RICERCHE DI PSICOLOGIA


Peer Reviewed Journal



Submit a paper
RICERCHE DI PSICOLOGIA
Psychological Research Journal
4 issues per year , ISSN 0391-6081 , ISSNe 1972-5620
Printed issue price (also old issues): € 30,50
E-book issue price (also old issues): € 24,50

Subscription fees 2020
Institutional subscriber, companies:
Print (VAT included): Italy € 111,00;Other countries € 157,00;
Online only (VAT excluded):  € 122,50;

Info about  print subscription     Info about  online licence

Universities:
online (current + back issue, perpetual access, plus licence )
Info online licence

Personal subscriber:
Print: € 102,50 (Italy); Print: € 135,50 (Other countries); Online only: € 87,50 ; 
Info about subscription  Info about CONVENZIONI

Dall’annata 2021 Ricerche di Psicologia verrà pubblicata in Open Access

Subscribe here


Psychological Research Journal is a scientific journal that publishes theoretical, historical, empirical, and critical review and discussion articles that deal with a broad range of themes in psychology. Every psychological topic is of interest to the journal if considered under the aspect of the most recent research advances: general, cognitive and experimental psychology; history of psychology; physiological psychology, neuropsychology and psychobiology; animal and comparative psychology; psychometry and methodology of psychological research; developmental and educational psychology; social psychology; work and organizational psychology; dynamic psychology; clinical psychology. The journal is sensitive to an approach that seeks to intercept current issues and the problems that emerge from culture and society, promoting interdisciplinary dialogue. Psychological Research Journal can host forums focused on specific issues or which collect scientific contributions associated with events and conferences and the organic presentation of the results of projects. The journal publishes articles in Italian and English, privileging the latter ones to encourage international diffusion.

Founder: Marcello Cesa-Bianchi.
General editor Alessandro Antonietti. .
Executive board: Mauro Antonelli (Università di Milano Bicocca), Alessandro Antonietti (Università Cattolica di Milano), Paolo Inghilleri (Università degli Studi di Milano), Antonella Marchetti (Università Cattolica di Milano), Marco Poli (Università degli Studi di Milano), Giuseppe Vallar (Università di Milano Bicocca). .
Editorial staff: Federica Savazzi. .
Scientific board: Tiziano Agostini (Università di Trieste), Piergiorgio Argentero (Università di Pavia), Bruno Bara (Università di Torino), Dora Capozza (Università di Padova), Carlo Cipolli (Università di Bologna), Cesare Cornoldi (Università di Padova), James C. Coyne (University of Pennsylvania, USA), Mihály Csíkszentmihályi (University of Chicago, USA), Antonella Delle Fave (Università di Milano), Santo Di Nuovo (Università di Catania), Dario Grossi (Seconda Università di Napoli), Riccardo Luccio (Università di Trieste), Barbara Ongari (Università di Trento), Anne-Nelly Perret-Clermont (Université de Neuchâtel, Svizzera), Louis Ploton (Université Lumière Lyon 2, Francia), Emanuela Prato Previde (Università di Milano), Paolo Renzi (Università La Sapienza di Roma), Mario Rossi Monti (Università di Urbino), Ian Robertson (Trinity College Dublin, Irlanda), Wolfgang Schnotz (Universität Koblenz-Landau, Germania).

Editorial Office: Dipartimento di Psicologia, Università Cattolica del Sacro Cuore, Largo Gemelli 1, 20123 Milano Tel. 02 7234 2284. e-mail: ricerchedipsicologia@unicatt.it.

The Journal uses a double-blind peer review process. Reviewers are chosen for their expertise. The article will be sent anonymously to reviewers to avoid possible influences due to the name of the author. The editors may decide not to submit the article to any referee in the case it is judged as not relevant, not rigorous or not meeting appropriate scientific standards. Reviewers' evaluations will be sent to the author also in case of negative response.

Classified in Class A by Anvur (National Agency for the Evaluation of Universities and Research Institutes) in: Education and History of Education and Didactic, Inclusive Education and Educational Research

Supervised ERIH Plus European Reference Index for the Humanities

FrancoAngeli è consapevole dell’importanza - per accrescere visibilità e impatto delle proprie pubblicazioni - di assicurare la conservazione nel tempo dei contenuti digitali. A tal fine siamo membri delle due associazioni internazionali di editori e biblioteche - Clockss e Portico - nate per garantire la conservazione delle pubblicazioni accademiche elettroniche e l’accesso futuro nel caso in cui venissero a mancare le condizioni per accedere al contenuto tramite altre forme.

Sono repository certificati che offrono agli autori e alle biblioteche anche la garanzia dell’aggiornamento tecnologico e di formati per permettere di fruire in perpetuo e nel modo più completo possibile dei full text.

Per saperne di più: Home - CLOCKSS; Publishers – Portico.

The circulation of the journal is intended to enhance the impact in the academic community and the world of research.



