BOOKS BY ILARIA D'ANGELO

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Catia Giaconi, Ilaria D'Angelo, Noemi Del Bianco, Salvatore Patera, Simona Rotondi, Simone Aparecida Capellini

Costruire culture e pratiche inclusive tra Università e territori. Uno studio di caso multi-regione per il contrasto della povertà educativa

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2024

Culture e pratiche inclusive che emergono dalla cooperazione tra territori comunità e istituti accademici, rappresentano un elemento cruciale sia dal punto di vista concettuale che progettuale per stimolare la nascita di comunità orientate alla promozione dell’educazione. In ragione di ciò, negli ultimi anni, le università italiane hanno assunto questo orizzonte di senso e di intervento nell’ambito delle iniziative ascrivibili alla Terza Missione e all’Impatto Sociale al fine di promuove il valore sociale delle iniziative e, allo stesso tempo, di rendere valutabile l’impatto prodotto da queste ultime in termini di efficacia e di successo per tutti gli attori coinvolti. Da questo punto di vista, l’articolo presenta uno studio di caso di un progetto multi-regione finanziato dal bando “Un passo avanti” promosso dall’Impresa Sociale Con i Bambini avente come obiettivo il sostegno di interventi capaci di innescare processi innovativi, generare nuove relazioni e fornire progetti di impatto sociale per il contrasto alla povertà educativa minorile. I risultati presentati permettono di tracciare alcune utili piste di riflessione e alcuni criteri di intervento per le Università allo scopo di migliorare i processi orientati a promuovere culture e pratiche inclusive in raccordo con le Università, i territori e gli stakeholders locali nella prospettiva di promuovere comunità educanti.

Catia Giaconi, Salvatore Patera, Lucia Borsini, Davide Scotta, Ilaria D'Angelo, Noemi Del Bianco

The role of Special Pedagogy for Third Mission and Social Impact between transformative practices and emancipatory processes

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2024

The development of inclusive cultures and practices in academia can be substantiated not only in references to the two traditional missions of universities, namely Teaching and Research but can find a generative way through a third mission, namely that of “Third Mission and Social Impact”. Italian universities assume this programmatic horizon to make available and accessible the social value of scientific research that is also carried out in synergy with territories, institutions, and communities. This paper intends to conduct an action of conceptualization and legitimization of the “Third Mission” in universities and, at the same time, to highlight the transformative practices and emancipatory processes underlying the strategic actions of the universities. In particular, starting from the analysis of the Strategic Plans of 88 Italian universities, this contribution delves into the pedagogical dimensions that characterize the “Third Mission” and, therefore, seeks to highlight the role of Special Pedagogy for the enhancement of knowledge and the creation of new connections of social impact.

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco

I quaderni di Valeria

Progettare percorsi di Didattica Speciale per l'inclusione

Il volume offre un quadro articolato delle sfide e delle opportunità in riferimento all’inclusione scolastica: le autrici approfondiscono il ruolo cruciale della Pedagogia e della Didattica Speciale per la progettazione e la costruzione di contesti inclusivi volti a garantire l’accessibilità culturale, con particolare attenzione alle persone con disabilità intellettive.

cod. 11750.18

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco, Ilaria D'Angelo, Aldo Caldarelli, Simone Aparecida Capellini

Il video come mediatore didattico: un’indagine esplorativa sulle percezioni dei docenti in formazione

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2023

Al fine di indagare criticità e potenzialità del Digital Learning nei percorsi di formazione per docenti specializzati sulle attività di sostegno, il presente contributo focalizza l’attenzione sulla qualità e sull’efficacia delle metodologie di insegnamento-apprendimento veicolate proprio tramite l’utilizzo delle Tecnologie dell’Informazione e della Comunicazione (TIC). In particolar modo, oggetto della presente indagine sono le percezioni di un campione di 237 futuri docenti di sostegno circa l’uso di un repository online di video tutorial, di cui hanno beneficiato durante il loro percorso formativo, in qualità di mediatore e dispositivo didattico. Tramite la valutazione dei risultati di apprendimento e dei feedback formativi, la riflessione si direziona, in conclusione, sulle modalità di implementazione dei percorsi di formazione volti alla costruzione di profili professionali in grado di utilizzare le tecnologie a supporto del Digital Inclusion nei contesti formativi.

Catia Giaconi, Ilaria D'Angelo

Ecosistemi formativi inclusivi

Il volume raccoglie nuove esperienze e sinergie sui temi dell’inclusione nei diversi contesti formativi, nella volontà di creare nuovi spazi generativi tra università, scuole e territori.

cod. 11750.17

Il volume rappresenta un punto di incontro della sinergica collaborazione tra esperti di Pedagogia e Didattica Speciale presenti nel territorio nazionale, che da anni si muovono all’unisono nella direzione della disseminazione di teorie e pratiche che contribuiscono all’avanzamento della ricerca, dando vita a itinerari esplorativi aperti verso ulteriori e innovative piste di lavoro.

cod. 1750.45

Karrie A. Shogren, Aldo Caldarelli, Noemi Del Bianco, Ilaria D'Angelo, Catia Giaconi

Co designing inclusive museum itineraries with people with disabilities: A case study from self-determination

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 2 / 2022

In the present paper, after a description of the theoretical framework used to define self-determination, we will describe the importance of structuring a research context that fosters the self-advocacy of people with disabilities. In this direction, a protocol of participatory research with people with intellectual disabilities will be presented in the third paragraph. Specifically, we will expand the procedure to support the creation of accessible museum captions, thanks to the application of Easy-to-Read guidelines.

