Partecipazione politica e costruzione del Sé

Journal title EDUCAZIONE SENTIMENTALE
Author/s Adelaide Baldo
Publishing Year 2014 Issue 2014/21
Language Italian Pages 15 P. 26-40 File size 668 KB
DOI 10.3280/EDS2014-021004
DOI is like a bar code for intellectual property: to have more infomation click here

Below, you can see the article first page

If you want to buy this article in PDF format, you can do it, following the instructions to buy download credits

Article preview

FrancoAngeli is member of Publishers International Linking Association, Inc (PILA), a not-for-profit association which run the CrossRef service enabling links to and from online scholarly content.

Political participation and the construction of the Self. On the base of a direct experience as candidate to the local election, a reflection arises about the politics as a need for the mind, a space for the construction of the Self. Politics as a crossing of the personal evolution pertinent to Oedipus, the fraternal complex, the organization of "me" and "non-me".

Keywords: Oedipus, fraternal complex, "me" and "not-me", familiar treaty

  1. Freud S. (1921). Psicologia delle masse e analisi dell’Io. In: Opere IX. Torino: Boringhieri, 1977.
  2. Freud S. (1929). Il disagio della civiltà. In: Opere X. Torino: Boringhieri, 1978.
  3. Bion W. (1961). Esperienze nei gruppi. Roma: Armando Editore, 1971.
  4. Canetti E. (1960). Massa e potere. Milano: Adelphi, 1981.
  5. Forti D. (2008). Psicosocioanalisi e clinica della polis. L’Educazione sentimentale, 12.
  6. Freud S. (1912-13). Totem e tabù. In: Opere VII. Torino: Boringhieri, 1975.
  7. Freud S. (1914). Introduzione al narcisismo. In: Opere VII. Torino: Boringhieri, 1975.
  8. Garofalo D. (2003). Individuo e autorealizzazione. I nodi di un discorso psicoanalitico sulla crescita personale. L’Educazione sentimentale, 1.
  9. Kaës R. (1993). Il gruppo e il soggetto del gruppo. Elementi per una teoria psicoanalitica del gruppo. Roma: Borla, 1994.
  10. Kaës R. (2008). Il complesso fraterno. Roma: Borla, 2009.
  11. Klein M. (1957). Invidia e gratitudine. Firenze: Martinelli, 1969.
  12. Mazzoleni G. (2006). Genitori e bambini, Psicosocioanalisi di un partito. L’Educazione sentimentale, 7.
  13. Morelli U. (2008). Verso il sesto assunto di base. Horror vacui, horror pleni nella vita dei gruppi. Uno studio su conformismo e saturazione. L’Educazione sentimentale, 12.
  14. Pagliarani L. (1976). Psicoanalisi e socioanalisi, un vertice per la polis. In: Fornari F., a cura di, Psicoanalisi e istituzioni. Firenze: Le Monnier, Firenze, 1978.
  15. Pagliarani L. (1993). Violenza e bellezza. Milano: Guerini e Associati.
  16. Rigoni A.M. (2010). Il ‘gruppo di contiguità’. Ipotesi sul processo di costruzione del pensiero in uno spazio/tempo instabile. L’Educazione sentimentale, 13.
  17. Weber C. (2006). Crisi della pensabilità della polis. L’Educazione sentimentale, 7.
  18. Weber C. (2008). Alla ricerca del gruppo perduto. Gruppo, fenomenologia e clinica. L’Educazione sentimentale, 12.
  19. Winnicott D.W. (1958). Sviluppo affettivo e ambiente. Roma: Armando, 1970.

Adelaide Baldo, Partecipazione politica e costruzione del Sé in "EDUCAZIONE SENTIMENTALE" 21/2014, pp 26-40, DOI: 10.3280/EDS2014-021004