Risultati ricerca

Elisa Caponera, Laura Palmerio

Do parents count for their children’s mathematics achievement?

CADMO

Fascicolo: 1 / 2021

The purpose of this study is to evaluate the relationship between parental involvement and student mathematics achievement using a structural equa¬tion modeling approach. Data from a representative sample of fourth-grade students, and their parents, from 14 different European countries participating in TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) were analyzed. The model was successful in explaining the TIMSS scores in mathematics: the predicted model showed a good fit to the data, with 31% of the variance explained. The results showed that SES contributed to the prediction of performance in mathematics. However, the results showed also the positive and signifi¬cant effects of parental involvement factors - especially parental expectations for their children’s academic attainment - mediating the relationship between SES and TIMSS math achievement. Thus, increasing parental par¬ticipation could be a useful intervention to reduce SES-related differences in performance.

Laura Palmerio

I risultati dei quindicenni italiani nella rilevazione internazionale Ocse Pisa 2018

Lettura, matematica, scienze e financial literacy

L’indagine internazionale OCSE PISA (Programme for International Student Assessment) è una ricerca promossa dall’OCSE (Organizzazione per la Cooperazione e lo Sviluppo Economico). In questo volume vengono illustrati i risultati della settima edizione (PISA 2018), che ha avuto come dominio principale la competenza in lettura (reading literacy), che si riferisce alla capacità degli studenti di comprendere, utilizzare, valutare, riflettere e impegnarsi con i testi per raggiungere i propri obiettivi, sviluppare le proprie conoscenze e potenzialità. Oltre alle prove di lettura, gli studenti coinvolti hanno risposto anche a quesiti relativi alle competenze funzionali di matematica, di scienze e di financial literacy.

cod. 10747.23

Patrizia Falzetti

INVALSI data: assessments on teaching and methodologies

IV Seminar “INVALSI data: a research and educational teaching tool”

The school system has always aimed to achieve quality teaching, which is able to introduce tools, actions, and checks through which the training offer can be constantly improved. This process is undoubtedly linked to scientific research. The volume offer important examples of research both on teaching and on the methodologies applied to it.

cod. 10747.19

Patrizia Falzetti

INVALSI data: methodologies and results

III Seminar "INVALSI data: a research tool"

This volume hosts four research papers, presented within the III Seminar “INVALSI data: a research tool (Bari from 26 to 28 October 2018). Thanks to the INVALSI data, the authors conducted interesting in depth analysis of various aspects relating to the Italian education system. The data produced are a valuable source of information based on which it is possible not only to plan improvement interventions in the didactic field, but also to undertake stimulating paths of educational research.

cod. 10747.10

Patrizia Falzetti

Uno sguardo sulla scuola.

Il Seminario "I dati INVALSI: uno strumento per la ricerca"

Nei giorni 17 e 18 novembre 2017 si è tenuta a Firenze la seconda edizione del Seminario “I dati INVALSI: uno strumento per la ricerca”. Il Servizio Statistico dell’INVALSI ha deciso di raccogliere i numerosi contributi di ricerca presentati in questa occasione in specifici testi tematici, che costituiscono degli approfondimenti su come i dati INVALSI possano contribuire ad approfondire l’interpretazione del mondo scolastico, nelle sue diverse sfaccettature.

cod. 10747.2

Laura Palmerio, Elisa Caponera

Le indagini internazionali OCSE e IEA del 2015.

Contributi di approfondimento

Il volume ha lo scopo di promuovere il valore scientifico dei dati rilevati dalle indagini internazionali OCSE e IEA svoltesi nel 2015 e presenta contributi di esperti e analisti in merito ad alcune delle competenze rilevate, focalizzando l’attenzione sul rapporto tra risultati e variabili di contesto.

cod. 10747.1

Laura Palmerio

Ocse Pisa 2012.

Contributi di approfondimento

Programme for International Student Assessment - PISA è un’indagine internazionale promossa dall’Organizzazione per la Cooperazione e lo Sviluppo Economico (OCSE) con periodicità triennale per accertare le competenze dei quindicenni scolarizzati. Il volume raccoglie saggi di studiosi di differenti ambiti disciplinari e provenienti da contesti di lavoro diversi (scuola, università, ricerca). I contributi sono stati selezionati sulla base di una chiamata pubblica e sottoposti a un processo di revisione da parte di esperti qualificati.

cod. 12000.1