Simone Aparecida Capellini, Aldo Caldarelli, Giseli Donadon Germano, Catharina Vechiato Cristante, Ilaria D'Angelo, Noemi Del Bianco, Catia Giaconi

Characterization of gaze in handwriting of High and Low Frequency Word of Schoolchildren with Dyslexia

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 2 / 2022

Writing is extremely important for our academic and professional life and can affect our performance in productive educational activities, favouring us or not. Schoolchildren with dyslexia bring difficulties and reduced school performance due to their condition of deprivation in written production. This is because schoolchildren with dyslexia have difficulty acquiring spelling knowledge and show poor phonological skills. This study aimed to characterize the performance of schoolchildren with dyslexia in “gaze” for the handwriting of High and Low-frequency words. A total of 24 schoolchildren participated in the study. They were between 8 to 11 years and 11 months of age, of both sexes, and they were attending the 3rd to the 5th year of Elementary School in the city of Marília-SP. The schoolchildren were divided into groups: GI, composed of 12 schoolchildren with an interdisciplinary diagnosis of developmental dyslexia, and GII, composed of 12 schoolchildren with good academic performance, paired with GI according to the school grade level. These schoolchildren were submitted to computerized handwriting evaluation using a Brazilian adaptation of the Software Ductus. All schoolchildren were submitted to a copy of words already selected according to Brazilian Portuguese criteria of frequency and codification rule. A measure of “gaze” was used, that is, when the schoolchildren stopped their handwriting to search/look up at the screen to confirm the information about the words. The results indicated a significant difference between GI and GII, with GI schoolchildren performing more gaze when compared with GII, i.e., taking longer motor breaks to perform the gaze. Therefore, there was a rupture in the central processing with the peripheral when the child performed the gauze more times since he had to confirm the characteristics of this word during the writing process (difficulty in accessing the orthographic lexicon) and with that, there was a break in the movement of handwriting (since there was not enough information in the central plane to complete that motor memory and finish the word). It was concluded that there were gaps between the central (orthographic) and peripheral (motor pauses) processes, suggesting deficits in the formation of motor programs for GI and the lack of automation of motor processes.

Catia Giaconi, Miguel Ángel Verdugo, Noemi Del Bianco, Laura E. Gómez, Ilaria D'Angelo, Robert L. Schalock

The Application of Quality of Life in Services for Persons with Intellectual and Developmental Disabilities: Lines of intervention in Spain and Italy

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 2 / 2022

The concept of quality of life (QOL) has become a measurable construct of great value to all people, including people with intellectual and developmental disabilities (IDD). In particular, the field of IDD is currently experiencing a paradigm shift related to beliefs, assumptions, policies, and practices concerning people with disabilities and their families and the place and role they play in society. This article starts by reconstructing the state of the art of the application of QOL in Social Services, reconstructing its research developments, operational declinations and influences in social policies in Spain and Italy.

Francesco Paolo Romeo

Corpo e metafore per l’apprendimento esperienziale

Progetti, pratiche e studi di caso

Superando la dicotomia tra teorie e prassi e andando oltre la polarizzazione sulla sola dimensione cognitiva della persona, il volume propone forme di apprendimento che sappiano utilizzare il corpo e la metafora formativa in senso inclusivo. Un testo pensato per insegnanti di ogni ordine e grado, dell’area sostegno e non, ma anche per educatori, facilitatori e quanti si propongano di costruire contesti inclusivi per ogni età della vita.

cod. 1750.41

La ricerca sulla Qualità di Vita di persone con disabilità ha rappresentato e rappresenta ancor oggi una sfida pedagogica. Il volume raccoglie le diverse procedure di osservazione orientate all’analisi della Qualità di Vita della persona con Profound Intellectual Multiple Disability (PIMD) e dei loro cargivers e propone interessanti linee guida volte alla promozione di progetti di vita orientati al paradigma della QdV per persone con disabilità complesse. Il testo è particolarmente consigliato a educatori, pedagogisti in servizio e in formazione e agli operatori dei servizi alle persone con disabilità intellettive.

cod. 1750.28

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco

L'Escluso

Storie di resilienza per non vivere infelici e scontenti

Puntando sul potenziale euristico e formativo delle narrazioni, il volume offre diversi percorsi di approfondimento all’interno del complesso scenario della pedagogia speciale: dallo studio delle famiglie con disabilità, alla valorizzazione dei processi di autodeterminazione e di emancipazione delle persone con disabilità, alla promozione dei progetti di vita e delle diverse e possibili traiettorie di senso. Un testo per studenti in formazione – verso la professione di educatore, di docente, di insegnante di sostegno, di pedagogista – o per lettori attenti al “potere” delle storie di vita.

