari. In: Minorigiustizia, n. 4:14-20.
  26. Frediani C. (2015). Isis, al Qaeda e la sfida del cyber terrorismo. In: L’Espresso: 4 Febbraio. Testo disponibile nel sito: espres-so.repubblica.it/plus/articoli/2015/02/02/news/isis-al-qaeda-e-la-sfida-del-terrorismo-informatico-1.197769.
  27. Galimberti (2008). La casa di psiche. Dalla psicoanalisi alla pratica filosofica. Milano: Feltrinelli.
  28. Grossi G. (2014). I dilemmi culturali. Il campo culturale nel XXI secolo tra di-sconnessioni e ambivalenze. Relazione presentata al Convegno “Le ambivalenze culturali nelle società contemporanee”, Università degli Studi di Milano-Bicocca, 11 Dicembre 2014.
  29. Jori M.G. (2013). Diritto, nuove tecnologie e comunicazione digitale. Milano: Giuffré.
  30. Jurgenson N. (2012). When Atoms Meet Bits: Social Media, the Mobile Web and Augmented Revolution. Future Internet, 4 (1): 83-91.
  31. Konig R., Rasch M. (2014). Society of the Query Reader. Amsterdam: Institute of Network Cultures.
  32. Lupton D. (2014). Digital Sociology. London: Routledge.
  33. Manca M., a cura di (2016). Generazione hashtag. Gli adolescenti disconnessi. Milano: Alpes Italia.

Annalisa Plava, Crimine online e mondi simulati: il lato oscuro delle Social Challenge in "SICUREZZA E SCIENZE SOCIALI" 3/2017, pp 73-85, DOI: 10.3280/SISS2017-003007