Articolo gratuito Free PDF Articolo a pagamento Pay per view access Acquista il fascicolo in e-book Issue available as e-book


Issue 3-4/2009 


Francesco Paolo Colucci, Introduzione (Introduction)
Piero Amerio, L'action research tra psicologia sociale e politica (Action research between social psychology and politics)
Victor J. Friedman, Meta-theory in action research: from field theory to action science (Una meta-teoria per la ricerca-azione: dalla teoria di campo alla action science)
Giuseppe Scaratti, Cesare Kaneklin, Silvio Ripamonti, Mara Gorli, Nuove prospettive della ricerca-azione (New perspectives in action research)
Angelo Benozzo, Monica Colombo, Le emozioni nella ricerca-azione (Emotions in action research)
Caterina Arcidiacono, Riflessività, processualità, situatività e agency: parole chiave della ricerca-azione in psicologia di comunità (Reflexivity, situativity and agency: key words in action research)
Norma De Piccoli, Le molteplici facce della ricerca-azione: espressione di successo o debolezza? alcune riflessioni e una ipotesi di formazione (The multi-faceted faces of action research: an expression of success or weakness? some reflections and a proposal of training)
Elena Marta, La validità della ricerca-intervento in psicologia di comunità (The validity of intervention-research in community psychology)
Vincenzo Alastra, Prendersi cura delle comunità di pratica attraverso progetti di ricerca-formazione-intervento. Esperienze nella azienda sanitaria di Biella (How to take care of the communities of practice through the action research-educationintervention projects. Azienda sanitaria of Biella experiences)
Marco Brunod, La ricerca intervento nell’esperienza dello studio aps (The action research in studio aps experience)
Massimo Del Signore, Valentina Francapi, Graziano Maino, Lorena Trabattoni, Un’esperienza di ricerca-azione per riprogettare le politiche per la prima infanzia e i servizi di refezione scolastica a Melzo (Milano) (An action-research experience to redesign the policies for the early childhood and the schoolmeal services at the municipality of Melzo (Milan))
Cesare Moreno, La ricerca-azione nel contesto di un intervento sociale ed educativo: il progetto chance a Napoli dal 1998 al 2008 (Action research in a complex socio-educational intervention: the "chance project" in Naples from 1998 to 2008)
Michal Razer, Victor J. Friedman, Guido Veronese, The "educational-psychosocial approach" to overcoming social exclusion in israeli schools
Maddalena Gregori, Dalla comunità di villaggio allo stato. La ricerca-azione nella prassi operativa quotidiana dell’Ong cambogiana "krom" (From the rural community to the state. action research in the everyday practice of the cambodian ong "krom")


Issue 2/2009 


Francesco La Barbera, Ferrara Pia Cariota, Pregiudizio sottile e manifesto verso gli omosessuali: due studi a Napoli a cinque anni di distanza
Rosa Rosnati, Sonia Ranieri, Chiara Righetti, Le competenze scolastiche e relazionali nei bambini adottati di diversa etnia: le percezioni di genitori e insegnanti a confronto
Omar Fasio, Il disagio emotivo negli operatori sanitari dell'emergenza ospedaliera: motivazioni, emozioni e personalità
Nicolò Gaj, Verso un modello unificato in psicologia clinica. Un'analisi storico-epistemologica sullo sviluppo della disciplina
Fiorenzo Laghi, Antonia Lonigro, Roberto Baiocco, Maria D'Alessio, Prospettiva temporale e strategie di apprendimento in adolescenza
Chiara Meneghetti, Barbara Carretti, Claudia Zamperlin, Relazione tra aspetti della comprensione del testo e prestazione di studio in studenti di prima superiore
Manuela Zambianchi, Bitti Pio Enrico Ricci, Benessere soggettivo, stili di coping, salute fisica e mentale percepite nella terza e nella quarta età


Issue 1/2009 


Dina Di Giacomo, Lucia S. De Federicis, Domenico Passafiume, Capacità di associazione semantica nei bambini in età prescolare e scolare (Semantic association capacity in preschooler and scholar children)
Giorgio Tosini, Carlo Cristini, Bruno Mario Cesana, Sequenze di scene di violenza non giustificata e giustificata, condotte aggressive e affettività (Sequences of justified and unjustified violent scenes, aggressive behavior and affectivity)
Carolina Mega, Alessia Canella, Francesca Pazzaglia, Stile cognitivo visualizzatore in relazione ad abilità immaginative e spaziali
Andrea Bertucci, Stella Conte, Carla Meloni, Cooperative learning, soggetti inesperti e numerosità del gruppo: un confronto tra singoli, coppie e gruppi (Cooperative learning, Beginners students and group size: a comparison between single, couples and groups)
Martina Smorti, Ilaria Detti, Le caratteristiche personali come mediatori dell'atteggiamento verso il futuro negli adolescenti (Personal variables as mediators of adolescents' future orientation)
Loris Vezzali, Dora Capozza, Rossella Falvo, Confronto tra strategie di contatto in contesti di lavoro (Testing contact strategies in working contexts)
Sempio Olga Liverta, Giulia Cavalli, Rosa Angela Fabio, Antonella Marchetti, Validazione italiana del "test vocale sugli stati mentali" (tvsm), un nuovo strumento avanzato di valutazione della teoria della mente per i bambini della scuola primaria (Italian validation of the "vocal test about mental states" (tvsm),a new advanced theory of mind task for school age children)
Erika Petech, Alessandra Simonelli, Gianmarco Altoè, Interazioni triadiche, benessere della coppia e ruolo del padre nelle famiglie con bambini in età prescolare (Triadic Interactions, wellness of couple and father's role in families with preschooler children)


Table of contents

2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010   2009   2008   2007   2006   2005   2004   2003   2002   2000   1999   1998   1997   1996   1995   1994   1993   1992   1991   1990