cod. 1750.18

Maura Mengoni, Silvia Ceccacci, Noemi Del Bianco, Ilaria D'Angelo, Francesco Paolo Romeo, Aldo Caldarelli, Simone Aparecida Capellini, Catia Giaconi

Emotional Feedback in evaluation processes: Case studies in the University context

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 2 / 2021

In the face of the growing number of students with disabilities enrolled at the University, it is necessary to rethink the educational and teaching proposals from an inclusive perspective. This necessarily implies careful planning of even one of the most delicate phases of the teaching and learning process for all students: the final exam of a discipline. An event full of expectations and anxieties, very often attention to the construction of a welcoming environment becomes essential to provide the basis for a welcoming atmosphere and success, especially for students with Specific Learning Disorders (SpLDs) or disabilities. Therefore, this contribution, starting from a pilot study conducted by the University of Macerata, analyzes the role of Emotional Feedback in the assessment procedures in university contexts.  

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco

La pedagogia speciale incontra gli Atleti con disabilità

Riletture, riflessioni epistemologiche e percorsi per la Qualità della Vita

Il volume raccoglie storie di atleti con disabilità e porta alla luce i valori trasformativi dello sport nei loro progetti di vita. Puntando sul potenziale euristico e formativo delle narrazioni, i curatori offrono diversi percorsi di approfondimento all’interno dello scenario della Pedagogia speciale. Un testo consigliato sia a studenti in formazione verso la professione di educatore, pedagogista, docente, insegnante di sostegno, sia a professionisti già in servizio.

cod. 1750.33

Roberta Caldin, Catia Giaconi

Pedagogia speciale, famiglie e territori

Sfide e prospettive

Il volume raccoglie i contributi di alcuni studiosi della Società Italiana di Pedagogia Speciale (SIPeS) che da tempo conducono i loro studi nell’ambito della Pedagogia speciale e della Didattica speciale e che, in questo testo, condividono con la comunità riflessioni e proposte in merito alle attuali sfide e prospettive che la Pedagogia speciale oggi deve affrontare nel riflettere su nuove reti per l’inclusione.

cod. 1750.31

Roberta Caldin, Catia Giaconi

Disabilità e cicli di vita

Le famiglie tra seduttivi immaginari e plausibili realtà

Il volume presenta le riflessioni di autorevoli studiosi della Società Italiana di Pedagogia Speciale (SIPeS) sui temi connessi al complesso processo di presa in carico di famiglie con figli/e con disabilità. I lettori verranno condotti sia all’interno di importanti questioni pedagogiche, sia alla scoperta di procedure e pratiche volte alla costruzione di reti di supporto per le persone con disabilità e per le loro famiglie.

cod. 1750.32

Catia Giaconi, Noemi Del Bianco, Ilaria D'Angelo, Amanda Kraus

New perspectives for Inclusive University Teaching: EduPlan4Inclusion

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2020

This paper presents a pilot project, developing at the University of Macerata and of the University Arizona, that is called “EduPlan4Inclusion”, oriented to implement accessibility in academic contents for all students, through the use of technology. The project wants to highlight the possible direction for Universities to balance the demands of an inclusive curriculum to a diverse student cohort within a technology-rich environment. In conclusion, the research proposes in this paper can be used to directly guide the reform of curriculum design and teaching methods in Colleges and Universities, with the aim to activate the possibility of implementing a more shared inclusive culture

Ilaria D'Angelo, Cynthia Demetriou, Candace Jones

Microaffirmations as a tool to support the process of inclusive education

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2020

The main question that guides this work concerns the intentional use of microaffirmations in support of the inclusive education process. We will describe how microaffirmations can help to achieve significant goals for inclusive education both inside and outside the classroom (Ainscow 2015; Messiou et al., 2016). Specifically, attention will be focused on how support and recognition communicated through microaffirmations can improve sense of belonging as an essential element of creating safe spaces for learning (Mitchell, 2014). The theoretical overview provided here sets the groundwork for a research study, to be implemented in Italy and the United States, where inclusion and microaffirmation is the binomial investigated.

Ilaria D'Angelo, Catia Giaconi, Noemi Del Bianco, Vanessa Perry

Students’ Voice and Disability: Ethical and methodological reflections for Special Pedagogy research

EDUCATION SCIENCES AND SOCIETY

Fascicolo: 1 / 2020

Considering the Students’ Voice takes us into a varied international and today also national pedagogical movement. The issue relating to the promotion of Students’ Voice research paths with young people with disabilities is delicate. The authors, after a presentation of the movement, address the important issues of ethics and methodological critical issues in the research paths within the Special Pedagogy. It is important to highlight that also in Special Pedagogy research the focus must be not just to ‘listening the students voice’, but also to help students to become ‘change agents’, because they are the potential of transformation.